IHMELAPSIPINO!
Nyt jokainen saa pinota omien pilttiensä erityislahjakkuudet!
Mä aloitan: tyttäreni hyräili radiosta kuulemaansa melodiaa 11 kk vanhana, ennen kuin osasi puhuakaan!
Joo, tyttö on musikaalinen vieläkin (8 v) ja tykkää laulaa, mutta ei hän mikään Mozart ole :)
Kommentit (13)
oppi kirjaimet vajaa 2-vuotiaana ja alkoi lukemaan 3-vuotiaana. Laskeskeli kerto- ja jakolaskuja siinä 4-5 -vuotiaana.
Nyt 8-vuotiaana on kyllä selvästi älykäs kaveri ja omaksuu asiat helposti. Koulussa ei vielä mikään ole tullut uutena asiana. Mutta muuten kyllä on ihan tavallinen ekaluokkalainen.
nyt vaikka että mun 5-vuotias osaa maata sohvalla, piereskellä ja huutaa mulle, että toisin jotain syötävää.
On tosi lahjakas vuorovaikutustaidoissaan. Esim.kun luen kirjaa toiselle lapselle jota ei näe, hörähtelee nauruun kun vaihdan ääntäni "roolien" mukaan. Ilmenee toki muillakin tavoin, kuten huomattavana jattuna tarkkaavuutena yms.
Lukemaan ja kirjoittamaan hän oppi 3-vuotiaana. Oppi puhumaan englannin kieltä 6-vuotiaana, sanaston oppi videopeleistä.
Kuopus kirjoitti 5-vuotiaana juonellisia tarinoita ("kirjoja") ja kuvitti ne. Piirsi todella hyvin jo 4-vuotiaana.
Taivutti sanatkin aina oikein. Esim. "Minä haluaisin juoda maitoa" tai "Missä on minun palloni/sukkani/nukkeni....". Nyt 4 v. on kielellisiltä taidoiltaan esikoululaiseen verrattavissa, sanoivat päiväkodissa.
Poikani oppi ajamaan polkupyörällä 3-vuotiaana (ei appareita). Osaa myös hiihtää.
Tyttöni osasi uida (sukeltaa) jo 2-vuotiaana. Ei vain ollut voimia mennä eteenpäin kovin paljon pinnan yläpuolella, 6-vuotiaana oppi voltin trampalla. Osaa muitakin jumppatemppuja, kuten taivuttaa pään peppuun.
Molemmat oppivat lukemaan 4-vuotiaina.
Pidän heitä liikunnallisesti näppäränä, toisaalta ovat saaneet paljon harjoitusta myös.
lapset kehittyvät eri tahtia ja joku yksittäinen taito ei ekrro lapsen taidoista vanhempana mitään. Se joka oppii lukemaan 3-vuotiaana ei välttämättä ole 7-vuotiaana ikäisiään edellä jne.
meidän 4 v. osaa piereskellä porilaisten marssin! Jopa kaupan kassa tunnisti sävelmän! Musikaalinen lapsi :)
8 kk vanhana selviä sanoja paljon
1 v eka lause
1 v 5 kk pitkiä lauseita
Ei siitä kyllä mitään neroa tullut, nyt yläasteella 7:n luokkaa ;)
6 kk oppi kävelemään
8 kk puhui jo lauseita
12 kk meni päiväkotiin
2 v. kirjotti nimensä ja perheenjäsenten nimet sekä oppi uimaan
3 v. oppi kirjoittamaan ja lukemaan kaiken
5 v. sai mustan vyön karatessa