Päiväkodissa kiinnitetty turvavyöt rattaissa!!
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2011042113585692_uu.shtml
Äiti on nostanut metelin, kun lapsi on pantu rattasiin turvavöihin. Ei siinä mitään, että rattaiden valmistaja yleensä ilmoittaa, että rattaita ei saa käyttää ilman, että valjaat ovat kiinni, mutta onhan se kamalaa, kun äidin pientä kullannuppua on rajoitettu.
Kommentit (50)
turvavöistä. Minulla on neljä vilkasta lasta, jotka saavat teutaroida ihan vapaasti kun on sen aika. Kaupan autokärryssä tai rattaissa on pantu turvavyöt, ja koska fiksut lapset ymmärtävät että kyse on heidän turvallisuudestaan ja parhaastaan, ja että aikuinen ottaa näissä asioissa vastuun, ei koskaan ole pienintäkään paniikkia syntynyt.
Minusta kannattaisi hieman olla huolissaan tilanteesta, jos kotona lapsi määrää ruoka-ajat, liikkumiset jne. Kyseessä on tosi turvaton lapsi, jonka elämästä puuttuu aikuinen.
niin ilomielin saa mun taaperon laittaa turvavöihin.
ei kai oikeasti kukaan pidä 2,5 vuotiasta köytettynä kiinni yhtään mihinkään?! Siis ei tulis mieleenkään!
Sanoppa muuta! Meiän Jenna-Petteri ei oo köytettynä edes autossa, kuten eivät vanhemmatkaan. On kyllä kamalaa lapsen liikkumisen rajoittamista jos aletaan pieniä köyttämään kiinni.
Sitä vartenhan ne valjaat ovat!! Voi luoja mitä valitusta taas.
ei kai oikeasti kukaan pidä 2,5 vuotiasta köytettynä kiinni yhtään mihinkään?! Siis ei tulis mieleenkään!
Kyllä tuon ikäisen pitää saada liikkua, ja jos vähän kävelee ja katselee joulujuhlissa, so what. Kuuluu asiaan. Ne on hei lasten juhlat!
Normaali lapsi saa hysteerisen paniikkikohtauksen jos pidetään väkisin köytettynä rattaissa, kaupan autokärryssä tms. Syöttötuolia ei tarvi kuin pienet jotka eivät osaa kiivetä tuoliin.
Antakaa niille lapsille vapaus kävellä silloin kun haluavat, syödä kun haluavat, ja löhötä rattaissa kun haluavat ja vaikka nukahtaa rattaisiin.
Kohta varmaan selviää että av-mamman mielestä on ok teipata lapsi syöttötuoliin ja pakkosyöttää oksennusta...
Tajuatteko että lapsi tietää itse milloin on nälkäinen? Aikuisen tehtävä on lukea merkkejä nälästä ja tarjota mahdollisuus ruokailuun, eipä ihme että osa lapsista pulleroita pömmppömahoja ja osa luurankoja.Sopivan lihaksikas ja hoikka lapsi tulee, kun saa liikkua sydämensä kyllyydestä ja syödä kun on nälkä. Pitää saada kiivetä turvallisen aikuisen syliin kun siltä tuntuu tai kiukutella kun kiukuttaa, ilman että heti vaiennetaan tiukkasävyisesti...
Voi olen monta kertaa nähnyt sen katseen lapsen silmissä kun lapsi yrittää sanoa mielipiteensä ja heti aikuinen hyökkää huutamaan " nyt lopeta tuo vikinä"...
Mietippäs hetki...
Olisi mielenkiintoista tietää millainen lapsi Miina on ja onko ryhmässä/päiväodissa paljon erityisen vilkkaita lapsia.
rattaissa on kiinteinä valjaat, jos eläväinen lapsi laitan valjaat kiinni, ihan turvallisuuden vuoksi, en halua että lapsi onnistuu "sählätä" itsensä pää edellä katuun.
kaksi vuotiaan, joka halua kävellä olen laittanut talutusvaljaisiin (kysyin luvan äidiltä) turvallisuuden vuoksi, se on muutama sekunti kun lapsi irroittaa otteen rattaista ja syöksyy oravan, kissan kukan tms perässä kadulle.
olen käyttänyt muurahaispöksyillä syöttötuolissa valjaita, olen nähdyt sen turvallisuus kysymyksenä en rangaistuksena.
olenko ylihysteerinen turvallisuusfriikki vai lastensitoja-pahoinpitelijä.
Jatkossa aion varmistaa lapsen vanhemmilta etukäteen onko ko. toimeenpiteet ok.
Missä menee raja. Jos joku asia on lapselle epämukavaa onko se pahoinpitelyä
Pakotan lapset käyttämään myös huomioliivejä kun liikumme "liikenteessä" tai jos olemme vilkkaassa puistossa siitäkään ei kaikki lapset tykkää, mutta näen senkin turva-kysymyksenä, liikenteessä muut näkee meidän ja puistossa minä näen silmäyksellä missä kukin lapsi on.
puistossa saa vapaana liikkua ilman valjaita nekin jotka ovat "kytketyinä" paikalle tuotu.
rattaissa on kiinteinä valjaat, jos eläväinen lapsi laitan valjaat kiinni, ihan turvallisuuden vuoksi, en halua että lapsi onnistuu "sählätä" itsensä pää edellä katuun.
kaksi vuotiaan, joka halua kävellä olen laittanut talutusvaljaisiin (kysyin luvan äidiltä) turvallisuuden vuoksi, se on muutama sekunti kun lapsi irroittaa otteen rattaista ja syöksyy oravan, kissan kukan tms perässä kadulle.
olen käyttänyt muurahaispöksyillä syöttötuolissa valjaita, olen nähdyt sen turvallisuus kysymyksenä en rangaistuksena.
Pakotan lapset käyttämään myös huomioliivejä kun liikumme "liikenteessä" tai jos olemme vilkkaassa puistossa siitäkään ei kaikki lapset tykkää, mutta näen senkin turva-kysymyksenä, liikenteessä muut näkee meidän ja puistossa minä näen silmäyksellä missä kukin lapsi on.
puistossa saa vapaana liikkua ilman valjaita nekin jotka ovat "kytketyinä" paikalle tuotu.
Ei ole mitään vaitiolovelvollisuutta!
mistä sää tollasta olet saanut tietää?
VELVOLLISIA ne on kertomaan tarhan puutteista tai rikkomuksista.
niinkuin kaikissa työpaikoissa, ei luottamuksellisuutta saa rikkoa asiakkaista toisille; siis ainoastaan Maijan asioita ei saa mennä kertomaan Maaretin vanhemmille mutta lapsien oloista saa ja pitää kertoa eteenpäin, aivan kuten sairaanhoitajien kuuluu kertoa jos vanhusta ei ulkoiluteta, lääkitä kunnolla, ei ruokita riittävän kauan yms.
Rikkeistä voi vaatia oikeutta, hoidokeilla on ikään katsomatta oikeuksia.
Jos jollain tarhalla on luulo että lapsia ikäänkatsomatta sidotaan kiinni -jutussa kerrottiin että esikouluikäsiäkin sidotaan- niin tarhassa sitten jossain mättää ja siihen pitää puuttua!
Jos on juhlat niin ei kai se lapsi pää edellä juhlissa katuun lennä. Ei ole kyllä normaalia sito 2,5-vuotiasta yhtään mihinkään, eikä laittaa syöttötuoliin.
lapsista on kyse. Vaitiolovelvollisuus sitoo!
rattaissa on kiinteinä valjaat, jos eläväinen lapsi laitan valjaat kiinni, ihan turvallisuuden vuoksi, en halua että lapsi onnistuu "sählätä" itsensä pää edellä katuun. kaksi vuotiaan, joka halua kävellä olen laittanut talutusvaljaisiin (kysyin luvan äidiltä) turvallisuuden vuoksi, se on muutama sekunti kun lapsi irroittaa otteen rattaista ja syöksyy oravan, kissan kukan tms perässä kadulle. olen käyttänyt muurahaispöksyillä syöttötuolissa valjaita, olen nähdyt sen turvallisuus kysymyksenä en rangaistuksena. olenko ylihysteerinen turvallisuusfriikki vai lastensitoja-pahoinpitelijä. Jatkossa aion varmistaa lapsen vanhemmilta etukäteen onko ko. toimeenpiteet ok. Missä menee raja. Jos joku asia on lapselle epämukavaa onko se pahoinpitelyä Pakotan lapset käyttämään myös huomioliivejä kun liikumme "liikenteessä" tai jos olemme vilkkaassa puistossa siitäkään ei kaikki lapset tykkää, mutta näen senkin turva-kysymyksenä, liikenteessä muut näkee meidän ja puistossa minä näen silmäyksellä missä kukin lapsi on. puistossa saa vapaana liikkua ilman valjaita nekin jotka ovat "kytketyinä" paikalle tuotu.
Meillä on taapero juuri sellainen, että pyrkii syöttötuolissa nousemaan ja rattaissa keikkuu sinne tänne. Meillä turva vyö aina kiinni syöttärissä ja rattaissa varsinkin.
Olen myös pph ja kyllä meillä ainakin pph-ohjaajakin mainitsi noista valjaista, että on pienillä tärkeät olla syöttötuolissa sekä rattaissa, varsinkin jos lapsi nukkuu niiissä.
Lapsethan ovat siellä vanhempien kanssa ja VANHEMMAT huolehtivat lapsista? Onko vanhemmat antaneet vaan lapsensa riehua ja hoiajat ovat ratkaisseet tämän sitten näin kun vanhemmat eivät tajua??
Lapsethan ovat siellä vanhempien kanssa ja VANHEMMAT huolehtivat lapsista? Onko vanhemmat antaneet vaan lapsensa riehua ja hoiajat ovat ratkaisseet tämän sitten näin kun vanhemmat eivät tajua??
ole kertaakaan törmännyt valjaisiin tms. Pienet ovat syöttötuolissa mutta aikuinen huolehtii, ettei pääse putoamaan. En ole koskaan edes ajatellut, että jotenkin pitäisi lapsi siihen kiinnittää.
päiväkodissa! En ikinä veisi yli 2 vuotiasta semmoiseen päiväkotiin missä sidotaan kiinni!
Eriasia jos on vähän epänormaali lapsi, adhd tai jotain. Kyllä normaali lapsi tottelee hoitajaa, ja sen verran pitää olla auktoriteettia hoitajalla että sanan voima tehoaa. Tai sitten kyllä mennyt kasvatuksessa jotain pahasti vialle jo pienestä pitäen.
Päiväkodissa syödään silloin kun on ruoka-aika, ja sen verran joutuvat tuota ruokaa odottamaan, että nälkä yleensä on, mutta jos ei maistu, olen sanonut että ei saa pakottaa syömään, vaikkei söis yhtään mitään! Lapset napottavat kauniisti pöydän ympärillä, ei ne siellä mitään riehu. Kyllä se lapsi itse tietää oman nälkänsä, älkää aliarvioiko.
Jos lapsella on pakottava tarve kävellä ja se sidotaan vaunuihin, kyllä meillä ainakin huuto nousee, eri asia sitten kun on pienestä asti alistettu aikuisen tahtoon, eihän semmoiset uskalla kuin tyytyä osaansa. Nämä on sit niitä hiljaisia hissukoita ja koulukiusattuja, jyrätty vauvasta asti... Tai sitten yliuhmakkaita ongelmalapsia.
turvavöistä. Minulla on neljä vilkasta lasta, jotka saavat teutaroida ihan vapaasti kun on sen aika. Kaupan autokärryssä tai rattaissa on pantu turvavyöt, ja koska fiksut lapset ymmärtävät että kyse on heidän turvallisuudestaan ja parhaastaan, ja että aikuinen ottaa näissä asioissa vastuun, ei koskaan ole pienintäkään paniikkia syntynyt.
Minusta kannattaisi hieman olla huolissaan tilanteesta, jos kotona lapsi määrää ruoka-ajat, liikkumiset jne. Kyseessä on tosi turvaton lapsi, jonka elämästä puuttuu aikuinen.
tarvi laittaa turvavöitä kaupan autokärryyn jos lapsi tottelee...jos lapsi osaa seurata äitiä kaupassa, niinkuin normaalit lapset tekevät, ei mitään varaa ole.
Miten se luo turvattomuutta jo lapsi saa kävellä ulkona niin pitkästi kuin jaksaa ja pyytäessään pääsee rattaisiin? Se on joustavuutta äidin puolelta, ja juurikin sitä läsnäoloa, eikä niin että äiti aina päättää jääräpäisesti miten ne hommat tehdään,
ja lapset raahautuvat mukana siinä sivussa.
koska hoitajat ohjaavat lasten esityksiä kenties säestävät instrumenteilla ja huolehtivat puvustuksesta en mahdollisuuksia sylittelyyn tavallista vähemmän.
Oisko sitten pitänyt antaa vanhempien syliin? voi olla hankala tilanne jos yksi on vanhemoien sylissa niin muutkin haluaa. Meidän Pk:n juhlissa kyllä lapset voivat halutessaan olla vanhepien sylissä, jos tulee itku etc. ,mutta tavoite on että ollaan ryhmän kanssa. Jos oli vielä tiedossa että lapsi on vilkas ja vanhemmat eivät olisi pystyneet juhlaa katsomaan ollenkaan jos lapsi olisi annettu syliin.
Kiinnitti kyllä myös huomiota, että miksi lapsi on tosiaan hoidossa jos PK on äidin mielstä noin huono, jos äiti on tosiaan kotona. (Olen kyllä subjektiivisen päivähoidon ehdoton kannattaja.)
Kyllä tuon ikäisen pitää saada liikkua, ja jos vähän kävelee ja katselee joulujuhlissa, so what. Kuuluu asiaan. Ne on hei lasten juhlat!
Normaali lapsi saa hysteerisen paniikkikohtauksen jos pidetään väkisin köytettynä rattaissa, kaupan autokärryssä tms. Syöttötuolia ei tarvi kuin pienet jotka eivät osaa kiivetä tuoliin.
Antakaa niille lapsille vapaus kävellä silloin kun haluavat, syödä kun haluavat, ja löhötä rattaissa kun haluavat ja vaikka nukahtaa rattaisiin.
Kohta varmaan selviää että av-mamman mielestä on ok teipata lapsi syöttötuoliin ja pakkosyöttää oksennusta...
Tajuatteko että lapsi tietää itse milloin on nälkäinen? Aikuisen tehtävä on lukea merkkejä nälästä ja tarjota mahdollisuus ruokailuun, eipä ihme että osa lapsista pulleroita pömmppömahoja ja osa luurankoja.
Sopivan lihaksikas ja hoikka lapsi tulee, kun saa liikkua sydämensä kyllyydestä ja syödä kun on nälkä. Pitää saada kiivetä turvallisen aikuisen syliin kun siltä tuntuu tai kiukutella kun kiukuttaa, ilman että heti vaiennetaan tiukkasävyisesti...
Voi olen monta kertaa nähnyt sen katseen lapsen silmissä kun lapsi yrittää sanoa mielipiteensä ja heti aikuinen hyökkää huutamaan " nyt lopeta tuo vikinä"...