Karitsan syöminen? :(
Jälleen pääsiäisaikaan iskee suru puseroon liian varhain teurastettujen ja emostaan erotettujen pienien lammaslasten puolesta.
Eikö nykyajan yltäkylläisyydessä elävä ihminen, jolla varmasti on mahdollisuuksia nauttia proteiininsa monilla muillakin tavoilla, voisi jättää edes pienet eläinlapset rauhaan? (Tämä luonnollisesti koskee yhtälailla vasikoita, kananpoikia jne.)
Eläinlasten syömistä ei voi perustella nykypäivänä millään tavalla. Traditioihin tai uskontoon vetoaminen on suorastaan kuvottavan kaksinaismoralistista hurskastelua.
Kuinkahan monen av-mammankin lautaselle tänä pääsiäisenä eksyy aivan liian lyhyeksi jäänyt elämä?
Kommentit (67)
Mulle on ihan sama, minkä ikäistä eläintä syön. Ihan samalla tavalla se eläin lopetetaan ja sulaa mahassa. Enkä usko eläimen osaavaan ajatella teurastamolla että "voivoi, olen vasta lapsi, miten ne voi tehdä tämän mulle", samalla kuin äitilammas vieressä tyytyy kohtaloonsa.
Eläimille on ihan sama minkäikäisinä ne teurastetaan, samoin on tekopyhää syödä aikuista eläintä ja kieltäytyä nuoremman eläimen syömisestä, oli se kuinka luomua hyvänsä.
oikein lammaslapsi... kyllä sen aikuisen lampaan ja lammaslapsen henki on ihan samanarvoinen. Nää samat tyypit syö sitten tosiaan possulapsia ja kanalapsia. Lehmälapsikin on välillä lautasella, saati sitten tämän äiti tai iskä. Tää oli ehkä AV:n parhaimmistoa:)
Ihmislapsi = ihmisen jälkeläinen Lammaslapsi = lampaan jälkeläinen Mikä tuossa on niin vaikea käsittää? Vai ahdistaako se "lapsi" sanan liittäminen tuohon yhtälöön? Ahdistaako tietoisuus ja konkreettinen muistutus siitä, että kyseessä todellakin on lampaan lapsi. Karitsahan ei ole vielä lähelläkään aikuisikää, eläinlapsesta siis kyse.
4-vuotiaana, mutta teurastetaan 1,5-vuotiaana lihaksi?
Ai niin, mutta lehmälapsi ei kuulosta niin suloiselta kuin lammaslapsi:)
Minä ainakin ostan myös alennetuilla hinnoilla myytävää lihaa, jottei sitä tarvitse heittää jätteisiin.
Esim. Karitsan, vasikan lihaa en osta, koska ne eivät saaneet kasvaa aikuisiksi.
Joku muu varmaan ostaa ja valmistaa niistä ruokaa, mutta mun takia ne ei kuolleet.
Viivi kirjoitti:
Minä ainakin ostan myös alennetuilla hinnoilla myytävää lihaa, jottei sitä tarvitse heittää jätteisiin.
Esim. Karitsan, vasikan lihaa en osta, koska ne eivät saaneet kasvaa aikuisiksi.
Joku muu varmaan ostaa ja valmistaa niistä ruokaa, mutta mun takia ne ei kuolleet.
Niillähän on lyhyempi kärsimys, eikö se oo parempi? T. Kasvissyöjä
Vierailija kirjoitti:
inhimmillistän eläimet, mutta monet täällä myös eläimellistävät ihmiset (olen vain eläin ja siksi minun ei tarvitse ajatella mitä syön").
Eläimillä on tunteita, tarpeita, pelkoja, eloonjäämisvietti aivan kuten meillä ihmisilläkin. Ihmislapsi ei osaa puhua, kaipaa emonsa läheisyyttä ym.ym. samanlainen on eläinlapsi. Minusta eläimen lihan syönti on brutaalia, teen sitä itsekin mutta toivon että ihmiskunta pääsee moisesta tavasta eroon. Moni historian tunnettu nero on ollut kasvissyöjä, esim. Einstein.
Aivan naurettavan typerää vedota mihinkään eettisyyteen tai muuhunkaan, ihmiskunta on joutunut ja joutuu vielä kohtaamaan lukemattomia haasteita ruuan suhteen, eikä meillä ole vara tuudittautua tähän yltäkylläisyyteen, joskus se voi olla ihan oikeasti ainoa keino selviytyä, tai sitten voi jättää lihan syömättä ja kuolla nälkään.
Ap on oikeassa siinä, että ihmisten pitäisi ajatella mitä syövät ja mistä ruoka on peräisin. lähiruoan suosiminen olis tärkeää, mutta koska ulkomainennin liha alkaa olla jo niin kallista, niin monesti hienot ajatukset jäävät ajatuksiksi, jos kotimaisesta lihasta saa maksaa 20-40 e/ kg ja ulkomainen on vaikkapa 16e kilolta.
Itse tiedän tarkkaan, miten liha tuotetaan, ainakin nauta, koska olen itsekin niitä lapsuudenkodissa hoitanut. Suhteellisen hyvää elämää saivat elää, mutta toki parantamistakin aina olisi. Lihanhinta vain nousee pilviin, mikäli kaikki eläimet kasvatettaisiin eettisesti oikein.
On vähän hassunkuuloista puhua karitsalapsen hädästä, kun se on varmaan vieroitettu emostaan jo kuukausia sitten ennen teurastusta....kuullostaa ihan kaupunkilaisen jorinoilta.
Ja vielä sille munahöpöttäjälle tiedoksi, ettei munia ole yleensä hedelmöitetty, eli ne ovat pelkkiä munasoluja, eikä niistä voi tulla tipuja vaikka niitä kuinka hautois.