Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

latensuojelun sosiaalipäivystys, hohhoijaa

Vierailija
22.04.2011 |

Olen pitkään miettinyt, ja nyt ajattelin kysyä, kun on "joutoaikaa" ja olen valveilla, ja tämän päivän taas ihmettelin menoa, että onko mietintäni turha ja miten edetä, teenkö lastens.ilmoituksen eräästä perheestä, joka ei täytä niitä klassisia lastensuojeluilmoitusperheen kriiteerejä, mutta kuitenkin, olen pitkään ihmetellyt ja miettinyt, että jos lapset käyttäytyy noin, on jotain pielessä perheessä, kotona.. tai sitten ei. Mistäs minä tiedän.

Tilanne ei ole akuutti. Ei tämän päivän asia. Mutta jos soitan arkena sitten oman paikkakuntani lastensuojeluun, minulla olisi tietoa taustalla että kannattaako soittaa, etten soittele tai tee turhaan, aiheettomia ilmoituksia. Ymmärrättekö mitä tarkoitan?

Kysyisin alan ihmiseltä, annanko olla ja vai teenkö lastens.ilmoituksen. Kertoisin, mitkä asiat ovat ne, mitkä herättivät huolen aiheeta.

Paikkakunnallamme ei ole kriisipäivystystä eikä mitään muuta kuin pari kertaa viikossa parin tunnin ajan käytössä oleva numero.

Lähin paikkakunta on Helsinki, jonka numeroon soitin.

Sain kuulla, että täytyy soittaa omalle paikkakunnalle, kun tämä nyt koskee vain Helsinkiläisiä. Kysyin, onko lastensuojelun kriteerit erit eri paikkakunnilla. Naisääni vain hoki, että "tämä on Helsingin kriisipäivystys ja tarkoitettu helsinkiläisille perheille ja kello on on 23:20 ja meillä on kyllä muutakin tekemistä tässä"

On se sitten hyvällä mallilla tämä suomen lastensuojelu. Jos haluan neuvoa asiasta, jonka kriteerit on kaiketi ihan lakiin kirjattu, sitä ei minulle anneta, koska asun eri paikkakunnalla.

Jos mulla ukko makaisi sammuneena lattialla ja soittaisin Helsingin lastensuojeluun; en asu helsingissä, mutta mitä voin tehdä ja minne mennä, kun en löytänyt muuta numeroa kuin tämän, ja pelkään että mies on väkivaltainen kun herää tuosta.

Niin mulle sanottaisi; en voi auttaa kun tämä on tarkoitettu helsinkiläisille ja sinä soitat tuusulasta.

Esimerkiksi.

Hohhoijaa.

Ei soiteta sitten, ei kysytä. Soitan sitten arkena omalle paikkakunnalleni, ja teen ihan reilusti ilmoituksen. Jos on aiheeton, niin onko minun vika, kun kukaan alan ihminen ei sano, onko aihetta vai ei. Heillähän se koulutus ja näkemys on, minä olen vain "kerrostalokyylä".

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
22.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan normaali. Etkait sä kuvittele,että niillä on aikaa pyhänä yöllä neuvoa sua tollasessa??

Vierailija
2/23 |
22.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei kerran ole kyseessä akuutti tapaus, miksi ihmeessä yrität soittaa päivystykseen ja vieläpä vieraalle paikkakunnalle? Tietenkin soitat sinne omalle paikkakunnalle ja kerrot tilanteen. Eikö ihmisillä ole mitään älliä päässään. Ethän sinä soita myöskään hälytyskeskukseen jos sinulla on pitkäaikainen vaiva.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
22.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosi kiireisiä. Otat yhteyttä virka-aikana omaan kuntaasi tosta lapsen asiasta.

Enkä kyllä ymmärrä millä aiheella haluat ilmoitusta tehdä??

Vierailija
4/23 |
22.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun erittäin pienellä paikkakunnalla, eikä täällä ole kuin pari tuntia pari kertaa viikossa se numero käytössä, arkena, ja semmonen kellonaika, että minun on vaikea varata siihen aikaa, että saan rauhassa soittaa. Ja jos numero on varattu..?

Täällä oli aiemmin kriisipäivystys tai mikä liekään, kuntayhtymän, mutta on näköjään poistettu.

Lisäksi kyseinen perhe jonka tilannetta pohdin, on aika tuttu perhe.

Ja pelkään, että minä tulen tunnitetuksi puhelun aikana, ja perhe tulee tunnistetuksi, jos siis vain soitan ja kysyn että olenko aiheesta vai aiheetta huolissani.

Ei minun asiani olisi ollut pitkä, olisin kertonut sen jo tuon puhelun aikana, nyt aika meni siihen että tyttö vain hoki, että tämä on helsinkiläisille tarkoitettu palvelu ja tänne voi soittaa vain helsinkiläiset.

Kuitenkin lastensuojeluilmoituksen voi tehdä vaikka netissä. Minusta SE on edesvastuutonta. Olipa aihe mikä tahansa. Sen voisi tehdä edes omalla äänellään, jos kerran katsoo aiheelliseksi tehdä.

Vierailija
5/23 |
22.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin päivystys ei todellakaan ole se oikea osoite! (Mielenterveyspuolen kriisinumero saattaisi olla jo osuvampi...)

Olisiko mielestäsi oikein, että jonkun lapsen pelastaminen akuutista perhehelvetistä pyhäiltana saattaisi viivästyä siksi, että sinä perjantaihiprakassasi haluat kysyä neuvoa juuri tällä siunaaman sekunnilla?

Vierailija
6/23 |
22.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet oikeasti huolissasi perheestä, mikset mene kysymään, tarvitsevatko apua tjtn?

Ennen vanhaan autettiin naapureita ja saatiin ystäviä sitä kautta. Nykyäänkö vaan soitellaan viranomaisille, kun haukotuttaa?

Vierailija
7/23 |
22.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua kertoa sitä täällä.

Nykyään lastensuojeluilmoituksen syyksi riittää pelkkä huoli lapsesta ja minulla on huoli, että näillä lapsilla ulkoisista (hyvistä, hienoista) puitteista huolimatta ei ihan kaikki asiat ole kotona kohdallaan.

Onko se, tai ne asiat, mistä olen huolissani, lastensuojeluilmoituksen "arvoisia". En haluaisi tehdä turhia ilmoituksia.

En todellakaan tiedä, miten ruuhkaista on jossain sos.päivystyksessä. Tylyä ainakin. En tunne yhtäkään alkohiolisti- väkivalta- laiminlyönti-perhettä ellei sitten oteta lukuun tuota tuttua perhettä, jossa pelkään jonkinasteista "jotain" olevan pielessä..

Kuvitellaan, että se olisi vaikka narsistinen tai katkera tai sairaalloinen persoona, joka omalla käytöksellään, ajattelullaan ja toiminnallaan myrkyttää lasten mielen jotka ovat täysin ko. vanhemman vaikutuksen alla... mutta on ruokaa, vaatetta, rahaa. KUVITELLAAN, että se olisi tommonen syy, eli onko se mikään syy?

Jos olisi maanis-depressivisen jompi kumpi vaihe menossa, ja sen takia lapset laiminlyötynä, se olisi aihe tehdä ilmoitus, vai olisiko?

Vierailija
8/23 |
22.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet oikeasti huolissasi perheestä, mikset mene kysymään, tarvitsevatko apua tjtn?

Ennen vanhaan autettiin naapureita ja saatiin ystäviä sitä kautta. Nykyäänkö vaan soitellaan viranomaisille, kun haukotuttaa?

Me olemme tuttavia.

Vierailija
9/23 |
22.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ole ketään naapuria siellä jolle puhua huolestas?Jos se on niin kova,että rupeet päivystykseen soittelemaan

Vierailija
10/23 |
22.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitten päättävät keskellä yötä soittaa ambulanssin, kun kipu alkaa kyllästyttää.

Vierailija
11/23 |
22.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin päivystys ei todellakaan ole se oikea osoite! (Mielenterveyspuolen kriisinumero saattaisi olla jo osuvampi...)

Olisiko mielestäsi oikein, että jonkun lapsen pelastaminen akuutista perhehelvetistä pyhäiltana saattaisi viivästyä siksi, että sinä perjantaihiprakassasi haluat kysyä neuvoa juuri tällä siunaaman sekunnilla?

Oletko ajatellut, että kaikki eivät käytä alkoholia, vaikka sinä käytätkin.

en ole missään perjantai-pääsiäsi-hiprakassa, koska en käytä alkoholia.

Vierailija
12/23 |
22.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään lastensuojeluilmoituksen syyksi riittää pelkkä huoli lapsesta ja minulla on huoli, että näillä lapsilla ulkoisista (hyvistä, hienoista) puitteista huolimatta ei ihan kaikki asiat ole kotona kohdallaan.

Onko se, tai ne asiat, mistä olen huolissani, lastensuojeluilmoituksen "arvoisia". En haluaisi tehdä turhia ilmoituksia.

En todellakaan tiedä, miten ruuhkaista on jossain sos.päivystyksessä. Tylyä ainakin. En tunne yhtäkään alkohiolisti- väkivalta- laiminlyönti-perhettä ellei sitten oteta lukuun tuota tuttua perhettä, jossa pelkään jonkinasteista "jotain" olevan pielessä..

Kuvitellaan, että se olisi vaikka narsistinen tai katkera tai sairaalloinen persoona, joka omalla käytöksellään, ajattelullaan ja toiminnallaan myrkyttää lasten mielen jotka ovat täysin ko. vanhemman vaikutuksen alla... mutta on ruokaa, vaatetta, rahaa. KUVITELLAAN, että se olisi tommonen syy, eli onko se mikään syy?

Jos olisi maanis-depressivisen jompi kumpi vaihe menossa, ja sen takia lapset laiminlyötynä, se olisi aihe tehdä ilmoitus, vai olisiko?

No ei ole mikään syy jos lapsista huolehditaan asianmukaisesti.

Valitettavasti tämä maa on jo laitokset pullollaan niiden todellisten ongelmaperheiden lapsia. Juuri niiden nistien,alkkisten ja niiden jotka eivät välitä ostaa lapsilleen edes ruokaa

Vierailija
13/23 |
22.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä täällä kannustetaan ottaamaan yhteyttä lastensuojeluun välittömästi, vaikka vaan siksi että lapsi itkee tai vanhemmat riitelee tai perheen isä lähtee ryyppäämään lähikapakkaan, joten aika hassuja vastauksia nyt on tullut, nyt ei olekaan mikään tarve.

Vierailija
14/23 |
22.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastensuojeluilmoitus siis tarkoittaa sitä, että lapset viedään automaattisesti jonnekin laitokseen?

kerrotut Esimerkit oli esimerkkejä.

No ei ole mikään syy jos lapsista huolehditaan asianmukaisesti.

Valitettavasti tämä maa on jo laitokset pullollaan niiden todellisten ongelmaperheiden lapsia. Juuri niiden nistien,alkkisten ja niiden jotka eivät välitä ostaa lapsilleen edes ruokaa

Vierailija
15/23 |
23.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ajatellut, että kaikki eivät käytä alkoholia, vaikka sinä käytätkin.

en ole missään perjantai-pääsiäsi-hiprakassa, koska en käytä alkoholia.

Ulosantisi ei kuitenkaan vaikuta ihan täysissä mielen ja ruumiin voimissa olevan ihmisen tuottamalta. Malta nyt kuitenkin seuraavaan arkipäivään soitteluinesi.

Vierailija
16/23 |
23.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

poistuu paikalta, jätän teidät vatvomaan minun mielentervyttäni tai motiivejani keskenään.

Vierailija
17/23 |
23.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mulla ukko makaisi sammuneena lattialla ja soittaisin Helsingin lastensuojeluun; en asu helsingissä, mutta mitä voin tehdä ja minne mennä, kun en löytänyt muuta numeroa kuin tämän, ja pelkään että mies on väkivaltainen kun herää tuosta.

Niin mulle sanottaisi; en voi auttaa kun tämä on tarkoitettu helsinkiläisille ja sinä soitat tuusulasta.

Esimerkiksi.

Jos sinulla olisi akuutti hätä, niin varmasti Helsingin päivystyksestä ohjattaisiin oman alueen palvelujen piiriin ja kaivettaisiin yhteystiedot käyttöösi. Mutta kun vain pyhäillan ratoksi soittelet...

Vierailija
18/23 |
14.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinulla on lapsista huoli, se riittää. Kerrot huolesi paikkakuntasi lastensuojelun sosiaalityöntekijälle, ja HÄNEN tehtävänsä on arvioida mitkä lain kriteerit täyttyvät ja mihin toimenpiteisiin ryhdytään tai ei ryhdytä. Lastensuojelun päivystys ei ole tietopankki, vaan sinne voi jokainen kansalainen ilmoittaa huolensa lähimmäisistään. Jos sossut toteavat että huoli on ollut "turha", niin ei siinä mitään vakavaa rikosta ole tapahtunut että on asiasta soitellut. Ja lastensuojeluilmoituksen tekemisestä EI todellakaan seuraa että lapset otetaan heti huostaan!

Vierailija
19/23 |
14.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kerron onko aihetta vai ei.

Vierailija
20/23 |
14.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jonne voi sitten ilmoittaa jos kokee että Latea on jotenkin loukattu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi yhdeksän