Mä en ymmärrä tätä ekaluokkaisen läksyjen määrää
Miten teillä muiden ekaluokkaisilla tulee läksyjä? Meillä ekaluokkaisella tulee läksyjä JOKA päivä. Myös perjantaisin ja esimerkiksi tänään vaikka olisin voinut olettaa että kun alkaa pääsiäisloma niin vois vähän huilia läksyjenkin teosta.
Tänään läksyjä tuli KOLMESTA kirjasta. Aapisesta lukuläksy ja tehtävämoniste, matikasta kotiläksy osuus ja lisäksi äidinkielen tehtäväkirjasta sivun verran tehtäviä. Olen asiasta kerran opettajalle maininnut mutta kuittasi asian vaan että näin hänellä on tapana...
Muutenkin yhteistyö opettajan kanssa on olematonta. Pakolliset kuviot vaan ja tiedottamista todella vähän. Opettaja on kokenut naisopettaja.
Meidän poika on niin kova vielä leikkimään että minusta päivästä menee tolkuttoman paljon aikaa läksyjen tekoon.
Kommentit (12)
Ja vanhempainilta meni jo syksyllä ja uutta ei ole näköpiirissä...
Ap
Meillä ei viikonloppuisin ollenkaan tule läksyä - muuten kyllä miltei joka päivä. Läksyt ovat yleensä matikan tehtäviä ja aapisesta lukuläksy. Nyt muutaman kuukauden aikana on ollut myös äidinkielen kirjallisia tehtäviä vihkoon.Joskus on myös kotiläksynä tehtävämoniste. Meitä ei hämmästytä niinkään läksyt,vaan kokeiden valtava määrä. Opettaja myös ohjeistaa ekaluokkaisia lukemaan ja kertaamaan kokeisiin. Opettaja antaa kokeista numeron, joka on aiheuttanut hämmästysta tuttavapiirissämme, koska joissain muissa kouluissa ei numeerista arvostelua ole vielä tokallakaan luokalla.
Vai saako koko luokan kaikki oppilaat noin paljon läksyjä koko ajan?
Paljolta tuntuu. Meillä tulee läksyä aina ja joka ma,ti, ke ja to. Ei koskaan perjantaisin. Sopiva läksyjentekoaika on noin 15min-30min. Jos sitä kauemmin aikaa menee, niin läksyt on liian vaativia tai niitä on liikaa.
Kuinka kauan teillä läksyjentekoon menee?
Mielestäni yleisesti vallitseva ajatus kouluilla on se, että ekaluokkalisen läksyihin pitäisi mennä max 30 min. Tämän lisäksi mahdollisesti 10 min lisälukuhetki.
Sinänsä nuo mainitsemasi läksyt eivät minusta kuulosta pahoilta. Samantyyppiset tehtävät ovat vieneet lapsiltamme selkeästi alle puoli tuntia, hutiloimalla ovat voineet selvitä 10 minuutissa (sitten on joskus pyyhitty).
Tietenkin esim. lukuläksyn pitäisi olla lapselle sopivalla tasolla.
Ja lisäksi haluaa vapaaehtoisesti lukea minulle ääneen vartin viikonloppuisinkin. Ehtii siinä leikkiä koko illan.
määrää, tekee ne 15-30 minuutissa. Lisäksi harjoittelemme omatoimisesti joka päivä lukemista.
Leikin varjolla voisi hyvin käyttää kotona vielä pari tuntia oppimiseen. Ei nyt mitään kaunokirjoitusväkerrystä mutta muuten. Intoa oppimiseen! Minä ainakin ohjaan lasta selvittämään asioita ja tutkailemaan maailmaa. Innokkaasti etsii ötököitä sekä kasveja. Sitten lukee niistä kirjoista ja tekee pikkuisia muistiinpanoja ja piirtää kuvia vihkoon.
mä en edes oo osannu kyseenalaistaa tuota, kun kaikilla lapsilla on aina ollut joka päivä läksyjä. miks perjantaina ei sais olla?
Meidän poika on niin kova vielä leikkimään että minusta päivästä menee tolkuttoman paljon aikaa läksyjen tekoon.
Kyllä läksyjä yleensä tulee joka päivä ja monesta kirjasta ekaluokkalaisillekin. Kuinka kauan läksyjen tekoon teillä menee? Onko koko aika "aktiivista" läksyjentekoa, vai puuhaileeko poika samalla jotain muuta?
niin aikaa menee varmasti yli puoli tuntia. Lukuläksy ei ole ongelma, osaa nimittäin lukea sujuvasti. Koko luokalle ei tule yhtä paljon läksyä kun luokka on jaettu kahteen osaan, niihin jotka osaavat lukea ja niihin jotka eivät osanneet kun kouluun tulivat. Lapsemme kuuluu niihin jotka osaavat. Heille tulee aina lukuläksyn lisäksi tehtävämoniste.
Eniten aikaa ottaa juuri nämä kirjoitusharjoitukset. Niitä tuli tänään se moniste ja kirjasta yksi sivu.
Luulin että kun osaa lukea kouluun mennessä niin pääsee mahdollisesti vähän helpommalla ekaluokasta vaan väärässä olin. Siitä seuraakin vaan lisää tehtäviä...
Ap
Eka sai vähän läksyjä eikä mitään tiedotteita tai reppuvihossa ollut koskaan mitään.
Toka sai aivan mielettömästi ja välillä niin vaikeita että olin aivan pöllästynyt. Kerran kuukaudessa tuli henkilökohtainen tiedote ja vanhemmat saivat vastata siihen. Muutenkin reppuvihkossa kulki sana.
Kolmas sai älyttömän vähän läksyjä eikä kokeista ilmoitettu koskaan etukäteen. Kolmannella luokalla oli vielä kirjakokeita mikä oli musta ihan älytöntä.
Nyt kun lapset ovat jo isoja, niin huomaa hyvin, että tuo keskimmäinen hanskaa läksyt kaikista parhaiten.
Kaikki
tai kolmikantakeskustelussa. toisilla opettajilla on tapa antaa paljon läksyjä.
meillä tulee esim. matikasta 5 tehtävää+ lukuläksy ja pieni muu tehtävä