Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko työnantajalla lain mukaan oikeus olla maksamatta sairasajalta palkkaa,

Vierailija
27.04.2011 |

jos ei minulla ole esittää sairaslomatodistusta?

Olin kolme päivää kotona sairaana, enkä käynyt missään lääkärissä enkä saanut siis sairaslomatodistusta. Nyt työnantaja sanoo ettei voi noilta sairaspäiviltä maksaa palkkaa, jos ei minulla ole niistä sairaslomatodistusta. Onko tämä laillista??

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
27.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lakinaisia paikalla??

Vierailija
2/24 |
27.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantaja voi olettaa, että olet vain lintsannut töistä, jos sinulla ei ole esittää mitään todistusta, että olet todellakin ollut sairas.

Mikset mennyt lääkäriin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
27.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloin ilmoitit töihin ja kenelle, että olet sairaana? Sanottiinko silloin, että pitää olla lääkärintodistus? Vaaditaanko teiltä kaikilta aina sairauslomatodistus?

Vierailija
4/24 |
27.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

No muistanpa ainakin ensikerralla!!

Oli vaan niin huono olo, etten jaksanut lähteä lääkäriin ja mulla on jostain jäänyt joku käsitys, että kolme päivää voisi töistä olla pois ilman sairaslomatodistusta ja vasta sitä pitemmältä ajalta se vaadittaisiin.. Olipa sitten näköjään väärä käsitys..

No tyhmästä päästä kärsii koko vartalo niinkuin sanotaan.. ja oppia ikä kaikki! Et silleen..

Vierailija
5/24 |
27.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun olen sairaana. Ei siinä muusta sitten ollut puhetta.

Vierailija
6/24 |
27.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillakin aloilla voi käsittääksen olla todellakin kolme päivää kotona ilman todistusta. Helsingin kaupunki on kai tällainen työnantaja. Korjatkaa jos olen väärässä! (En ole itse palveluksessa, mutta ystäväni kertoi.)

Minun alalla vaaditaan aina todistusta. Entinen työnantaja ei hyväksynyt sairaanhoitajan kirjoittamaa todistusta vaan vaati lääkärin, vaikka sh: todistus pitäisi olla yhtä kelvollinen. Myöskään lapsen sairaanaoloajasta en saanut mitään palkkaa, vaikka olisi ollut mitkä todistukset. Ei ole kuulemma laissa määrätty, että työnantaja maksaa palkkaa, jos on lapsi kipeä ja on todistus.

Mitä ap:n tes:ssa lukee?

Vierailija
7/24 |
27.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vieläpä koeajalla..vasta pari viikkoa ollut töissä.

Vierailija
8/24 |
27.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei maksa koeajalla palkkaa sairasloma-ajasta, vaikka olisi lääkärintodistus. Eli jos sulla on sama juttu, niin lopputulos olisi sama, jos olisit käynyt lääkärissä.

Onko teillä työterveyslääkäriä?

Vierailija
9/24 |
27.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta työnantajalla oikeus määrätä millainen käytäntö. Meillä ei olla päivääkään pois ilma todistusta ja vaan lekurin lappu kelpaa ja skein pitää olla työterveyshuollon.

Vierailija
10/24 |
27.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sairaslomat ovat palkattomia. Niin, ja joka työpaikalla on omat käytänteet näistä sairaslomapäivistä. Monesti saa olla yhden päivän poissa ilman lääkärintodistusta, mutta kannattaa nyt ehdottomasti varmistaa esimieheltä, että miten menee.

Omalla työpaikallani saa olla tuon kolme päivää poissa ilman lääkärintodistusta mutta esimiehellä on lupa pyytää sitä halutessaan (siis käytännössä vaatia, että menen lääkäriin).

Vierailija
11/24 |
27.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onko tuo sitten laillista ettei koeajalla makseta palkkaa sairasajalta vaikka olisi sairaslomatodistus?? Oletko kysynyt liitosta??

Ei ole omaa työterveyslääkäriä..

Vierailija
12/24 |
27.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onko tuo sitten laillista ettei koeajalla makseta palkkaa sairasajalta vaikka olisi sairaslomatodistus?? Oletko kysynyt liitosta?? Ei ole omaa työterveyslääkäriä..

Ei ollut onneksi syytä siihen. Koeaika meni ilman sairasteluja.

Vierailija
13/24 |
27.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten ehtiipä siinä myös sairastua.. Kuulostaisi kummalta, jos koko aikana ei sairasajalta voisi saada palkkaa?? Tokikaan ei ole kovin järkevää koeaikana hirveästi ottaa sairaslomia, jos aikoo työpaikkansa pitää.

Vierailija
14/24 |
28.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantajalla on velvollisuus maksaa sairausajalta palkka, se määritellään laissa.

Työnantajalla on myös oikeus vaatia lääkärintodistusta poissaolosta.

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2001/20010055

Kannattaisi varmaan tällaiset ihan perusasiat selvittää itse, työpaikalla on oltava työlainsäädäntö ja TES työntekijän luettavissa.

ei maksa koeajalla palkkaa sairasloma-ajasta, vaikka olisi lääkärintodistus. Eli jos sulla on sama juttu, niin lopputulos olisi sama, jos olisit käynyt lääkärissä.

Onko teillä työterveyslääkäriä?

Vierailija
15/24 |
28.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset eivät lue TES:sta, eivät edes tiedä minkä työehtosopimuksen piiriin kuuluvat, eivät kysy mitään koskaan ja ihmettelevät.

Olen järkyttynyt, mutta ei ole ainoa lajissaan tämä aloitus.

Vierailija
16/24 |
28.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

edelleenkin oikeus vaatia sairasajalta todistus ja jos sinulla ei ole sitä esittää niin palkkaa ei työnantajan tarvitse maksaa. Näin se vaan menee! Ja ihan laillista touhua.

Vierailija
17/24 |
28.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvähän se vaan on kun näistä asioista keskustellaan!

Vierailija
18/24 |
28.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se silloin palkaton, jos ei ole sairaslomatodistusta. Ihan laillista!

Vierailija
19/24 |
28.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ensimmäinen kuukausi menee "omaan piikkiin" sairastelussa. Ainakin meidän tesin mukaan.

Vierailija
20/24 |
28.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä piti olla jokaisesta päivästä todistus, mitä en ihmettele. Tarjoilijat kun saattoivat hakea sairista esim. jos eivät saaneet vaihdettua vuoroa. Jos olisi saanut olla omalla ilmoituksella, niin eihän ne olisi olleet koskaan töissä.

Nyt olen toimistossa, jossa saa olla 3pv omalla ilmoituksella. Kukaan ei taatusti ole huvikseen pois, sillä tekemättömät työt odottavat parantumista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kahdeksan