Miten lopettaa puhelu jaarittelijan kanssa kohteliaasti?
Esim. kun jaarittelija kertoo syöneensä keittoa, johon tuli jauhelihaa, perunoita, vettä, ... , niin miten siitä pääsee pois? Tuntuisi tylyltä sanoa siihen: "Jep jep. Pitää lopettaa. Moi." Sitä paitsi jaarittelijahan kysyisi seuraavaksi, että ai miksi muka pitää lopettaa.
Kommentit (31)
Pakko lähteä laittamaan ruokaa lapsille...pakko mennä hoitamaan lasten iltapesut...pakko mennä tarkistamaan lasten läksyt...pakko mennä vaihtamaan vauvan vaippa...pakko mennä antamaan lapsille lääkettä...
Täytyy lähtä lääkäriin/kauppaan/katsastaa autoa/minne tahansa. Odotat jotain tärkeetä puhelua tms. Onhan noita tekosyitä vaikka muille jakaa.
En kuitenkaan soita ihmisille päin vaan he soittaa mulle. Jos asiakas esim. soittaa laskuasiaa ja juttu karkaa ilmoihin, lapsiin tai pääsiäisen viettoon, saadaan huomauttaa nätisti että jospa nyt kuitenkin hoidettais tätä laskuasiaa. Mutta joskus tulee niitä jaarittelijoita jotka kyllä pysyy asiassa, mutta jotka jää miettimään esim. edellisen palveluneuvojan nimeä, joka ei useimmiten ole se olennainen asia. Tai jotka kyselevät ja kyselevät loputtomiin kaikista meidän palveluista, mutta itse tietää että ne juttelee loputtomiin vain siksi ettei heillä elävässä elämässä ole juttukaveria. Monesti sen vielä huomaa että asiakas oikeasti tietää kaikki ne jutut mitä kysyy...
Kannattaa vain ottaa napakka mutta kohtelias asenne ja sanoa, että hei, oli kiva jutella mutta nyt on pakko lopettaa: "No niin, jutellaan taas myöhemmin lisää, hei...", "Nyt täytyy jo rientää muihin puuhiin, jo lopetellaan jo..."
Mitään kummempia perusteluja ei tarvitse.
On ajattelemattomia ihmisiä, jotka puhuisivat puhelimessa vaikka puoli päivää. Ovat usein yksinäisiä ja jotenkin itsekkäitä. Juttua riittää tosiaankin kaikesta, mitä ovat tehneet ja mitä ostivat kaupasta ja miettivät viikon ruokalistaa.
Yleensä joutuu olemaan kuuntelupuolella ja joskus on tullut tunne, että olen joku terapeutti.
Pakko laittaa rajat tuollekin.
Selvä viesti, että nyt on lopetettava.
Jos se on niin pöhkö että alkaa jankuttaa miksi pitää lopettaa, niin sanoo että kuule ihan vaan siksi, että en ehdi jorista koko päivää, mulla on muutakin tekemistä! Se on moi nytten, palaillaan joku toinen kerta, moikka ja mukavaa päivänjatkoa! KLIK.
Kun halutaan kannustaa toista jatkamaan, ynähdellään samassa tahdissa kuin hän ja puhutaan väliin samanrytmisesti. Liikehdintä menee myös samassa rytmissä kuin hänellä ja ollaan rintamasuunta puhujaan päin.
Kun tunneyhteys halutaan lopettaa, katkaistaan toisen peilaaminen äänen ja liikehdinnän avulla. Yleensä ei tarvitse kuin kääntää rintamasuunta puolittain poispäin niin toinen tajuaa, että hlö on lähdössä. Samalla kun sanotaan: No mutta... tai Hei, ihan totta... tai muuta mikä ei merkitse mitään, nostetaan vähän volyymiä ja vaihdetaan äänen nopeutta siten, että ei enää olla samassa rytmissä toisen kanssa. Tämän on toiselle merkki, että aiot lopettaa. Vaikka hän puhuisi vielä vähän väliin, voit sen jälkeen sanoa että Hei, nyt täytyy tosiaan mennä.
Selittää ei tarvitse.
Kertaus: anna ensin rytmin muutoksella merkki, että olet kohta lähdössä. Hetken päästä tee se.
ehkä lähinnä kun en lapsilta oikein pääse koskaan mihinkään. :D Mutta en ainakaan itse loukkaannu, jos joku lopettaa puhelun ihan vain sanomalla että hei nyt pitääkin lopetella jo. Muutenkin pyrin olemaan kohtelias jaarittelija, ja kysymään alkuun onko hetki huono vai onko aikaa rupatella.
Ystävät tietävät tilanteeni ja juttelulaatuni ja osaavat sanoa alkuun "ei ole aikaa nyt, soitetaan myöhemmin" tai "on aikaa, mutta vain vähän, oliko tärkeää asiaa?" tai "jutellaan vain, on aikaa!"
Ja vaikka yhtäkkiä tapahtuisi jotain ettei voikaan jutella, niin ei haittaa mitään.
Itselle hankalia on ne, jotka yrittävät kohteliaisuudesta kysyä vielä sen yhden kysymyksen, mutta eivät oikeasti halua kuulla vastausta. Yksi ystävä aina kysyy lisää, mutta kuulostaa koko ajan turhautuneemmalta, koitan itse lopetella mutta kyselee aina lisää.
[quote author="Vierailija" time="21.04.2011 klo 15:48"]
se on hyvin vaikeaa.
Meidän naapurin jaarittelijan ohi ei tahdo päästä edes roskista viemään...
Ahristaa. Joudun aina kurkkaan ovesta ennen kuin lähden mihinkään, että näkyykö sitä jaarittelijaa. Aika usein näkyy. Silloin pitää livahtaa pikana ja toivoa ettei se huomaa.
Täytynee muuttaa.
[/quote]
Sama, taloyhtiön juoruämmällä on kotkan silmät ja aistit ja se huomaa, vaikka miten yrittäisit hiiviskellä seinänvierustoja pitkin. Etsii aina kohdetta, jolle saa juoruta ja valittaa asioista.
"Hei mun pitää nyt mennä, moi!"
Oma mielenterveys on aina tärkeämpää kuin toisten tunteet.
[quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 13:38"]
Muuten hyvä, paitsi että osa jaarittelijoista ei reagoi mitenkään tuohon. Minulla on naapuri, joka jatkaa juttuaan vaikka perässä juosten, jos on jo sanonut ei ole aikaa, moikka, menenpä tästä ja kääntänyt selän, eikä missään vaiheessa edes aloittanut tuota myötäilyosuutta.
[/quote]
Toi on kyllä paha. Ei jää paljon muita vaihtoehtoja kuin joko sanoa suoraan, että keskustelu on päättynyt tai sitten tylysti vaan kävellä pois vastaamatta enää mitään. Tai sitten kärsiä ja mennä jaarittelijan ehdoilla.
[quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 15:30"]
[/quote]
Ei ole hyvin sinullakaan asiat, jos oikeasti mielenterveyttä uhkaa. Olen jaarittelija enkä loukkaannut, jos joku lopettaa puhelun, mutta loukkaannun jos aletaan väittämään että uhka mielenterveyttä. Mähän puhun vain siitä, mitä laitan keittooni hyvänen aika!
[quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 13:42"]
Siskoni on jaarittelija joten olen oppinut tekniikan joka toimii kaikkiin jaarittelijoihin jotka aloittavat puhelun sillä mitä kaikkea on tehnyt sillä ja sillä minuutilla ja sinä päivänä. Ei ole ku sanoa jo heti puhelun alkuun, että ihana ku soitit, mulla on se ja se homma kesken ja mulla on sen verran about aikaa vaihtaa kuulumisia tms. Sitten sanoa vaan, että hei, nyt on pakko mennä jatkamaan, soitellaan myöhemmin. Love u!
[/quote]
Tuossa on tietty se riski, että soittaja ehdottaa soittavansa uudelleen paremmalla ajalla...
[quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 15:34"]
[quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 15:30"]
[/quote]
Ei ole hyvin sinullakaan asiat, jos oikeasti mielenterveyttä uhkaa. Olen jaarittelija enkä loukkaannut, jos joku lopettaa puhelun, mutta loukkaannun jos aletaan väittämään että uhka mielenterveyttä. Mähän puhun vain siitä, mitä laitan keittooni hyvänen aika!
[/quote]
Oletko kuullut termiä "värikäs ilmaisu"?
Jaarittelija JA väkisin-mielensäpahoittaja, kyllä tuollainen nyt lähistönsä mielenterveyttä uhkaa jos joku.
Pakko osallistua tähän kun olen itse aikamoinen jaarittelija välillä, ja myönnän kyllä sen! Olen kuitenkin huomannut, että monet pitävät minua jaarittelijana, mutteivät huomaa olevansa itse ihan yhtä pahoja. :) He kyllä muistavat huomautella minulle ihan hyvässä hengessä tästä ominaisuudestani, mutta monesti minä olen ollut se joka on saanut lopettaa puhelun. :D Enkä usko että nämä tapaukset tiedostavat kuka sitä puhelua on tosi asiassa viivyttänyt vaan menevät sitten miehilleen huokailemaan että "kylläpä se Irma jaksaa aina jaaritella..."
Mietin tuota tänää kun olen työssä jossa kontaktoidaan puhelimitse, en varsinaisesti puhelinmyyjä, mutta sinne suuntaan. Tavoitteena on saada kuitenkin päivän aikana mahdollisimman paljon ihmisiä kiinni, ja käydä jokaisen kanssa asia läpi. Jotkut vanhukset ikävä kyllä saattavat jauhaa 15-30 min sairauksistaan ja eletystä elämästä, tosin tätä tapahtuu joskus keksi-ikäistenkin kanssa. Aika harmillista, mutta en ole vielä keksinyt miten pääsisin kohteliaasti lopettamaan puhelun, kesken selostuksen.
Kysyy nopee et haluukd kuulls miten rekka peruuttaa? Ja painaa punast xd
Minulla on yksi puhelimessa jaaritteleva tuttu. Hänen jaarittelunsa on tosin vähentynyt, kun hän sai lääkityksen. :)
Mutta joo, tiedän ongelman. Itse olen tehnyt niin, että lopetan keskustelun ja sanon vain "mm" ja "mm-hmm", eli en anna enää mitään syöttiä, johon jaarittelija voisi tarttua. Tosin itsepintaisten tapausten kanssa käy niin, että ne kehittää itse loputtomasti uusia puheenaiheita. Niihinkin vain sitten sitä yyhyttelyä, eli väsytystaktiikalla se loppuu ennemmin tai myöhemmin.
Äiti on sellanen outo jaarittaja, että se pyörittää yhtä ja samaa puheenaihetta monta kertaa saman keskustelun aikana. Joskus pahalla tuulella olen sanonut sille ihan suoraan, että montako kertaa ajattelit vielä selittää tuon jutun. Se ei ole edes nalkutusta, vaan sellasta saman aiheen kierrättämistä.
se on hyvin vaikeaa.
Meidän naapurin jaarittelijan ohi ei tahdo päästä edes roskista viemään...
Ahristaa. Joudun aina kurkkaan ovesta ennen kuin lähden mihinkään, että näkyykö sitä jaarittelijaa. Aika usein näkyy. Silloin pitää livahtaa pikana ja toivoa ettei se huomaa.
Täytynee muuttaa.