Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

kauan vauva "saa" itkeä?

Vierailija
21.04.2011 |

Vauva 6kk ja nukkui äsken parvekkeella. Parvekkeen ikkuna oli auki, vaunuissa oli itkuhälytin. Menin suihkuun ja otin itkuhälyttimen vastaanottimen mukaan. Mitään ei kuulunut itkuhälyttimestä, mutta kun tulin suihkusta kuulin ikkunan kautta vauvan itkua. Vauva rauhoittui kyllä, kun sai tutin suuhunsa, ja jatkoi unia, mutta jäin silti pohtimaan että miten kauan vauva voi itkeä itsekseen ennen kuin siitä on oikeasti jotain haittaa kehitykselle.

Yleensä reagoin vauvan itkuun heti (minuutin sisällä). Tietenkään tästä yksittäisestä tapauksesta ei ole mitään haittaa, mutta noin yleisesti pohdin. Vauva on alkanut iltaisin "ulista" hiljaa sellaista rytmistä ulinaa, jota olen ruvennut pitämään "iltalauluna". Rauhoittaa siis jossain määrin itse itsensä uneen.

No niin viisaat palstalaiset. Miten nopeasti pitää vauvan itkuun reagoida? Koska ja kuinka pitkäksi aikaa voi jäädä tarkkailemaan loppuisiko itku ilman vanhemman rauhoittelua?

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
21.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja reagoin hyvinkin nopeasti alle vuoden ikäisen itkuihin. Nyt kun lapsi on jo taapero, meillä on mm. yövierotettu ja se kävi helposti tässä iässä, toisin kuin yritimme joskus aiemmin.

En usko, että vauvasi sai mitään "traumoja", vaikka olisikin itkenyt jonkin aikaa. Useinhan sanotaan, että myönteisiä kokemuksia pitää vain olla enemmän.

Vierailija
2/4 |
21.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vauva kerta jatkoi uniaan tutin saatuaan. Hädissään oleva vauva ei olisi helposti rauhtoittunut. Itse olen herkkä reagoimaan pienen vauvan itkuun. Yli vuoden iässä olevan kanssa olen pyrkinyt kuuntelemaan vähän aikaa tietynlaista itkemistä/kitinää, josko se loppuisi. Pitää vain tietää minkä sortin itkusta on kysymys.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
21.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että olet erinomainen äiti vauvallesi, kun pohdit tällaisiakin :) Aivan varmasti lapsesi tuntee olonsa turvalliseksi kanssasi. Tuosta "iltaulinasta" vielä, että siihen ei varmaan tarvitse reagoida, jos ei siis kuulosta varsinaiselta itkulta eikä vauva hätääntyneeltä. Monet vauvathan itkevät yölläkin hetken unissaan.

Vierailija
4/4 |
21.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen näkee tekstistä.

Tosi on, että vauvan itkuun tulee reagoida heti! Vauvalla on joku hätä ja kertoo sen itkulla.

Minulle sanottiin aikoinaan, että anna itkeä keuhkot vahvistuu -ja paskat! Onneksi en totellut tätä neuvoa vaan pidin tosi paljon lapsiani sylissä ja nukutin vieressä ekat vuodet ja tein kaiken juuri päin vastoin kuin neuvottiin. En pitänyt edes 4-tunnin syöttöaikoja kuten neuvolassa sanottiin.

Nyt lapset aikuisia ja tasapainoisia. Työelämässä menee hyvin ja perhe-elämässä. Meillä erittäin hyvät välit. Että silleen!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi seitsemän