Uskallatko raskaana ollessasi syödä lämmitettyä Auraa?
Olen raskaana viikolla 11 ja himoitsen lämpimpiä voileipiä aurajuustolla. Leipiä pidetään siis 200 asteessa noin 10 minuutin ajan. Uskallanko laittaa voileipiin aurajuustoa? Tiedän että lämmittäminen 72 asteeseen riittää (ehkä), mutta oletteko uskaltaneet syödä pehmeitä juustoja kypsytettynä? Lämpeneekö 200 asteessa 10 minuutin ajan pidetty aurajuusto 72 asteeseen, mitä luulette? Ja onkohan varmaa, että listeria kuolee noissa asteissa?
Kommentit (15)
Olen syönyt raskausaikana auraa kuumennettuna, samoin muitakin juustoja joissa on listeriariski. Mun käsityksen mukaan mikään pöpö ei selviä hengissä 200-asteisessa uunissa, ainakaan jos on siellä niin kauan että tulee kuumaksi.
Voisi siis olettaa että jos syötävä on kuumaa (polttaa suuta) uunista otettaessa, niin on yli 72-asteista.
Oon kyllä uskaltanu syödä ja kaks tervettä lasta oon saanu. Syö vaan ihmeessä lämpimiä voikkareita auralla. Odottava äiti tarvitsee hemmottelua!
En muista tarkkaa lämpötilaa, mutta reilusti yli 100 asteen se oli.
Näkeehän se jo siitäkin, että jos aurajuusto KIEHUU uunissa, niin onhan se kuumempaa kuin 72 astetta.
Itse kysyin neuvolasta erikseen tuosta Aura-juustosta, kun siitä monessa paikassa lukee, ettei voisi syödä. Saa kuulemma syödä kuumentamattomanakin, koska se on tehty pastöroidusta maidosta ja on ison meijerin tuote, jolloin listeriaa valvotaan tarkasti.
kattilassa aurakastike, jolloin voit kiehutella sitä tarpeeksi ollaksesi varma asiasta. Eli aurat kattilaan ja siitä sitten lusikoit leivän päälle.
Ja itse asiassa ihan sellaisenaankin. En ole kummankaan raskauden aikana pahemmin katsonut, mitä suuhuni laitan.
Ne ovat turvallisia myös pallomahoille. Piste.
Syön niitä myös itse.
t: entinen maitoalan työntekijä ja nyt rv9.
ihan kylmiltäänkin Auraa ja en ymmärrä, mitä uskaltamista on lämmitetyssä Aurassa.
mm. tuorejuustoja. Kaikki mitä olen ostanut on ollut valmistettu pastöroidusta maidosta.
pizzassa ja kanakastikkeessa.
Itse kysyin neuvolasta erikseen tuosta Aura-juustosta, kun siitä monessa paikassa lukee, ettei voisi syödä. Saa kuulemma syödä kuumentamattomanakin, koska se on tehty pastöroidusta maidosta ja on ison meijerin tuote, jolloin listeriaa valvotaan tarkasti.
ovat kyllä ihan ihme hysteerikkoja. Välttelevät sellaisiakin tuotteita, joita ei missään suositella välttämään.
Ne ovat turvallisia myös pallomahoille. Piste. Syön niitä myös itse. t: entinen maitoalan työntekijä ja nyt rv9.
ei pelkästään Suomessa.
Kyllä se listeria kuolee. Jos sitä (häviävän pieni mahdollisuus) alun alkaen on siinä ollutkaan. Porukka suhtautuu listeriaan nykyisin niin, että sitä on oletettavasti jokaisessa tuotteessa. Oikeasti harvinainen.