Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

te jotka olette rakentaneet toisen omakotitalon

Vierailija
25.04.2011 |

Tuliko otettua toiseen isompi laina vai saitteko rakennuskulut katettua ed. asunnon myynnistä? Entä laitoitteko hienommat materiaalit toiseen taloon kuin ensimmäiseen? Itse mietimme välillä toisen rakentamista. Vasta nyt tässä asuttu 1,5v ja talokuume on välillä kovaa!!

Entä teetittekö enempi toisilla vai rakensitteko itse?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
25.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli aina jos rakentaa toisen talon niin tulee otettua lisää lainaa ja rakennettua isompi tönö. Eli ns. mopo karkaa käsistä, joten ensimmäisestä saatu myyntivoitto jää mitättömäksi.

Vierailija
2/6 |
25.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Materiaalit oli toisessa talossa ihan samaa hyvää laatua kuin ekassakin. Itse rakennettiin (tai mies rakensi toisen talon).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
25.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Materiaalit oli toisessa talossa ihan samaa hyvää laatua kuin ekassakin. Itse rakennettiin (tai mies rakensi toisen talon).

niin eli teillä tuli toisesta talosta samankokoinen kuin ekasta ja materiaalit hiukka samoja? Miksi rakensitte toisen talon?

Vierailija
4/6 |
25.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ei sitä toista ole pakko rakentaa kalliimmasti kuin ensimmäistä, eli mikäli ap tarkoittaa, että ensimmäistä taloa varten otettu laina riittää (sen ekan myynnin jälkeen) toisen rakentamiseen nii nse on kyllä varsin todennäköistä. Monet tuntemani ihmiset ovat rakentaneet useampia taloja, eikä se ollenkaan mene niin, että aina se jälkimmäinen olisi isompi tai kalliimmista materiaaleistakaan. Me itse rakennettiin ensin paritalo, siten iso okt ja nyt on tulossa pieni okt. Kaikki materiaalit on "Yhtä laadukkaita" mutta tokihan talot ovat keskenään eri tyylisiä ja lisäksi meillä muutenkin on ollut tapana hakea lisäarvoa laadukkaalla työllä yliprameiden materiaalien sijasta.

Minä näkisin pikemminkin niin, että toista ja kolmatta rakentaessa ei tarvitse valita "sitä kalleinta" materiaaliaa, kun tietää jo, mitä haluaa ja mikä kestää aikaa. Ja ehkä muutenkaan ei enää rakastu jokaiseen ovenkahvaan yhtä tiiviisti vaan ajattelee myös, että näitähän tulee ja menee. Ymmärtää myös sen, että mikä tahansa rakennus tarvitsee kyös ylläpitoa ja korjausta ja päivitystä ajan kuluessa.

Me on aina tehty kaikki itse, koska mies on rakennusalan ammattilainen ja kovasti tekemisen puutteessa jos jotain rakennettavaa ei ole. Näillä ehdoilla siis se kolmas talo on velaton, eli kulut on kokonaan katettu edelliseten myynnillä. Paritaloissa suhde on vähän parempi. Mut jos teettää paljon niin ei välttämättä vielä se kolmaskaan.

Vierailija
5/6 |
25.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä talosta on pikkasen reilu satatonnia lainaa. Isompi (ed. 165 neliötä, tämä nykyinen 185), monimuotoisempi ja ehkäpä kalliimmalla sisustettukkin on tämä toinen. Myös pihaan ollaan satsattu 100% enemmän, mitä tuon ekan talon pihaan =)

Myös rakennuskustannukset olivat nousseet huimasti ekan talon rakentamisen jälkeen. Vaikkei aikaa ollutkaan kulunut kuin se 2.v...

Näin sanovat viisaat, et kolmas on vasta se velaton talo. Luultavasti tämän myynnin ja uuden rakentamisen jälkeen jäis jos vähän törsättävääkin =)

Kolmas siis haaveissa vielä. Lasten kanssa rakentaminen on vain raskaampaa. Eka kun tehtiin kaksin, toisen rakennusaikaan lapsia oli 2 ja nyt niitä olis 5kpl..

No nyt otettais kyllä pakettitalo ja mies olis vuorotteluvapaalla.

Molemmat vain nautitaan rakentamisesta, se on ihanaa. Et kai se pitää vielä kokea kerran.. Ja veloista pääseminen kokonaan houkuttaa.

Vierailija
6/6 |
25.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekaan otettiin lainaa 150k€, myytäessä sitä oli vielä 100k€ mikä maksettiin pois. Toisesta talosta tuli lähes 100m2 isompi ja tuplasti kalliimpi (eka puutalo toinen kiveä). Lainaa nyt n 240k€. Kun tämä myydään ja rakennetaan puolta pienempi (lapsia ekassa talossa 4, nyt enää 1) rahaa pitäisi jäädä ylikin vielä lähes 200k€.

Kaikissa taloissa tehty max määrä itse.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kahdeksan