Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten lopettaa puhelu jaarittelijan kanssa kohteliaasti?

Vierailija
21.04.2011 |

Esim. kun jaarittelija kertoo syöneensä keittoa, johon tuli jauhelihaa, perunoita, vettä, ... , niin miten siitä pääsee pois? Tuntuisi tylyltä sanoa siihen: "Jep jep. Pitää lopettaa. Moi." Sitä paitsi jaarittelijahan kysyisi seuraavaksi, että ai miksi muka pitää lopettaa.

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuntelet hetken ja juttelet ja vastailet ja sitten napakasti sanot, että nyt on meidän vauvan iltapala aika tai nyt pitää mennä lukemaan iltasatu 3-vuotiaalle tai nyt pitää mennä saunaan tai lupasin ysiltä käydä naapurissa palauttamassa lainaamani kirja, nyt on mentävä... mukavaa syksyn jatkoa sulle ja soitellaan taas, oli kiva kuulla susta, heippa.

Vierailija
22/31 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei nyt toi vauva heräs ja huutaa tuolla taas, mun täytyy nyt lopettaa, moimoi.

No nyt toi koira sai hampaisiinsa mun laukun/silmälasit/kutimet, mun täytyy mennä pelastamaan se, mut soitellaan taas, moikka.

Jaa mut kellohan onkin jo aika paljon, mun täytyy ruveta laittamaan ukolle ruokaa, kun se on kohta jo kotona.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.04.2011 klo 16:44"]

Kun halutaan kannustaa toista jatkamaan, ynähdellään samassa tahdissa kuin hän ja puhutaan väliin samanrytmisesti. Liikehdintä menee myös samassa rytmissä kuin hänellä ja ollaan rintamasuunta puhujaan päin.

Kun tunneyhteys halutaan lopettaa, katkaistaan toisen peilaaminen äänen ja liikehdinnän avulla. Yleensä ei tarvitse kuin kääntää rintamasuunta puolittain poispäin niin toinen tajuaa, että hlö on lähdössä. Samalla kun sanotaan: No mutta... tai Hei, ihan totta... tai muuta mikä ei merkitse mitään, nostetaan vähän volyymiä ja vaihdetaan äänen nopeutta siten, että ei enää olla samassa rytmissä toisen kanssa. Tämän on toiselle merkki, että aiot lopettaa. Vaikka hän puhuisi vielä vähän väliin, voit sen jälkeen sanoa että Hei, nyt täytyy tosiaan mennä.

Selittää ei tarvitse.

Kertaus: anna ensin rytmin muutoksella merkki, että olet kohta lähdössä. Hetken päästä tee se.

[/quote]

Voi nyt vittu. Ei ihme, että suomalaiset viihtyvät yksinään jos seurustelu on näin helvetin vaikeaa! Eiköhän ihmiselle voi sanoa ihan suoraan, että oli hauska jutella, mutta mun täytyy nyt mennä. Minulla on ystäviä, jotka tykkäävät jaaritella ja minäkin tykkään samaten jaaritella. Aina ei puolin ja toisin ole aikaa, ja se pitää sitten sanoa ääneen. 

On ihmisiä, jotka antavat ymmärtää että juttelu on kauhean hauskaa ja sitten koetaankin jaarittelu rasitteena. Sellaisten ihmisten kannattaisi opetella avaamaan suu ajoissa, ei muuta. 

Vierailija
24/31 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mulle ei koskaan soita kukaan muu paitsi äiti ja sisko jotka tykkää jaaritella, mutta niiden kanssa tykkään puhua. Äidiltä hyvä esimerkki kun hän aina sanoo kaikille "nyt pitää lähtee tekee ruokaa", nyt pitääkin lopetella koska...." pitääkin nyt mennä vessaan heihei" yms. Aina joku tekosyy löytyy jos ei jaksa puhua

Vierailija
25/31 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 13:34"]

Kun halutaan kannustaa toista jatkamaan, ynähdellään samassa tahdissa kuin hän ja puhutaan väliin samanrytmisesti. Liikehdintä menee myös samassa rytmissä kuin hänellä ja ollaan rintamasuunta puhujaan päin.

Kun tunneyhteys halutaan lopettaa, katkaistaan toisen peilaaminen äänen ja liikehdinnän avulla. Yleensä ei tarvitse kuin kääntää rintamasuunta puolittain poispäin niin toinen tajuaa, että hlö on lähdössä. Samalla kun sanotaan: No mutta... tai Hei, ihan totta... tai muuta mikä ei merkitse mitään, nostetaan vähän volyymiä ja vaihdetaan äänen nopeutta siten, että ei enää olla samassa rytmissä toisen kanssa. Tämän on toiselle merkki, että aiot lopettaa. Vaikka hän puhuisi vielä vähän väliin, voit sen jälkeen sanoa että Hei, nyt täytyy tosiaan mennä.

Selittää ei tarvitse.

Kertaus: anna ensin rytmin muutoksella merkki, että olet kohta lähdössä. Hetken päästä tee se.

[/quote]

Voi nyt vittu. Ei ihme, että suomalaiset viihtyvät yksinään jos seurustelu on näin helvetin vaikeaa! Eiköhän ihmiselle voi sanoa ihan suoraan, että oli hauska jutella, mutta mun täytyy nyt mennä. Minulla on ystäviä, jotka tykkäävät jaaritella ja minäkin tykkään samaten jaaritella. Aina ei puolin ja toisin ole aikaa, ja se pitää sitten sanoa ääneen. 

On ihmisiä, jotka antavat ymmärtää että juttelu on kauhean hauskaa ja sitten koetaankin jaarittelu rasitteena. Sellaisten ihmisten kannattaisi opetella avaamaan suu ajoissa, ei muuta. 

[/quote]

No mikä siinä nyt on niin vaikeeta ymmärtää sulle, että vaikka me ei haluta jaaritella, niin ei myöskään haluta pahoittaa sen keskustelukumppanin mieltä.

Vierailija
26/31 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.04.2011 klo 15:44"]

Esim. kun jaarittelija kertoo syöneensä keittoa, johon tuli jauhelihaa, perunoita, vettä, ... , niin miten siitä pääsee pois? Tuntuisi tylyltä sanoa siihen: "Jep jep. Pitää lopettaa. Moi." Sitä paitsi jaarittelijahan kysyisi seuraavaksi, että ai miksi muka pitää lopettaa.

[/quote]

Olen ratkaissut tämän niin etten vastaa puhelimeen. Viestillä voi kertoa asiansa.

Vierailija
27/31 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selittää ei tarvitse.

[/quote]

Muuten hyvä, paitsi että osa jaarittelijoista ei reagoi mitenkään tuohon. Minulla on naapuri, joka jatkaa juttuaan vaikka perässä juosten, jos on jo sanonut ei ole aikaa, moikka, menenpä tästä ja kääntänyt selän, eikä missään vaiheessa edes aloittanut tuota myötäilyosuutta.

Vierailija
28/31 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 13:21"]

Minulla on yksi puhelimessa jaaritteleva tuttu. Hänen jaarittelunsa on tosin vähentynyt, kun hän sai lääkityksen. :)

Mutta joo, tiedän ongelman. Itse olen tehnyt niin, että lopetan keskustelun ja sanon vain "mm" ja "mm-hmm", eli en anna enää mitään syöttiä, johon jaarittelija voisi tarttua. Tosin itsepintaisten tapausten kanssa käy niin, että ne kehittää itse loputtomasti uusia puheenaiheita. Niihinkin vain sitten sitä yyhyttelyä, eli väsytystaktiikalla se loppuu ennemmin tai myöhemmin.

Äiti on sellanen outo jaarittaja, että se pyörittää yhtä ja samaa puheenaihetta monta kertaa saman keskustelun aikana. Joskus pahalla tuulella olen sanonut sille ihan suoraan, että montako kertaa ajattelit vielä selittää tuon jutun. Se ei ole edes nalkutusta, vaan sellasta saman aiheen kierrättämistä.

[/quote]

Mitä luulet vastapuolen ajattelevan kun viestit siellä terävänä, että "mmm mmmm"?! Kannattaisi opetella sanomaan ihan sanallisesti, että nyt pitää lopettaa hei. En ihmettele että lähipiiri ei tajua sinua, toivovat varmaan olevansa ajatustenlukijoita, jotta ymmärtäisivät mystistä vihjailuasi.

Vierailija
29/31 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskoni on jaarittelija joten olen oppinut tekniikan joka toimii kaikkiin jaarittelijoihin jotka aloittavat puhelun sillä mitä kaikkea on tehnyt sillä ja sillä minuutilla ja sinä päivänä. Ei ole ku sanoa jo heti puhelun alkuun, että ihana ku soitit, mulla on se ja se homma kesken ja mulla on sen verran about aikaa vaihtaa kuulumisia tms. Sitten sanoa vaan, että hei, nyt on pakko mennä jatkamaan, soitellaan myöhemmin. Love u!

Vierailija
30/31 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhelu nyt on helppo lopettaa, kun sanoo vain että täytyy lopettaa, moikka soitellaan uudestaan paremmalla ajalla.

Huomattavasti hankalampi on päästä irti ihmisestä joka tarkertuu jaarittelemaan kasvotusten ja vielä jos se tapahtuu omalla pihalla, jossa on vähän vaikea vedota edes kiireeseen.

Meillä on miehen kanssa sovittu että jos huomaa toisen juuttuneen naapurin emännän kanssa keskusteluun, niin soittaa pelastussoiton tai jos toisella ei ole puhelin taskussa niin tulee pihalle huutamaan puhelimeen tms.

Vierailija
31/31 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hii hihii

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kaksi