Mun ekaluokkalainen tyttö kärsii pmppömahastaan. :(
Hän on normaalipainoinen, mutta ruumiinrakenteeltaa sellainen, että vatsa pömpöttää. On jo useamman kerran kysynyt, että miksi esimerkiksi kaverin vatsa on litteä ja hänellä sellainen kuin on. Mulla oli itselläkin pienenä pömppövatsa (vaikken ollut ylipainoinen) ja jonkin verran siitä myös kiusattiin.
Lapsi syö terveellisesti ja liikkuu, olemme varsinainen sporttiperhe. Ja koululääkärikin sanoi, että tyttö on sopusuhtainen, joskin aina ennen kasvupyrähdystä kerää hieman painoa, mutta se aina tasaantuu kun kasvupyrähdys on ohi. Se näkyy käyrissä.
Kovasti tietysti kehun jne., mutta kun muistan vielä omasta lapsuudesta miten se pömppö hävetti niin tuntuu tietysti pahalta. Ulkonäköasiat ovat nykyään jotenkin vielä enemmän tapetilla.
(ja huom! ettei kukaan taas pääse arvostelemaan, kukaan meidän perheestämme ei ole ylipainoinen.)
Kommentit (34)
hieman kauhistuin näistä kommenteista ketjun alkupäässä, mutta onneksi sait myös kannustaviakin viestejä.
Yhtenä asiana lisäisin, että ryhtiin kannattaa myös kiinnittää huomiota, periaatteessa siis siihen, että vatsalihakset kannattelevat ylävartaloa istuessa ja seistessä. Lapselle ei tietenkään tarvitse alkaa eri lihaksista ja muusta selittää, mutta ylipäätään ryhdikkyyteen totutteleminen voi pitkällä aikavälillä auttaa tätä ongelmaa ja on toki terveellistäkin.
Jotkut vanhemmat ei näe lapsensa ylipainoisuutta. mulla yks tuttava joka ihmetteli kun lapsensa ohjattiin ravitsemusterapeutille. Kun lapsi on kuulemma ihan normaalipainoinen.
Lapsella pituutta n. 135 cm ja käyttää yli 150cm vaatteita kun muut ei mahdu vyötäröltä kiinni. Takeista repeilee vetskarit kun maha kinnaa vastaan. Sitten lyhennellään housujen lahkeita ym. Lapsi on todella lihava, äiti ei vaan näe sitä.
Lihapiirakkaa, hampurilaisaterioita, limsaa ja leivonnaisia, karkkipäiviä ja ruualla lahjomista.
Jotkut ei Oikeasti Näe Metsää Puilta. Ei mun lapsi lihava ole, vaikka vaaka ja silmä sanoisi mitä.
Ei pömppömahaa hoikalla ole. En tajua, mitä ap yrittää täällä todistella.
Sirorakenteinen, painaa nippanappa 30 kg. Pituutta reilusti alle 150 cm, ehkä 145. Ja on silti pömppövatsa. Tyttö pitää itseään liian laihana (äiti tietysti syyllistää, kun ei ruoka maistu). Shortsit ostettiin kokoa 134, eivätkä nekään ole piukat. Tässä tapauksessa pömppövatsa johtuu ruumiinrakenteesta eli vatsa tulee hoikassa vartalossa helposti esiin.
vaikka olen 175cm 55kg eli en tod. mikään läski, ja kiinteäkin vain olen + oikeanlainen ruokavalio. Se vaan kuuluu ruumiinrakenteeseeni. Koita nyt pikku päässäsi ymmärtää se, että kaikki ihmiset eivät ole samasta muotista valettu.
mulla on aina ollut pömppömaha, silloinkin kun olin 160-senttinen ja 47-kiloinen teini ja harrastin voimistelua. harmitti ihan vietävästi kun varatlonmyötäisissä mekoissa oli mahan kohdalla kumpu vakka kroppa muuten oli priima. No, nyt on pömpön peittona rasvaa (kiloja tullut 8 lisää...) enkä enää jaksa stressata.
Mulla on kaksi kouluikäistä poikaa, toinen vantteranmallinen ja toinen langanlaiha, molemmat terveitä ja urheilevaisia. Ja kummallakin aika ajoin ulkonäköpaineita. Voin kuvitella että tyttöjen maailma on vielä paljon rankempi ja vanehmmilta vaaditaan siinä luovimisessa. Minusta tärkeintä on hyväksyä eri malliset vartalot ja muistaa että aikuisellekin perusterveellinen ruoka ja liikunta on tärkeämpää kuin missivartalo.
Mä oon 158 cm ja 46 kg ja silti maha pömpöttää. On aina pömpöttänyt. Ruumiinrakentaita on tosiaan moneksi, mitä jotkut ilmeisesti ei käsitä.
harva vanhempi tiedostaa, että oma lapsi on ylipainoinen...
että elämänasenteeni takia. Ja olen kysellyt asiasta myös terkkarilta ja lääkäriltä, kuten aiemmin sanoin ja heistä huoleni on turha, kuten käyrätkin todistavat, joten ihan turha yrittää tuota linjaa, joka tietysti oli odotettavissa, palstalla kun ollaan. ;)
ap
Lapsihan ei siis kärsi vatsansa takia, vaan kiusaamisen takia. Sori, oli pakko korjata. Korostatte vaan sitä että kun liikkuu tarpeeksi, ja syö terveellisesti, ja herkuttelee kohtuullisesti se riittää. Eli terveet elämäntavat on tärkeä juttu, ulkonäkö ei.
Enemmän kiipeilyä ja ihan vaikka linkkuveitsiliikettä joka ilta.
Mun tyttö on 8 v. ja jumpassa tekevät linkkareita aina 20 sarjoissa, ei ole pömppöä jumpan alotuksen jälkeen näkynyt :)
Ainakin kiipeilyä, jos nyt en viitsi likkunveitsi kuurille pistää.
harva vanhempi tiedostaa, että oma lapsi on ylipainoinen...
että elämänasenteeni takia. Ja olen kysellyt asiasta myös terkkarilta ja lääkäriltä, kuten aiemmin sanoin ja heistä huoleni on turha, kuten käyrätkin todistavat, joten ihan turha yrittää tuota linjaa, joka tietysti oli odotettavissa, palstalla kun ollaan. ;) ap
Olennaista useimpien mielestä siis on se, onko lapsen vatsa pömppö vai ei ja johtuuko se ylipainosta vai ei...
Mielenkiintoista.
Oma urheileva ekaluokkalaiseni kyselee jatkuvasti, miksi hänen reitensä ovat paksut ja monen joukkuekaverin ihan ohkaiset. Lapsi on todella hoikka (jopa käyrillä) ja lihaksikas, ja ne reidet ovat täyttä terästä.
Meillä on mennyt läpi yllättävänkin hyvin se, että ihmiset ovat eri muotoisia, sille ei voi eikä tarvitse voida mitään ja lisäksi vahva lihas on enemmän tai vähemmän kookas, se on luonnonlaki. Olen siis tässä tapauksessa vetänyt linjaa vahva ja terve = kaunis muodosta riippumatta. Siinä on toki omat sudenkuoppansa, en mä sitä sano, mutta ainakin tällä hetkellä lapsi on hyvin tyytyväinen itseensä. Asian tekee varmasti helpommaksi se, että hänelle tuo vahvuus ja terveys näkyy konkreettisesti: ei sairasta juuri koskaan ja pesee ikätoverinsa lähes lajissa kuin lajissa. Toisaalta lapsi on uskomattoman herkkä näkemään toisenlaista kauneutta niissä, jotka eivät ole yhtä sporttisia - ihan metsään ei siis vissiin ole menty (myös tätä puolta on korostettu tietoisesti).
Tsemppiä teille molemmille! Koita pitää asia omassa mielessäsi mahdollisimman "pienenä" ettei se suotta kasvaisi lisää myöskään lapsen mielessä.
Hyvin monilla tytöillä ja naisilla, toki myös pojilla ja miehillä, on jokin kohta kehossaan, jota pitävät rumana. (Itselläni se oli lapsena reidet. Olen yksinkertaisesti niin lihaksikas, että reiteni olivat eri näköiset kuin kavereilla.) Voisitte katsella kauniita kuvia eri näköisistä ihmisistä ja puhua siitä, että ei ole yhtä ainoaa oikeaa tapaa olla kivannäköinen. Jos ihminen on kiva ja säteilevä, hän näyttää yleensä myös kivojen ihmisten mielestä hyvältä.
Tuohon olen itsekin pyrkinyt. Ollaan varmaan onnistuttukin, sillä tytöllä on kyllä muuten kavereita ja itsetuntoakin.
ap
Monet kaverit ovat päätä pidempiä. Häntä on selvästi auttanut se kun kerron omasta lapsuudestani; olin koko ala-asteen luokkani lyhyimpiä, mutta nykyään olen naiseksi suht pitkä (173 cm). Varmaan olet lapsellesi jutellut, että itselläsi oli ihan samanlainen vatsa lapsena ja kyllä se siitä muuttuu. Ihmisiä nyt vaan on eri näköisiä ja kokoisia. Kiusataanko lastasi vai onko kyseessä pikemminkin lapsen ihmettely ja sinun omat traumasi omasta lapsuudestasi? Siis kärsiikö tässä lapsi vai äiti?
Vaikka lääkärit ja terkkarit ja neuvolat yms.sanoo ettei lapsi ole ylipainoinen se varmasti pitää paikkansa mut pitää muistaa et heillä ei ole ulkonäkö kriteerina.Onhan aikuistenkin painoindeksi todella salliva.Melkein 20 kg laidasta laitaan ja kaikki sillä välillä normaaleja.Tyttösi on varmasti pyöreämmän puoleinen.
Niin meitä kehotettiin ; ) Ja siihen sitten tyttö ihan vaan istumaan. Eli huonot vatsa- ja selkälihakset aiheuttaa tuota pömppöä, kuten myös notkoselkää.