Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lasten tuhmat puheet leikkikentillä.

Vierailija
25.04.2011 |

Miten asiaan pitäisi teidän mielestä suhtautua? Tilanne: olin ainoana aikuisena lasten mukana leikkikentällä. Paikalle tuli lähipihoilta minulle tuntemattomia lapsia (poikia, ikä noin 5-7 v välillä). Melko pian alkoi kuulua huonoa kielenkäyttöä. Mieli teki kehoittaa poikia siistimään puheitaan, mutta tällä kertaa maltoin mieleni.

Mietin vain miten jatkossa toimia. Lapseni ovat nyt sen ikäisiä, että varmaan puistoillaan kesällä paljon. En haluaisi heidän oppivan tuhmia sanoja, mutta ei me nyt kotipihaankaan haluttaisi eristäytyä. Joo, ehkä olen nipo, mutta mielestäni 3-vuotiaan sanavarastoon ei tarvitse kuulua kirosanoja ja sukupuolielinten nimityksiä.

Miten itse toimitte leikkipuistoissa: annatteko vieraiden lasten olla miten lystäävät vai puututteko huonoon käytökseen/kielenkäyttöön, jos lasten vanhemmat eivät ole paikalla?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
25.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse ainakin sanon ystävällisesti lapsille, jotka jotain sopimatonta sanovat tai tekevät

eli sanoisin tuossa ap tilanteessa, että tämä on leikkikenttä ja paikalla on pieniä lapsia, joten on sopimatonta puhua rumia.

aina on sanoma mennyt perille

Vierailija
2/6 |
25.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja asukaspuistossa työntekijätkin sanoo, jos kuulevat. Kukaan lapsi ei ole siitä alkanut suutaan aukomaan vaan kiltisti olleet hiljaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
25.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos rumaa kieltä käyttävät ovat hyvin nuoria puutun siksikin, että lapset eivät välttämättä ymmärrä, mitä ovat tekemässä. Teinien puheeseen en enää puutu. Omat lapseni (neljä taaperosta teiniin) eivät kuulteni ainakaan kiroile.

Vierailija
4/6 |
25.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi ei lapsi saa tietää vielä 3- vuotiaanakaan sukupuolielinten nimiä?

Ei toisten ihmisten puhetta minusta ole asiallista korjailla. Entä jos minä puhun lapsesi kuullen karskisti? Buuhuu.

Vierailija
5/6 |
25.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pihalla tai puistossa en kuuntele rumia sanoja lapsilta, jos teinit puistoilee ja kiroilevat, pyydän heitäkin siistimään suunsa. So what? Sanoin haluan omianikin ohjattavan, jos aikuinen kuulee sieltä rumaa tekstiä tulevan. Eikö ole olemassa enää käsitettä "yhteisökasvattaminen"

Kaikki lapset oppii rumat sanat jossain vaiheessa, mutta haluan opettaa ldpsilleni että meidän perheessä ei noin tghdä, tietoisesti teen selvän rajan. Opetan, että se on huonoa käytöstä mikä tekee kivastakin kaverista huonon. Hui!

Vierailija
6/6 |
25.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tosi ihmeissäni ja kitän onneani, että uhmakas ja tuhmakas viisiveeni ei ole kuullut pahempia sanoja kuin kakka, pieru ja tyhmä. Ne ovatkin sitten kovassa käytössä. Ensi syksyn päiväkotia odotellessa.