Miksi, oi miksi on säästettävä tiskirätissä?!
Minulla on useampi kaveri, joilla on varmaan vuosia vanha, haperoinen ja kulunut tiskirätti keittiössä.
Inhoan edes ottaa vettä hanasta, jos sellainen inhoke roikkuu lähelläni.
Eiväthän tiskirätit paljona maksa!? Itse käytän rullavettexejä tai Pirkan tiskirättejä, joilla pyyhin ensin keittiön pinnat, pesualtaat ja lopuksi lattiat ja likaämpärin pohjan, ennenkuin heitän roskikseen.
Kommentit (7)
60 kympissä bakteerit kuolee. Pesen rättini aina kun on kuudenkympin pesua pyykkikoneessa. Rättejä on iso kasa, ja joka päivä uusi käyttöön. Rättini on mikrokuitua.
Iljettää kun ihmiset ostaa noita rullawettexejä, ja käyttää niitä jopa monta viikkoa, pesemättä välillä kunnolla! Kamala bakteeripesäke.
Luin jostain että ravintolaolosuhteissa rätti pitäisi vaihtaa joka 3. tunti. Kotioloissa riittää vaihto kerran päivässä.
60 kympissä bakteerit kuolee. Pesen rättini aina kun on kuudenkympin pesua pyykkikoneessa. Rättejä on iso kasa, ja joka päivä uusi käyttöön. Rättini on mikrokuitua. Iljettää kun ihmiset ostaa noita rullawettexejä, ja käyttää niitä jopa monta viikkoa, pesemättä välillä kunnolla! Kamala bakteeripesäke. Luin jostain että ravintolaolosuhteissa rätti pitäisi vaihtaa joka 3. tunti. Kotioloissa riittää vaihto kerran päivässä.
Esimerkiksi ne "reiälliset" tiskirätit, en muista merkkiä (saa sinisinä, punaisina ja vihreinä) voi hyvin pestä esimerkiksi ppyyheliinojen kanssa pesukoneessa. Jos ei tiskirätiksi sitä enää halua, voi sitä käyttää muuhun siivoukseen pölyrättinä tai vessansiivoukseen ja joko pestä vielä uudelleen tai heittää pois.
Tiskirätit eivät kuitenkaan ole kertakäyttökamaa, ei todellaan ole edes tarkoitettu sellaiseksi. Eli jos käytät sitä vain kerran ja heität pois, ni jo tulee rullalle hintaa ja hirveä määrä jätettä.
Ja en itsekään roikota sitä tiskirättiä siinä kauhean kauaa, mutta ainakin viikon kaksi tai jopa kolme sitää voi hyvi käyttää, kunhan vain muistaa huuhdella sen kuumassa! vedessä ja kuivattaa hyvin.
Ja keittiön rätit pitäisi ehdottomasti olla kertakäyttöisiä!! (hygieniasyistä)
Minulla on lattia- ja siivousliinoja, jotka pesen siivouspäivän päätteeksi koneessa (eli joka käytön jälkeen) ja keittiössä käytän mahdollisimman ohuita/nopeasti kuivuvia rättejä, jotka heitetään pois, kun ne alkaa olla kuluneita/likaisia (käytännössä noin joka toinen päivä). Ostan aina robbarista rullan näitä rättejä ja yksi rulla taitaa kestää pari kuukauttakin (ja maksaa noin kaksi euroa).
Pahinta mitä oon nähny on paksu, haiseva mikrokuituliina keittiörättinä (yök!!) Semmonen joka muhii rasvassa ja liassa ja haiseekin ihan joltain mädältä. Emäntä vielä kehuskeli kuinka korvaamattomia mikrokuituliinat on (ja olen samaa mieltä, mutta EI KEITTIÖN PÄIVITTÄISSIIVOUKSESSA kuitenkaan!)
Tottakai noita laadukkaita rättejä kannattaa käyttää, kun suorittaa isompaa siivousta jne. mutta ruuan ja rasvan pyyhkiminen tasoilta hoituu parhaiten hygieenisellä, puhtaalla ja ohkasella rätillä, jonka voi säälittä heittää pois ja laittaa hohtavan puhdas uusi liina tilalle.
Myös astiaharjat tuntuu joillakin kulkevan suvussa perintönä. Olen nimittäin nähnyt sellaisia taikinaisia, kellertävän harmaita hirvityksiä etten putsaisi moisilla edes vessanpönttöä kattiloista puhumattakaan!
Se vanha rätti voi olla siinä juuri siksi, että sitä käytetään niin vähän. Talouspaperi tulee paljon kalliimmaksi, ja roskaa tulee.
tiskiräteissä on kuule oikein pesuohjekin. ei ne mitään kertakäyttökamaa ole.