vituttaa olla köyhä!!
Tällä hetkellä olen sairaslomalla, mutta kohta töihin ja teen 6 tuntia päivä niin saan palkkaa varmaan vähän yli 1000 euroa. Mies tienaa 3200 euroa tällä hetkellä. Syksyllä hänen palkka nousee varmaan 3500 euroon. Hän ehkä saa bonuksia jos hyvin menee mutta ei varmaan saa. Vituttaa tämä rahojen jatkuva laskeminen. Kaikkea pitäisi ostaa ja ei ole varaa kun pitää miettiä mihin rahoja laittaa!! Nytkin olisi juhlat tiedossa ja niihin menee rahaa 200 euroa varmaan vaatteisiin ym. lahjaan. kivaahan juhlat on mutta köyhälle aina rahan menoa. Sitten olisi lasten vaatteiden ostamista ja itselle kesävaatteita ja miehelle. Kaikki niin kulahtaneita ja virttyneitä vanhoja rääsyjä. Kotia ja pihaa pitäisi laittaa, mutta ei rahaa ja kesäkalusteet puuttuu täysin. Rasittavaa! Olisi ihanaa jos voisi vain ostaa eikä tarvisi rahoja miettiä ja katsella hintoja.
Kommentit (46)
Ompas teillä halpa vuokra jos perheen tulot on alle tonni ja silti riittää harrastuksiin rahaa....
Mutta maksettavaa jää kuitenkin. Asumiskulujen jälkeen tulot on ehkä n. 500e. Kolmihenkinen perhe. Tällä hetkellä lapsen ainoa maksullinen harrastus on tosin muskari, mutta uimassa yritetään käydä mahdollisimman usein!
Meillä vuokra on yli 700e, josta saadaan yli puolet asumistukea.
Jokainen voi ihan itse päättää, että asuuko vuokralla vai haluaako omistaa. Jos haluaa omistaa, niin on se maksettava omasta pussista!T: vuokralainen, jolla ei ole kiirettä omaan asuntoon, ennen kuin opinnot on saatu päätökseen ja pienet lapset hoidettua kotona.
Elämä on täynnä valintoja!
asuminen on kuitenkin aika lailla pakollinen meno, ja onhan se nyt kannattavampaa ostaa oma asunto kuin maksaa vuokraa toiselle. Kyllä sen tietenkin tajuan, että itse on asunto maksettava, mutta ärsyttää, kun osa saa saman palvelun ilmatteeksi. Esim. se tuttavani ei maksa itse asumisestaan ollenkaan, vaan sossu maksaa ihan kaikki, ja loppurahoilla hän saa tehdä mitä haluaa. Ja kyllä se autokin on lapsiperheessä niin tarpeellinen, ettei me mitenkään tultaisi toimeen ilman.
Kyllä minua se ärsyttää, että omistusasuja voi olla näin tiukilla samaan aikaan, kun toisen ei tarvitse maksaa vuokramenoja ollenkaan. Meillä menee niin paljon rahaa asumiseen, ettei itselle jää todellakaan kaikkeen, mitä tarvittaisiin - ja kuitenkin me samalla myös säästämme yhteiskunnan varoja, KOSKA emme elä asumistuella ja toimeentulotuella! Tämän voisi vähän huomioida.
Jokainen voi ihan itse päättää, että asuuko vuokralla vai haluaako omistaa. Jos haluaa omistaa, niin on se maksettava omasta pussista!T: vuokralainen, jolla ei ole kiirettä omaan asuntoon, ennen kuin opinnot on saatu päätökseen ja pienet lapset hoidettua kotona.
asuminen on kuitenkin aika lailla pakollinen meno, ja onhan se nyt kannattavampaa ostaa oma asunto kuin maksaa vuokraa toiselle. Kyllä sen tietenkin tajuan, että itse on asunto maksettava, mutta ärsyttää, kun osa saa saman palvelun ilmatteeksi. Esim. se tuttavani ei maksa itse asumisestaan ollenkaan, vaan sossu maksaa ihan kaikki, ja loppurahoilla hän saa tehdä mitä haluaa. Ja kyllä se autokin on lapsiperheessä niin tarpeellinen, ettei me mitenkään tultaisi toimeen ilman.
Kyllä minua se ärsyttää, että omistusasuja voi olla näin tiukilla samaan aikaan, kun toisen ei tarvitse maksaa vuokramenoja ollenkaan. Meillä menee niin paljon rahaa asumiseen, ettei itselle jää todellakaan kaikkeen, mitä tarvittaisiin - ja kuitenkin me samalla myös säästämme yhteiskunnan varoja, KOSKA emme elä asumistuella ja toimeentulotuella! Tämän voisi vähän huomioida.
Luuletko että tuttavasi tulot tuista ovat isommat kuin teidän tulot palkoista?
mutta kelastapa saat. Me ei noilla tuloilla sada mitään tukia mistään, ei asumistukea, ei mitään. Eli kun laskee että 1700+1500=3200 ja 3 ihmistä, 700e vuokra niin asumisen jälkeen jää 2500. Siitä laskut, harrastukset, vaatteet, auto ja sen kustannukset, vakuutukset, netti, televisiolupa, bussikortti, hoitomaksu, lemmikkieläimen kustannukset ja tosiaan lapsella on 3 harrastusta joista yksi on 100e, toinen 120e ja kolmas 70e, niin ei tässä paljon käteen jää... Oma harrastukseni on 90e/kk.
Tokihan kaikesta vois varmaan vielä tinkiä mutta tämän avauksen pointti oli just se että vituttaa olla köyhä!! Ja mua otta se oikeesti päähän kun pitää laskea että rahat riittää kaikkeen tähän mitä haluan.
Eikä asuta pk-seudulla, jossa on toimiva julkinen liikenne. Olemme vain valinneet asuntomme sijainnin niin, ettei autoa tarvita. Kyllä sitä nyt terve ihminen kävellenkin pääsee ja jos asuu vähän kauempana, niin ei ne pyörät nyt niin paljon maksa!
Edelleen ei valtion kuulu kenenkään taloja ja autoja maksaa, mutta on huolehdittava, että jokainen täällä pystyy elämään. On tehtävä kompromisseja, ei kaikkea voi saada. Turha valittaa, kun voi itse asua vuokralla halutessaan ja saada ne samat tuet. Tosin en tiedä, kuinka moni oikeasti saa koko vuokransa sossusta. Me ei saada sieltä mitään, mutta asumistukea Kelalta kyllä. Ja mä en pode siitä yhtään huonoa omaatuntoa, tää on hetkellinen tilanne vaan! Ennemmin mä ajattelen sitä, että meillä pystytään hoitamaan pienet lapset kotona.
meillä kaksi lasta ja koko ajan nielee lapset enempi vaan rahaa. Yhtään harrastusta ei lapsilla tällä hetkellä ole rahan takia. Vanhempi haluaisi harrastaa jalkapalloa mutta seuran jalkapallokoulut on kalliita.
meillä kaksi lasta ja koko ajan nielee lapset enempi vaan rahaa. Yhtään harrastusta ei lapsilla tällä hetkellä ole rahan takia. Vanhempi haluaisi harrastaa jalkapalloa mutta seuran jalkapallokoulut on kalliita.
lapsia tehdessä.
Mihin teidän rahat oikeen menee? Kannattiko ottaa tuloihin nähden liian iso asuntolaina?
Meneekö teillä viinaan ja tupakkaan rahaa, kun ei ole noilla tuloilla rahaa pistää lasten harrastuksiin? Pitääkö kaikki ostaa uutena? Kirpparilta saa halvalla uudenveroistakin! Ja vaikkapa H&M on tosi halpa!
Viinaan ja tupakkaa ei mene yhtään rahaa. Kaikki vaatteet melkein ostetaankin h&m:ltä. Tällä hetkellä kaksi autoa vie paljon rahaa ja molemmat tarpeellisia. Mies käy pitkää työmatkaa eikä halua junalla kulkea kun aikaa menee tuplasti enempi. Hänellä ei työpaikkoja ole asumispaikkakunnalla. Itselläni työmatka jotain 5km ja tarviin autoa sen takia.
vuokralla vai omassa? Paljonko maksatte asumiskuluja/velkaa/korkoja per kk? (Minkä kokoinen laina ja asunto?)
omassa asutaan ja laina 170 000 euroa ja siitä on maksettu kyllä jo osa pois. Lainaa maksetaan nyt kuussa 800 kun olen ollut sairaslomalla. Aiemmin maksettiin 1000 euroa/kk. Suuri syöppö on myös erilaiset energiamaksut ym. ja vakuutusmaksut. Lapsilta otin vakuutukset pois kun maksoi paljon.
tuloilla tuollaiset asumismenot! Ja vielä ihmetellään...
no onko kaikki omakotiasujat sitten lääkäreitä ja asianajajia. Kun niitä omakotitaloja on kuitenkin aika paljon. Niin ja pääkaupunkiseudulla meillä ei olisikaan varaa kuin kämäseen kerrostaloon. Siellä omakotitaloja ostelee vaan rikkaat!
meillä on mennyt lääkäri ja lääkekuluihin monta sataa kuussa. En ole ap.
..miehen 6000 e/ kk, mutta ei minulla ole mitään shoppailuhimoa. Emmekö osaa kuluttaa? Ei kait. Mutta kun ei ole tarvis eikä halua.
Elämässä on tärkeämpiäki asioita. Sitä ei ehkä näe silloin kun on niukkuutta.
..miehen 6000 e/ kk, mutta ei minulla ole mitään shoppailuhimoa. Emmekö osaa kuluttaa? Ei kait. Mutta kun ei ole tarvis eikä halua.
Elämässä on tärkeämpiäki asioita. Sitä ei ehkä näe silloin kun on niukkuutta.
Ehkä ette osaa kuluttaa siksi, kun Suomessa rikas ei saa näyttää rikkaalta tai on kateellisia heti ovella.
ite olen vaurastunut osakesalkulla jota mun vanhemmat ja isovanhemmat ovat mulle keränneet. Oli ihan kiva lähteä opiskelemaan, kun salkun arvo oli lähes 300 000 euroa, sieltä sai vähän vuokrarahoja otettua ulos.
Jokainen voi ihan itse päättää, että asuuko vuokralla vai haluaako omistaa. Jos haluaa omistaa, niin on se maksettava omasta pussista!
T: vuokralainen, jolla ei ole kiirettä omaan asuntoon, ennen kuin opinnot on saatu päätökseen ja pienet lapset hoidettua kotona.