Pitkään kavereilta salattu raskaus...
Odotan nyt ensimmäistä lastani ja olen tällä hetkellä jo 6 kk raskaana. Ongelmani on se, että olen pitänyt kauan toivotun raskauteni visusti salaisuutena kaikki nämä kuukaudet - ainakin kuvitellut tekeväni niin. :D Se on ollut melko helppoa, koska en ole tavannut ketään kavereita moneen kuukauteen työkiireiden vuoksi.
Ehkä joillain on siitä aavistusta, mutta itse en ole kertonut suoraan kellekään muulle kuin miehelleni, lääkäreille, työnantajalle ja äidilleni. Olen halunnut sulatella asiaa omassa rauhassa ilman ylimääräistä stressiä ja mielipahaa, jos joku erehtyisi vaikka kommentoimaan jotain typerää kuten yleensä ihmisillä on tapana. Olen halunnut myös suojella tunteitani, koska tosiaan olen vauvakuumeillut jo kymmenisen vuotta, mutta lääkettä siihen ei ole ollut, koska perhettä kanssani haluavaa puolisoa ei ole löytynyt aiemmin. En ole halunnut, että kaikki alkavat tarjota minulle omia kokemuksiaan ja neuvojaan heti alusta lähtien, vaikka tarkoittaisivatkin hyvää. Inhoan hössötystä yli kaiken! En tosiaan halua, että sitten kun asia paljastuu tavalla tai toisella, että kukaan ei puhu minulle enää mistään muusta kuin raskaudestani/lapsestani tms. ja silmieni sijasta tuijotetaan kasvavaa mahaani. On ollut riittävän ärsyttävää kuunnella aiemmin jatkuvia uteluja, että olenko raskaana, joten siitäkään syystä en ole halunnut kertoa nyt tästä asiasta, kun ei ole maltettu odottaa rauhassa, että tiedotan asiasta sitten itse jos on jotain kerrottavaa ja haluan kertoa...
Tosiasia on kuitenkin se, etten minä tiedä lapsista juuri mitään ja tämän uusavuttomuuden myöntäminen hirvittää minua. Minulla ei ole ollut koskaan elämässäni tilaisuutta oppia lastenhoitoa, koska minulla ei ole ollut sisaruksia eikä ympärillä ole ollut muitakaan läheisiä sukulaislapsia. Kavereilla on ollut lapsia jo vuosia, mutta en minä ole heitäkään hoitanut. Missä sitä olisi oppinut? Olin 30 v kun vaihdoin ensimmäistä kertaa eläessäni vaipan eräälle lapselle!
Mietityttää vain se, että missähän vaiheessa minä kertoisin kavereilleni tästä asiasta, kun en ole edes tavannut ketään moneen kuukauteen.
Onko joku muu pitkittänyt raskautensa julkistamista?
Kommentit (9)
Kerroin kavereille kun jäin äitiyslomalle huhtikuun alussa, vauva syntyi toukokuussa.
Vauvahan muuttaa koko elämäsi. Lopullisesti.
Ei oltu hetkeen nähty. Ei haitannut yhtään. Ihana vauva on se pääasia, eikä raskaus. Ja turha huolehtia siitä, että et osaa hoitaa lasta. Kaikki hössää esikoisen kanssa ja tekee kaikkea ihan pöhköä. Eli nauti raskaudesta ja muista että vauvat ovat yksilöitä, niitä kaikkia hoidetaan eri tavoin.
laskettuun aikaan kuukausi, ne tietää jotka on masun nähneet.
Multa ei oikein luonnistu nämä tekstarit 'Heippa, meill etulee vauva' enkä muutenkaan jaksa siitä tehdä numeroa- kyseessä kolmas pikkuinen. Kunhan syntyy niin laitetaan sitten kaikille viestiä.
mies kertoi töissä pomolle ja parille kaverilleen. itse kerroin omalle pomolleni, mutta en kenellekään muulle. kaverit ihan yllättyneitä, kun ilmoitin vauvan syntymästä.
tosin äitini taisi asiasta laverrella jo raskausaikana joillekin omille tutuilleen.
Meille syntyi vähän aikaa sitten vauva ja ihan samoja tuntemuksia oli kuin ap:lla. En jaksanut yhtään sitä hössötystä ja pelkästään vatsasta keskustelua. Muutama läheinen ystävä tosin tiesi ja hössotti, mutta työkiireiden takia jäi kaverit näkemättä ja asia kertomatta. Laitoin asiasta tiedotteen vasta kun poika oli maailmassa fb:n kautta..
kerroin kaikille sitä mukaa, kun he sattuivat näkemään mahani. Monet kaverin i ovat yllättäneet vauvauutisilla, kun ei olla nähty muutamaan kuukauteen. Ihan tavallista tuo on siis ainakin meidän tuttavapiirissä.
Ja mä (31-v) vaihdoin ekaa kertaa vaipan omalle lapselleni synnärillä. Hyvin meni. Ei ole ollut ongelmia lapsenhoidon oppimisessa, vaikken lapsia olekaan ennen hoitanut. Luin vaan kaikki neuvolan oppaat ja vähän muitakin. (Vaikka tämä oli tietysti av:n mittapuulla paha virhe, kun ei lapsia oppailla hoideta :D)
et halua missään imessä keskustella raskaudesta ja saada ohjeita vauvanhoidosta, mutta silti olet täysin tietämätön. Miksi ystävuien kokemukset eivät kelpaa?
Jos et tahdo jutella ihmisten kanssa, lainaa kirjoja ja lehtiä, selaa nettiä.
Olen saanut parhaat ohjeet äidiltäni.
Vanhempani saivat tietää raskaudesta joulun aikaan, poika syntyi maaliskuun alussa.
Mitäpä se muille kuuluu oma raskaus :) mä en nähnyt mitään syytä kertoa paljon kenellekään just ton hössötyksen takia.