Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

latensuojelun sosiaalipäivystys, hohhoijaa

Vierailija
22.04.2011 |

Olen pitkään miettinyt, ja nyt ajattelin kysyä, kun on "joutoaikaa" ja olen valveilla, ja tämän päivän taas ihmettelin menoa, että onko mietintäni turha ja miten edetä, teenkö lastens.ilmoituksen eräästä perheestä, joka ei täytä niitä klassisia lastensuojeluilmoitusperheen kriiteerejä, mutta kuitenkin, olen pitkään ihmetellyt ja miettinyt, että jos lapset käyttäytyy noin, on jotain pielessä perheessä, kotona.. tai sitten ei. Mistäs minä tiedän.

Tilanne ei ole akuutti. Ei tämän päivän asia. Mutta jos soitan arkena sitten oman paikkakuntani lastensuojeluun, minulla olisi tietoa taustalla että kannattaako soittaa, etten soittele tai tee turhaan, aiheettomia ilmoituksia. Ymmärrättekö mitä tarkoitan?

Kysyisin alan ihmiseltä, annanko olla ja vai teenkö lastens.ilmoituksen. Kertoisin, mitkä asiat ovat ne, mitkä herättivät huolen aiheeta.

Paikkakunnallamme ei ole kriisipäivystystä eikä mitään muuta kuin pari kertaa viikossa parin tunnin ajan käytössä oleva numero.

Lähin paikkakunta on Helsinki, jonka numeroon soitin.

Sain kuulla, että täytyy soittaa omalle paikkakunnalle, kun tämä nyt koskee vain Helsinkiläisiä. Kysyin, onko lastensuojelun kriteerit erit eri paikkakunnilla. Naisääni vain hoki, että "tämä on Helsingin kriisipäivystys ja tarkoitettu helsinkiläisille perheille ja kello on on 23:20 ja meillä on kyllä muutakin tekemistä tässä"

On se sitten hyvällä mallilla tämä suomen lastensuojelu. Jos haluan neuvoa asiasta, jonka kriteerit on kaiketi ihan lakiin kirjattu, sitä ei minulle anneta, koska asun eri paikkakunnalla.

Jos mulla ukko makaisi sammuneena lattialla ja soittaisin Helsingin lastensuojeluun; en asu helsingissä, mutta mitä voin tehdä ja minne mennä, kun en löytänyt muuta numeroa kuin tämän, ja pelkään että mies on väkivaltainen kun herää tuosta.

Niin mulle sanottaisi; en voi auttaa kun tämä on tarkoitettu helsinkiläisille ja sinä soitat tuusulasta.

Esimerkiksi.

Hohhoijaa.

Ei soiteta sitten, ei kysytä. Soitan sitten arkena omalle paikkakunnalleni, ja teen ihan reilusti ilmoituksen. Jos on aiheeton, niin onko minun vika, kun kukaan alan ihminen ei sano, onko aihetta vai ei. Heillähän se koulutus ja näkemys on, minä olen vain "kerrostalokyylä".

Kommentit (23)

Vierailija
21/23 |
09.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on kyllä totta, ettei ole selkeästi määritelty mitä asioita tuonne sosiaalipäivystykseen Helsingissä voi soittaa!

Näin siellä sanotaa:

Sosiaalipäivystys
Puh. 0206 96006
- Antaa tukea ja neuvontaa myös iltaisin ja viikonloppuisin.
- Tekee kiireellisen sosiaalityön tarpeen arviointia virka-ajan ulkopuolella.

Kriisipäivystys
Puh. 09 3104 4222
- Antaa henkistä ensiapua äkillisissä kriisitilanteissa.
- Tekee tarvittaessa kotikäyntejä.

Eli siis antaa myös tukea ja neuvontaa. Toki vain Helsingin asukkaille, mutta pakkokos sitä on kertoa mistä päin soittaa.

Ja minulle ainakin on epäselvää milloin voisin tuohon numeroon itse soittaa. Siis toki jos löytäisin pienen lapsen keskellä yötä, voisin soittaa tai soittaisin 112.

Mutta noin muutoin. Mitä ovat aikuissosiaalityön kriisit?

Googlasin muiden kaupunkien ohjeita. Sitten alkoi jo vähän löytyä. Että siis jos vaikka minkälaisessa kriisissä tai uhan kokemuksessa. Esim. asioissa, joita voisi soittaa myös turvakotiin. Eikä sillä ole merkitystä onko kyseessä akuuttitilanne vai juuri vain nyt se sopiva hetki soittaa. Tai näin neuvovat muut isot kaupungit.

Siinä olen myös alkuperäisen kanssa samaa mieltä, että ei näissä hätänumeroissa pitäisi koskaan ketään käännyttää pois sanomalla, että on parempaakin tekemistä. Sen verran edes pitää pystyä, että kertoo sen seuraavan numeron johon soittaja voisi soittaa. Ahaa, omalla paikkakunnallasi ei ole päivystystä kokeilisitko sitä tai tätä palvelua tai numeroa. Avunpyytäjää ei pidä koskaan häpäistä.

Ja Helsinki voisi tsempata tuon ohjeistuksensa kanssa. Eihän tuosta ota selvää mihin tarkoitukseen numero on. Ei siis ihme, jos sinne tulee ihan vääriä soittoja tai apua tarvitseva ei sinne löydä.

Vierailija
22/23 |
09.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.04.2011 klo 00:00"]

Oletko ajatellut, että kaikki eivät käytä alkoholia, vaikka sinä käytätkin.

en ole missään perjantai-pääsiäsi-hiprakassa, koska en käytä alkoholia.

Ulosantisi ei kuitenkaan vaikuta ihan täysissä mielen ja ruumiin voimissa olevan ihmisen tuottamalta. Malta nyt kuitenkin seuraavaan arkipäivään soitteluinesi.

Mitä vittua. Ettekö te tajua et ihmiset on erilaisia persoonia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/23 |
09.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.04.2011 klo 23:30"]Olen pitkään miettinyt, ja nyt ajattelin kysyä, kun on "joutoaikaa" ja olen valveilla, ja tämän päivän taas ihmettelin menoa, että onko mietintäni turha ja miten edetä, teenkö lastens.ilmoituksen eräästä perheestä, joka ei täytä niitä klassisia lastensuojeluilmoitusperheen kriiteerejä, mutta kuitenkin, olen pitkään ihmetellyt ja miettinyt, että jos lapset käyttäytyy noin, on jotain pielessä perheessä, kotona.. tai sitten ei. Mistäs minä tiedän.

Tilanne ei ole akuutti. Ei tämän päivän asia. Mutta jos soitan arkena sitten oman paikkakuntani lastensuojeluun, minulla olisi tietoa taustalla että kannattaako soittaa, etten soittele tai tee turhaan, aiheettomia ilmoituksia. Ymmärrättekö mitä tarkoitan?

Kysyisin alan ihmiseltä, annanko olla ja vai teenkö lastens.ilmoituksen. Kertoisin, mitkä asiat ovat ne, mitkä herättivät huolen aiheeta.

Paikkakunnallamme ei ole kriisipäivystystä eikä mitään muuta kuin pari kertaa viikossa parin tunnin ajan käytössä oleva numero.

Lähin paikkakunta on Helsinki, jonka numeroon soitin.

Sain kuulla, että täytyy soittaa omalle paikkakunnalle, kun tämä nyt koskee vain Helsinkiläisiä. Kysyin, onko lastensuojelun kriteerit erit eri paikkakunnilla. Naisääni vain hoki, että "tämä on Helsingin kriisipäivystys ja tarkoitettu helsinkiläisille perheille ja kello on on 23:20 ja meillä on kyllä muutakin tekemistä tässä"

On se sitten hyvällä mallilla tämä suomen lastensuojelu. Jos haluan neuvoa asiasta, jonka kriteerit on kaiketi ihan lakiin kirjattu, sitä ei minulle anneta, koska asun eri paikkakunnalla.

Jos mulla ukko makaisi sammuneena lattialla ja soittaisin Helsingin lastensuojeluun; en asu helsingissä, mutta mitä voin tehdä ja minne mennä, kun en löytänyt muuta numeroa kuin tämän, ja pelkään että mies on väkivaltainen kun herää tuosta.

Niin mulle sanottaisi; en voi auttaa kun tämä on tarkoitettu helsinkiläisille ja sinä soitat tuusulasta.

Esimerkiksi.

Hohhoijaa.

Ei soiteta sitten, ei kysytä. Soitan sitten arkena omalle paikkakunnalleni, ja teen ihan reilusti ilmoituksen. Jos on aiheeton, niin onko minun vika, kun kukaan alan ihminen ei sano, onko aihetta vai ei. Heillähän se koulutus ja näkemys on, minä olen vain "kerrostalokyylä".
[/quote] miten lapset sitten käyttäytyvät, että olet huolissasi? Mitä on tapahtunut? Montako lasta perheessä on?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kuusi