Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eikö tää jo riko vaalisalaisuutta?

Vierailija
20.04.2011 |

http://www.vaalikone.fi/eduskuntavaalit2011/tulos/aanestysalue/02/049/

Tuolla on tarkka listaus ehdokkaiden saamista äänistä äänestysalueittain. Ja äänestysalueet on aika pieniä. Eli siis jos joku ehdokas ei ole joltain alueelta (siltä missä asumme) saanut yhtään ääntä, sillon esim. mieheni tietää, että mä en ole sitä äänestänyt, vaikka niin sanoin. Vai toimiiko vaalisalaisuus vain niin päin, että kukaan ei saa tietää, ketä mä äänestin, mutta ei niin päin, että ketä mä en ainakaan äänestänyt?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
20.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun sen perusteella ketä äänestit/olit äänestämättä sinut saatettiin tappaa, sillä oli oikeasti merkitystä.

Vierailija
2/23 |
20.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vaikka lupaisit äänestää äitiäsi ja äitisi näkisi, ettei kukaan alueeltasi ole äänestänyt häntä, niin ei niin sanotusti hyvä heiluisi :o

Pitäisi kyllä olla joku raja, että esim. alle viisi ääntä saaneita ei listattaisi (niin kuin vrk:n nimipalvelussa...).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
20.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin oma äitinne ei tiedä, oletteko äänestänyt jotain tosi epäsuosittua ehdokasta, joka ei alueella ole saanut yhtään ääntä.

Vierailija
4/23 |
20.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että on PAKKO iloittaa (jossain, ei välttämättä tuolla) julkisesti täydellinen äänestystulos? Avoimuuden ja vilpin karttamisen takia?

Vierailija
5/23 |
20.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi luvata omalle miehelleen että äänestää häntä, vaikka hän olisi ehdokkaana?

Musta on ainakin mielenkiintoista tarkastella oman alueeni äänijakaumaa. Yllätyin kovasti, että täällä oli yli 20% äänestänyt PerSuja, vaikka täällä alueella asuu hyvin paljon varakkaita. Tämä kertoo kyllä sen, miksi kokoomusta oli äänestänyt 1/3.

Vierailija
6/23 |
20.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta oletkos varma, ettei ennakkoääniä lasketa samaan pottiin? Ei noissa tilastoissa ainakaan tainnut olla erikseen ennakkoäänten tuloksia...

Vierailija
7/23 |
20.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan pelkästään vaalipäivän äänet. terv. entinen vaalitoimitsija

Vierailija
8/23 |
20.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllähän noissa ennakkoäänetkin on mukana.

Vierailija
9/23 |
20.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki äänioikeuttaan käyttäneet ja käyttämättä jättäneet saa tietoonsa muistaakseni Oikeusministeriön kautta. Vaalisalaisuuden piiriin ei siis sisälly sekään, onko käynyt äänestämässä.

P.S. Mitä jos kokeilisitte elää rehellisesti tai ette lupailisi mahdottomia, niin tällainen ei olisi ongelma? :)

Vierailija
10/23 |
20.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on epäselvät numerot.

Meidänkin piirissä persut oli suosituin, yök. Ja tuolta myös aika varmasti selvisi ketä mieheni äänesti pohti parin välillä ja toinen ei ollut saanut yhtään ääntä ja toinen juuri sen yhden.

Vierailija
11/23 |
20.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja mun äänestysalueella se ehdokas oli saanut yhden äänen. Oliko se ääni siis mun vai äänestikö sitä samaa ehdokasta vaalipäivänä joku muukin?

Vierailija
12/23 |
20.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niitä ei tuolta Hesarin palvelusta kyllä löydy...

Vierailija
13/23 |
20.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki äänioikeuttaan käyttäneet ja käyttämättä jättäneet saa tietoonsa muistaakseni Oikeusministeriön kautta. Vaalisalaisuuden piiriin ei siis sisälly sekään, onko käynyt äänestämässä.

P.S. Mitä jos kokeilisitte elää rehellisesti tai ette lupailisi mahdottomia, niin tällainen ei olisi ongelma? :)

vaan siitä, että ainakin teoreettisella tasolla tämä uhkaa vaalisalaisuutta. (Joka tähän asti on ollut niin tarkkaan varjeltu, ettei omaa lastansa ole saanut äänestyskoppiin mukanaan ottaa...)

Vierailija
14/23 |
20.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan siitä, että ainakin teoreettisella tasolla tämä uhkaa vaalisalaisuutta. (Joka tähän asti on ollut niin tarkkaan varjeltu, ettei omaa lastansa ole saanut äänestyskoppiin mukanaan ottaa...)

Jos vaalisalaisuuden haluaa pitää omanaan ja huolehtia siitä, ettei tällainen yksityiskohtainenkaan tieto paljasta siitä, niin pitää sitten varmaan pitää suunsa kiinni äänestyssuunnitelmistaan.

Mun mielestä Suomessa on muutenkin mennyt överiksi toi vaalisalaisuusjuttu, siis tarkoitan ihmisten puheissa. Halutaan pitää yllä mielikuvaa siitä, että kaikki on söpösti samaa mieltä eikä vahingossakaan väittelyn pelossa kerrota, ketä äänestetään. Sitten koko karmeus paljastuu äänestyspäivänä. Muissa maissa näissä(kin) asioissa ollaan paljon avoimempia, eikä kiivastakaan keskustelua pelätä.

Sori off topic, tätä on tullut mietittyä paljon viime päivinä.

Vierailija
15/23 |
20.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eihän koko hommassa olisi muuten mitään järkeä. Nuo luvut eivät pitäisi alkuunkaan paikkaansa, jos ennakkoääniä ei olisi mukana.

Vierailija
16/23 |
20.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku mafiaporukka vaikka vaatisi jotakuta äänestämään tiettyä ehdokasta, olisi kyse jostain muusta kuin omien äänestyssuunnitelmien paljastamisesta...

Mutta tällaistahan toki ei voisi sattua Suomessa...

Vierailija
17/23 |
20.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että joku tietää, onko lapseni nimisiä ihmisiä Suomessa yksi vai kolme? Jostain syystä on kuitenkin katsottu aiheelliseksi rajata vrk:n nimipalvelusta noin tarkkaan yksilöityjen tietojen saaminen... Miksi siis potentiaalisesti vaarallisen tiedon suhteen ollaan vähemmän tarkkoja?

Vierailija
18/23 |
20.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän alueella persujen kannatus ollut yli 27%! Demari oli ääniharava ja toisena persu, joka oli itse äänestyspaikalla valvomassa... Aika paljon oli noita yhden äänen ehdokkaitakin.

Vierailija
19/23 |
20.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

siinä mittakaavassa kuin koulussa opetetaan. Jossain pressanvaalissa homma vielä toimii, mutta kunnallisvaaleissa vaikkapa sitten, kun ehdokkaita on vielä näitä eduskuntavaalejakin enemmän, niin äänet hajaantuvat niin laajalle, että hyvinkin tarkkaan näkee mistä kukin ehdokas on äänensä saanut. Itse entisenä kunnallisvaaliehdokkaana tiedän kyllä hyvin kuka sukulainen tai kaveri minua silloin äänesti ja kuka ei.

Vierailija
20/23 |
21.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vertailla kuinka eroaa kaupungissa ja maalla.

Kihniössä ps äänesti 53%. Iik.