Karitsan syöminen? :(
Jälleen pääsiäisaikaan iskee suru puseroon liian varhain teurastettujen ja emostaan erotettujen pienien lammaslasten puolesta.
Eikö nykyajan yltäkylläisyydessä elävä ihminen, jolla varmasti on mahdollisuuksia nauttia proteiininsa monilla muillakin tavoilla, voisi jättää edes pienet eläinlapset rauhaan? (Tämä luonnollisesti koskee yhtälailla vasikoita, kananpoikia jne.)
Eläinlasten syömistä ei voi perustella nykypäivänä millään tavalla. Traditioihin tai uskontoon vetoaminen on suorastaan kuvottavan kaksinaismoralistista hurskastelua.
Kuinkahan monen av-mammankin lautaselle tänä pääsiäisenä eksyy aivan liian lyhyeksi jäänyt elämä?
Kommentit (67)
Tuo kuulosti jopa näin kasvissyöjän korvaan aivan uskomattoman melodramaattiselta, keskenkasvuisen idiootin teinipaskalta.
Kuulostaako esim. ihmislapsi yhtä melodramaattiselta sun "kasvissyöjän" korvaasi?
Mun mielestä lammaslapsi on selventävä määritelmä lampaan jälkeläisestä aivan samalla tavalla kuin ihmislapsi on ihmisen jälkeläisestä. Eläimiähän tässä kuitenkin kaikki ollaan.
8.aa, ei ne ihan pieniä vauvakaritsoita ole enää kun ne teurastetaan, eihän se olisi järkevää tai kannattavaa.
Karitsanliha on niin hyvää, ehkä jopa parempaa kuin nauta! varsinkin ulkofile grillattuna mediumiksi, namnamnam....!!!!
Onhan se väärin että monia eläimiä kasvatetaan huonosti, eivätkä ne saa elää olleenkaan elämisenarvoista elämää. uskon että asiat on Suomessa kuitenkin paremmin kuin monissa muissa maissa.
tule vaikka kuinka hautoisit. :D
Mutta joo sinänsä kyllä hieman luonnosta vieraantunut ihminen on ap.
Mutta joo sinänsä kyllä hieman luonnosta vieraantunut ihminen on ap.
No joo, mutta oishan sieltä tipu tullut jos ei olisi päätynyt kaupan hyllylle :D Mutta pointti oli tosiaan se, että eikös kaikki eläinlapset olekaan saman-arvoisia.
Kun noi possuthan myös tapetaan lapsina ja broilerikanatkin noin 4-5 viikon iässä. Munijakanatkin teurastetaan jo 1,5-vuotiaina vaikka kanan luonnollinen elinikä on yli 10v.
Vai oletko vegaani?
Näemmä keskustelun avaus on aikaansaanut odottamiani kommentteja. Ilmeisesti monen kolkuttava omatuntokin on kokenut kolauksen, ainakin vastauksien agressiivisuudesta päätellen.
Monesti jo se, että joku herättelee ajattelemaan omaa elämää ja siinä tehtyjä valintoja, synnyttää ihmisessä ahdistusta ja erinäisiä defenssejä.
Helpompaahan se eettisyydestä välittämättömän mamman on jatkaa omaa tasaista elämäänsä kuin pysähtyä hetkiseksi ajattelemaan ostoskärryn sisältöä tai ateriansa alkuperää. Että sillä marinoidulla lihapalalla on tosiaan joskus on ollut silmät ja sydän tai miten se on hätääntyneenä etsinyt emoaan elämänsä viimehetkillä, ennen teurastusta...
Mutta joo sinänsä kyllä hieman luonnosta vieraantunut ihminen on ap.No joo, mutta oishan sieltä tipu tullut jos ei olisi päätynyt kaupan hyllylle :D Mutta pointti oli tosiaan se, että eikös kaikki eläinlapset olekaan saman-arvoisia.
Tipuihin tarvitaan myös kukko, munien tarvitsee hedelmöityä. Ei tuotantokanaloissa mitään kukkoja pidetä. Muna on kanan munasolu, ei pelkästä munasta tipua tule.
Mä olen kasvissyöjä ja vihreä, mutta myös maalta kotoisin oleva ahkea luonnossa liikkuja.
Valitettavasti sinun alkuperäinen kirjoituksesi ja varsinkin tuo nro 18 "intellektuelli" lähetysmistapa on sellainen, että se vain korostaa, kuinka pihalla olet luonnosta. Todennäköisesti asut kaupungissa eikö vaan? Kenties Helsigissä? Ratikkakiskojen läheisyydessä?
No oli miten oli, vaikka saatan ehkä osittain jakaa mielipiteen kanssasi, niin tuollainen lähestymistapa ei ainakaan edesauta asiaa, noin pihalla oleva kirjoitus suorastaan ärsyttää. Jopa minua.
kysymyksiin joita on esitetty eli syötkö muita eläinvauvoja?
Kun noi possuthan myös tapetaan lapsina ja broilerikanatkin noin 4-5 viikon iässä. Munijakanatkin teurastetaan jo 1,5-vuotiaina vaikka kanan luonnollinen elinikä on yli 10v.
Vai oletko vegaani?
En ole täysvegaani, ehkä enemmänkin valikoiva sekaravinnon syöjä. En hanki epäeettistä lihaa tai osallistu esimerkiksi lasten syömiseen, en minkään eläinlajin.
Kuten joku muukin tuossa aiemmin myös kirjoitti, perheessämme syödään valikoitua lihaa vähän, mutta AINA luomuna. En kuluta aikaani etsimällä lihatiskeillä mahdollisimman halpoja lihapakkauksia. Se jo itsessään on mun mielestä syötäväksi joutuneen eläimen elämän vähättelyä ja halveksuntaa: ei siis riitä, että tehotuotantokoneistossa koko elämänsä pakotetusti viettäneen tuntevan ja ajattelevan olennon elämä on julmasti päättynyt, sen maallinen jäämistökin kaupataan jättipaketeissa alennettuun hintaan.
Jokainen kantaa vastuunsa omista kulutustottumuksistaan. Niitä kannattaa aina silloin tällöin kyseenalaistaa ja mietiskellä.
Näemmä keskustelun avaus on aikaansaanut odottamiani kommentteja. Ilmeisesti monen kolkuttava omatuntokin on kokenut kolauksen, ainakin vastauksien agressiivisuudesta päätellen.
Monesti jo se, että joku herättelee ajattelemaan omaa elämää ja siinä tehtyjä valintoja, synnyttää ihmisessä ahdistusta ja erinäisiä defenssejä.
Helpompaahan se eettisyydestä välittämättömän mamman on jatkaa omaa tasaista elämäänsä kuin pysähtyä hetkiseksi ajattelemaan ostoskärryn sisältöä tai ateriansa alkuperää. Että sillä marinoidulla lihapalalla on tosiaan joskus on ollut silmät ja sydän tai miten se on hätääntyneenä etsinyt emoaan elämänsä viimehetkillä, ennen teurastusta...
Nimenomaan sillätavoin, että pyrin välttämään tehotuotettujen eläinten lihaa. Mun mielestä kyllä eläimiä saa syödä, kunhan niillä on ollut hyvät olosuhteet eläessään ja ne on tapettu mahdollisimman tuskattomasti.
Se on vaan niin, että nyky-yhteiskunnassa ei pystyisi elämään eikä syömään mitään, riistämättä jotakuta tai jotakin. Jos lopettaa koko lihansyönnin ja syö soijaa niin seuraava kysymys on miten sitä tuotetaan?
Esimerkiksi koska länsimaissa on muodikasta syödä tofua, soijapavun kasvatuksen takia kaadetaan yhä etenevässä määrin sademetsiä ja sen kasvatuksessa käytetään lapsityövoimaa.
Vai oletko vegaani?En ole täysvegaani, ehkä enemmänkin valikoiva sekaravinnon syöjä. En hanki epäeettistä lihaa tai osallistu esimerkiksi lasten syömiseen, en minkään eläinlajin.
Kuten joku muukin tuossa aiemmin myös kirjoitti, perheessämme syödään valikoitua lihaa vähän, mutta AINA luomuna. En kuluta aikaani etsimällä lihatiskeillä mahdollisimman halpoja lihapakkauksia. Se jo itsessään on mun mielestä syötäväksi joutuneen eläimen elämän vähättelyä ja halveksuntaa: ei siis riitä, että tehotuotantokoneistossa koko elämänsä pakotetusti viettäneen tuntevan ja ajattelevan olennon elämä on julmasti päättynyt, sen maallinen jäämistökin kaupataan jättipaketeissa alennettuun hintaan.
Jokainen kantaa vastuunsa omista kulutustottumuksistaan. Niitä kannattaa aina silloin tällöin kyseenalaistaa ja mietiskellä.
Kun sitä ei saa Suomesta luomuna (paitsi ulkomaista joka on rahdattu jostain kaukaa eli ei kauhean vihreää ajattelua)
etenkin näin pääsiäisen aikaan kun muut kinastelevat onko karitsa eläinlapsi vai eikö ja entä sitten!? :D Lopettakaa tekin lihansyönti, ei tarvitse pohtia.....Tai vähentäkää ainakin roimasti! Ed. mainitun syyn lisäksi paljon hyviä syitä ja seurauksia! :)
Mä olen kasvissyöjä ja vihreä, mutta myös maalta kotoisin oleva ahkea luonnossa liikkuja.
Valitettavasti sinun alkuperäinen kirjoituksesi ja varsinkin tuo nro 18 "intellektuelli" lähetysmistapa on sellainen, että se vain korostaa, kuinka pihalla olet luonnosta. Todennäköisesti asut kaupungissa eikö vaan? Kenties Helsigissä? Ratikkakiskojen läheisyydessä?
No oli miten oli, vaikka saatan ehkä osittain jakaa mielipiteen kanssasi, niin tuollainen lähestymistapa ei ainakaan edesauta asiaa, noin pihalla oleva kirjoitus suorastaan ärsyttää. Jopa minua.
Eipä voinut veikkauksesi mennä pahemmin metsään. XD
Asun "maalla", olen itse asiassa aina asunut muutamia korkeakouluvuosiani lukuunottamatta. Keskellä luontoa, metsää ja eläimiä. Ratikkakiskoja olen nähnyt livenä, mutta muistaakseni en edes koskaan ole sellaisessa matkustanut. Lapsuuteni on mennyt lehmiä paimentaessa ja kanoja ruokkiessa. Siksi todellakin tiedän mistä puhun, veikkaisin että jopa paremmin kuin useimmat teistä täällä kirjoittavista karitsan- ja muun lihansyöjistä.
Kuten sanottu, jokainen kantaa itse vastuunsa kulutustottumuksistaan. Kannattaisi silti aina välillä pysähtyä miettimään, missä menee todellisen tarpeen ja ahneuden raja. Ennen vanhaan proteiinin lähteiden ollessa rajalliset, eläinten syöminen on ollut lähes suoranainen pakko ja elämisen ehto. Nykyaikanahan se ei sitä enää ole, vaihtoehtoja löytyy enemmän kuin tarpeeksi.
Ja lähestymistavastani vielä sen verran, etten yritä edesauttaa asiaa tai houkutella kannattajia omille ajatuksilleni. Mulle on loppujen lopuksi täysin sama, mitä esimerkiksi sinä minusta tai kirjoituksistani ajattelet. Ihmettelen vain sitä, millä te tehotuotantoa kulutustottumuksillanne ylläpitävät vaimennatte omantuntonne vai onko teillä edes sellaista?! Ilmeisesti ei.
oikein lammaslapsi...
kyllä sen aikuisen lampaan ja lammaslapsen henki on ihan samanarvoinen.
Nää samat tyypit syö sitten tosiaan possulapsia ja kanalapsia. Lehmälapsikin on välillä lautasella, saati sitten tämän äiti tai iskä.
Tää oli ehkä AV:n parhaimmistoa:)
kuin äitilampaan? Se äitilammas saattaa tuottaa vielä maailmaan uusia lampaita ja hoitaa onnellisena pientä lastaan. Se lapsilammas ei tiedä maailmasta vielä mitään eikä mitä menettää, kun joutuu pääsiäispöytään niin aikaisin.
:)))))))
oikein lammaslapsi...
Nää samat tyypit syö sitten tosiaan possulapsia ja kanalapsia. Lehmälapsikin on välillä lautasella, saati sitten tämän äiti tai iskä.
Ihmislapsi = ihmisen jälkeläinen
Lammaslapsi = lampaan jälkeläinen
Mikä tuossa on niin vaikea käsittää? Vai ahdistaako se "lapsi" sanan liittäminen tuohon yhtälöön? Ahdistaako tietoisuus ja konkreettinen muistutus siitä, että kyseessä todellakin on lampaan lapsi. Karitsahan ei ole vielä lähelläkään aikuisikää, eläinlapsesta siis kyse.
Ennen vanhaan proteiinin lähteiden ollessa rajalliset, eläinten syöminen on ollut lähes suoranainen pakko ja elämisen ehto. Nykyaikanahan se ei sitä enää ole, vaihtoehtoja löytyy enemmän kuin tarpeeksi.
No kerroppas niistä vaihtoehdoista jotka eivät ole mielestäsi epäeettisiä tai tehotuotettuja proteiinin lähteitä? Kaikilla ei ole varaa ostaa pelkkää luuomutuotettua lihaa tai munia eli mistäs se proteiini sitten otetaan? Pelkistä pavuista? Soija ei ole yhtään sen parempi vaihtoehto kuin liha jos haluat maailman pelastaa eli kiinnostaisi kuulla mitä teillä syödään.
oikein lammaslapsi...
Ihmislapsi = ihmisen jälkeläinen
Lammaslapsi = lampaan jälkeläinenMikä tuossa on niin vaikea käsittää? Vai ahdistaako se "lapsi" sanan liittäminen tuohon yhtälöön? Ahdistaako tietoisuus ja konkreettinen muistutus siitä, että kyseessä todellakin on lampaan lapsi. Karitsahan ei ole vielä lähelläkään aikuisikää, eläinlapsesta siis kyse.
suurin osa lautasellasi olevasta lihasta ei ole teurastettaessa lähelläkään aikuisikää eli tämä on nyt aivan turhaa jeesustelua!
ei sitten varmaan syö esim. broileria? Eläinlapsiahan nekin ovat! Tai kananmunia? Niissäkin on sisällä tuleva eläinlapsi. Entäs kala sitten? Mistä tiedät minkäikäisenä lautasellasi oleva kala on tapettu?