Karitsan syöminen? :(
Jälleen pääsiäisaikaan iskee suru puseroon liian varhain teurastettujen ja emostaan erotettujen pienien lammaslasten puolesta.
Eikö nykyajan yltäkylläisyydessä elävä ihminen, jolla varmasti on mahdollisuuksia nauttia proteiininsa monilla muillakin tavoilla, voisi jättää edes pienet eläinlapset rauhaan? (Tämä luonnollisesti koskee yhtälailla vasikoita, kananpoikia jne.)
Eläinlasten syömistä ei voi perustella nykypäivänä millään tavalla. Traditioihin tai uskontoon vetoaminen on suorastaan kuvottavan kaksinaismoralistista hurskastelua.
Kuinkahan monen av-mammankin lautaselle tänä pääsiäisenä eksyy aivan liian lyhyeksi jäänyt elämä?
Kommentit (67)
Älä viitti... jos muu liha maistuu, niin turha jeesustella niiden "söpömpien" eläinten takia. Karitsaa, nautaa ja koiraa lautaselle tasapuolisesti, sanon minä, tai sitten ei syödä ollenkaan lihaa.
Älä viitti... jos muu liha maistuu, niin turha jeesustella niiden "söpömpien" eläinten takia. Karitsaa, nautaa ja koiraa lautaselle tasapuolisesti, sanon minä, tai sitten ei syödä ollenkaan lihaa.
Sekasyöjähän syö nimenomaan kasvi- JA liharavintoa, kalaa yms. (eläinperäistä ravintoa).
Lihan syönti nykypäivänä on mun mielestä perustelematonta pröystäilyä. Sekaravinnonsyöjänä ihminen tulisi paljon vähemmälläkin toimeen. Eikä tästä lienisi haittaa koko ihmislajin terveydentilallekaan, vähenisivät elintasosairaudetkin oleellisesti.
Lihan syönti nykypäivänä on mun mielestä perustelematonta pröystäilyä. Sekaravinnonsyöjänä ihminen tulisi paljon vähemmälläkin toimeen. Eikä tästä lienisi haittaa koko ihmislajin terveydentilallekaan, vähenisivät elintasosairaudetkin oleellisesti.
Mäkin oon sillä kannalla, että lihansyöntiä pitäisi VÄHENTÄÄ. Ei joka aterialla tarvitse olla lihaa, vaan muutaman liha-aterian viikossa voisi korvata kasvisruoalla.
Ainakaan minä en ihan usko, että kovinkaan monessa perheessä syötäisiin karitsaa päivästä toiseen. Sehän on nimenomaan harvinaisempi herkku. Meillä syödään paljon kalaa ja kasviksia (on myös täysin kasvisruokapäiviä), mutta pääsiäisenä pöydässä on karitsanpaisti.
Lihaa syödään liikaa!
Mäkin oon sillä kannalla, että lihansyöntiä pitäisi VÄHENTÄÄ. Ei joka aterialla tarvitse olla lihaa, vaan muutaman liha-aterian viikossa voisi korvata kasvisruoalla.
Ainakaan minä en ihan usko, että kovinkaan monessa perheessä syötäisiin karitsaa päivästä toiseen. Sehän on nimenomaan harvinaisempi herkku. Meillä syödään paljon kalaa ja kasviksia (on myös täysin kasvisruokapäiviä), mutta pääsiäisenä pöydässä on karitsanpaisti.
Lihaa syödään liikaa!
No en ottanutkaan siihen kantaa, että karitsaa muka ei saisi syödä siinä missä muutakin lihaa. Jos totta puhutaan, niin en jaksanut lukea koko keskustelua, halusin vain kompata tuota, että sekasyöjänä ihminen tulisi paljon vähemmälläkin lihalla toimeen.
Niin eikös se ole parempikin, että eläimet jotka on kasvatettu ja tarkoitettu syötäviksi, teurastetaan ja syödään sitten mahdollisimman nuorina.
Niin ei niitten tarvitse sitten koko ikäänsä stressata ja itkeskellä, että yhyy taas mun lapset laitettiin teurasautoon. Byääh, koskahan julmat ihmiset tappaa mut! ;)
Se nyt vaan on niin hyvää. Mutta meillä syödään lihaa ja eläinlapsia ympäri vuoden, ei kolkuttele omatunnot.
ja sen elämä on kyllä eettisesti ajateltuna paljon parempi kuin sikojen, kanojen ym.
Yleensä nää karitsat ovat lähempää vuoden ikäisiä kun niitä teurastetaan, eli ovat jo kuukausia pärjänneet ilman emoa.
Kotimaista lampaa- ja karitsanlihaa on ainoa liha mitä itse syön, just sen taki8a että tiedän että viettävät ihanaa elämää...:)
Jos ei vain lähtökohtaisesti pidä eläimen elämää itseisarvona vaan eläimet ovat vain ruokaa (tai muuten hyödykkeitä) niin samahan se on syökö nuoren vai vanhan lampaan. Toki sen elämän pitää olla mahdollisimman hyvää, eli meillä syödään mieluiten luomulihaa, mutta ei sen lampaan pitempi elämä ole sen arvokkaampi kuin lyhytkään.
Näin mä itse ajattelen.
joille Jeesus edustaa pelastusta, jättävät karitsat rauhaan. Raamatussahan käsketään viettämään pääsiäistä kunnes vapahtaja on tullut luoksemme ja Jeesuksen kuoleman jälkeen ainoastaan hänen kuolemaansa piti muistaa.
Itse eläinlasten syönti nyt on sama kuin aikuistenkin syöminen, hyvä proteiinin lähde kaikille.
Meidän perheessämme tyydytään kasviksiin..
Mä taas olen ap:n kanssa samoilla linjoilla. Lihaa perheessämme syömme jonkin verran, mutta sitäkin valikoiden. Eläinlasten syöminen on uskomattoman brutaalia ja epäeettistä toimintaa, johon en ainakaan itse tahdo perheineni tietoisesti osallistua.
Tietysti myös sen syötäväksi päätyvän eläimen elämän laatu merkitsee, siksi usein, käytännössä aina, ostammekin sitä luomulihaa, vaikka sitä saa samalla hinnalla paljon, paljon vähemmän. Mieluummin eettistä luomua vähän kuin atrian tehotuotettua alennuslihaa kassikaupalla. Jokainenhan voi äänestää jaloillaan omien kulutustottumuksiensa kautta.
Ei vitsit, tää kuulosti aivan satukirjalta.. Eläinlapsi? =)
Minäkin pidän eläimistä, yritän suojella luontoa ja olen ajatuksiltani suht' vihreä. Mutta ensimmäistä kertaa elämässäni meidän jääkaappiin ilmestyi karitsanpaisti kun mies kävi kaupassa.
Enkä kylläkään miettinyt, kuinka pikkuinen raukka lammaslapsi on nyt kuollut meidän pääsiäisateriamme tähden. Lähinnä mietin, että kuinka saisin paistista mureaa..
Myös moni peto valitsee mielummin sen "eläinlapsukaisen" saalistaessaan, koska sen liha on parempaa.
Olen minäkin tehotuotantoa vastaan, koska se mielestäni luomuliha on parempaa ja miksei myös eettisempää. Meillä syödään pääsiäispöydässä itse metsästettyä hirveä, vasaakin löytyy kyllä.
Karitsan normaali teurastusikä on n. 7 kk- 1 vuosi, ei ne mitään pikkukilejä ole.
Verrattuna siihen, että siat teurastetaan n. 80- kiloisina jolloin ne ovat yleensä vasta vähän yli puolivuotiaita, niin en näe tossa suurtakaan epäkohtaa. Kun vielä ottaa huomioon sen, että lampaita ei kasvateta tehotuotantotavalla, kuten sioille tehdään.
Tervetuloa maatilallemme seuraamaan elämän kiertokulkua:
Kevät:
- syntyy joukottain uusia vasikoita, karitsoita ja pieniä vinkuvia porsaita
- osa todetaan nopeasti kasvuvaiheessa sellaisiksi, että niiden tulevaisuus ei näytä niiden itsensä kannalta(!) hyvältä ja se on parempi päättää. Luonnossa pedot huolehtisivat siitä
Kesä:
- eläimet ja ihmiset nauttivat lämmöstä, tuoreesta ruoasta ja auringonvalosta
- osa kevään poikasista siirtyy jo itsenäiseen elämään ilman emojen välitöntä läheisyyttä
- edelleen jatkuu karsinta eläinten joukosta, eläimiä tulkiten ja kaikille osapuolille elämisen arvoista elämää tavoitellen
Syksy:
- siirrytään pikkuhiljaa sisätiloihin, lämpimämpiin olosuhteisiin. Pidetään perusasioista hyvä huolta: lämpöä ja terveellistä ravintoa niin ihmisille kuin eläimillekin
Talvi:
- luonto rauhoittuu elämään talvista rinnakkaiseloa kylmän ja pimeyden kera. Taustalla ajatus tulevasta keväästä ja elämän kiertokulun alkamisesta alusta
Tuo kuulosti jopa näin kasvissyöjän korvaan aivan uskomattoman melodramaattiselta, keskenkasvuisen idiootin teinipaskalta.
Henkilökohtaisesti en ymmärrä miksi on epäeettisempää syödä suht hyvissä oloissa elänyttä karitsaa kuin tehosikalassa kitunutta porsasta.
Siksi kun karitsa on söpömpi ja niitä on vessapaperimainoksissa?
Älä ap jaksa olla tekopyhä.
Oletko siis sitä mieltä, että jos raskaus vaarantaa äidin hengen, lapsen henki on silti arvokkaampi?