Mun ekaluokkalainen tyttö kärsii pmppömahastaan. :(
Hän on normaalipainoinen, mutta ruumiinrakenteeltaa sellainen, että vatsa pömpöttää. On jo useamman kerran kysynyt, että miksi esimerkiksi kaverin vatsa on litteä ja hänellä sellainen kuin on. Mulla oli itselläkin pienenä pömppövatsa (vaikken ollut ylipainoinen) ja jonkin verran siitä myös kiusattiin.
Lapsi syö terveellisesti ja liikkuu, olemme varsinainen sporttiperhe. Ja koululääkärikin sanoi, että tyttö on sopusuhtainen, joskin aina ennen kasvupyrähdystä kerää hieman painoa, mutta se aina tasaantuu kun kasvupyrähdys on ohi. Se näkyy käyrissä.
Kovasti tietysti kehun jne., mutta kun muistan vielä omasta lapsuudesta miten se pömppö hävetti niin tuntuu tietysti pahalta. Ulkonäköasiat ovat nykyään jotenkin vielä enemmän tapetilla.
(ja huom! ettei kukaan taas pääse arvostelemaan, kukaan meidän perheestämme ei ole ylipainoinen.)
Kommentit (34)
Olen sitä välillä itsekin miettinyt. :/ Ainakin tiedostan asian.
Toisaalta, onko mikään ihme, että vähän mietityttää ja surettaa, kun katsoo näitä joitakin kommentteja täälläkin. Lapsi on normaalipainoinen, mutta valitettavasti jopa äitien keskuudessa on näköjään ilman muuta selvää, että kaikkien lasten vatsojen pitää olla litteä, muuten on ylipainoinen ja lihava.
No onneksi itselläni on terveellisempi suhtautuminen ihmisvartaloiden kirjoon.
ap.
hänestä tulee varmasti pitkä ja leveäharteinen. Niinku mummostaan.
ap
Uskon, että omat "traumasi" taustalla vaikuttavat. Ja ihmettelen minäkin tätä kommentointia täällä. Kyllä varmasti neuvolassa tai koulussa viimeistään olisi puututtu siihen jos lapsi olisi ylipainoinen. On minunkin alipainoisella keskimmäiselläni pömppövatsa (ikää 6v). Tyttö on itse sitä mieltä, että hänen masunsa on hieno ja mitäs siinä muuta kun myötäillään perässä. ;)
oli kans ylpeä mahastaan, rummutteli sitä ja sanoi, että muilla ei ole näin hienoa rumpua aina mukana. :D
Kerran joku ilkeä poika sanoi mahaa isoksi päiväkodissa, ja se sai tytön vähäksi aikaa mietteliääksi, mutta se onneksi unohtui, kun sanoin, että höpsis, maha on hieno ja mulla oli pienenä samanlainen.
Nyt koulussa kuitenkin selvästi on tyttöjen kesken alkanut tulla näitä ulkonäkökeskusteluja. Oma lapseni on hieman lapsellisempi kuin osa samalla luokalla olevista tytöistä, jotka eivät suostu esimerkiksi pitäämään enää ulkohousuja ja sen sellaista. Pohdituttaa, että onkohan siellä tullut sanomista. Tosin on siinäkin porukassa pari ihan selkeästi ylipainoista tyttöä, joten ei välttämättä nouse esiin, toivotaan, että ei. Ja juu, en kiellä etteikö lapsena mahasta sanotut kommentit vieläkin tuntuisi jossain, vaikken varsinainen koulukiusattu ollutkaan.
ap.
lapsen pyöreyttä. on se vaan surullista, että tuonikäisiin jo ulottuu ulkonäköpaineet...
pitäisikö tuonikäisen alkaa treenaamaan jotain vatsalihasliikkeitä ? Mikseivät lapset saa olla lapsia ? Olet jotenkin ylpeä oasta tytöstäsi, koska hänellä ei ole pöppövatsaa. Näköjään jo äidit yllyttävät lapsiaan tähän nykyiseen barbimuottiin, sairasta.
Mäkin vähän itse asiassa ihmettelen äidin ja varsinkin joidenkin vastaajien kommentteja.
Mitä väliä sillä on, onko jollain pömppövatsa?
Ap:ta kehottaisin ihan oikeasti itsekseen miettimään, että miksi hän itse edes miettii asiaa.
IHan vain siksi, ettet vahingossa tee tästä isompaa tai minkäänlaista numeroa tyttäresi elämässä.
En missään nimessä tekisin niin, kuin joku täällä kirjoittajista sanoi, että kauheasti korostaisin tässä yhteydessä terveellisen ruoan merkitystä. NOin yleisesti tietysti on vanhemman vastuulla, mutta ekaluokkalaisen en soisi millään tavalla kiinnittävän huomiota kaloreihin tms.
Tytöt, varsinkin tiettyjä urheilulajeja harrastavat, ovat joka tapauksessa vähän riskissä alkaa liikaa miettimään kroppaansa ja ajautumaan syömishäiriöihin.
Eniten varmaan autat ap tytärtäsi olemalla ikinä kommentoimatta kenenkään painoa, kokoa, ulkonäköä ml. omaa painoasi. Olemalla puhumatta laihduttamisesta tms.
Jos tytärtäsi pömppö kovasti surettaa, niin jutelkaa toki siitä, miksi se häntä harmittaa. Ja sitten voit todeta, että kaikilla on usein joku asia mihin eivät ole tyytyväisiä, koska luulevat että se estää kavereiden saannin tms.
Ja voit todeta, että "leikithän sinäkin X:n kanssa vaikka sillä on eriväriset hiukset kuin sulla, tai Y kanssa, vaikka sillä on silmälasit, ja ne ovat ihan yhtä hyviä kavereita sulle vaikka ovatkin erinäköisiä kuin sinä". Tms.
mut toisaalta hänellä on nyt jo myös vartalo x muotoinen, vaikka on vasta 8v. Pituutta on 137cm ja paivoa 32kg.
Sama juttu oli mulla lapsena, mutta hoikka olen nyt aikuisena luonnostani, mut pikku kumpu vatsalla edelleen.
Olen toiminut kuta kuinkin juuri noin ja perheemme elintavat kelpaa kyllä muutenkin vertailussa kenelle tahansa.
Ehkä tästä nyt muutenkin tässä ketjusta tuli vähän liikaakin sellainen olo, että mulla on joku trauma. Se ehkä korostui sen takia, että tässä ketjussa oli joitakin sellaisia kommentteja, jotka tekevät niin surulliseksi ja toi ehkä mieleen muutamat (aikuistenkin) kommentit omasta lapsuudesta, vaikken siis edes ollut ylipainoinen! Ja nykyisin tuntuu, että ulkonäköpaineet on vielä kovemmat ja vielä nuoremmilla.
Ja juu, minusta pömppövatsa lapsella on normaalia.
ap.
mulla ollut AINA ja nyt 6v tyttärellä myös. muuten hoikkia ollaan aina oltu. molemmilla helpotti n.7kk sit kun muutin ruokavaliomme. spaghetit ym täysjyvää, ei vaaleeta leipää ymym.. on molemmilla helpottanut turvotus sekä vatsakivut. vielä välillä pömpöttää vaikkei mitään "väärää" olisikaan syönyt ja aina on pieni pömppö,se ei lähde millään. vaikka minäkin aloitin ajat sit lihaskunnon ja lihakset kunnossa.
me vaan ollaan erinlaisia,en ikinä tule olemaan sellanen littanavatsainen vaikka ostosteeveekin mainostais mitä vaan :D
näillä mennään ja tyttäreni on kerran sanonut olevansa läski,sanoin ettet todellakaan ole ja että sinulla on sama ruumiinrakenne kun äitillä. sen jälkeen ei ole mitään kysynyt,hymyilee kun on asioita missä hän ja äiti on "samiksia" :)
Nuorilla tytöillä on ihan hirveät ulkonäköpaineet nykyään. Viikko sitten langanlaiha 7-vuotias kummityttöni voivotteli kuinka lihava hän on :(
Vatsalihastreeniä (ulkonäön vuoksi) ekaluokkaiselle, huhhuijaa.
Mukava kuulla, että on meitä muitakin. :)
Meillä on aina suosittu täysjyvää ja kasviksia. Oma tyttäreni suorastaan rakastaa vihanneksia ja marjoja ja kaikkia terveellisiä ruokia. Tosin, toki karkkikin maistuu, mutta tietytsi karkkipäivänä vain.
Eli se ei ruumiinrakennetta muuta, vaikka hienoa, että turvotusta on vähentänyt.
ap.
aiemmin, kun ajattelin ,että saan kuitenkin ryöpyn niskaani. Siksi sanoin vähän lievemmin sen, että en kyllä millekään vatsalihaskuurille lastani laita, vaikka kiipeillä toki annan.
Lohdullista kuulla, että monesta muustakin se neuvo oli hieman outo, joskin varmaan hyvällä tarkoitettu.
ap.
että se lapsenpyöreä pömppö häviää sitten, kun selkä on tarpeeksi pitkä. Jotkut on lituskavatsaisia jo 4v, toiset myöhemmin.