Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

KUINKA ISO SEN PALKAN SITTEN PITÄISI OIKEIN OLLA???

Vierailija
20.04.2011 |

Täälläkin sanotaan että töihin ei kannata mennä ja Suomen palkkataso on surkea. Kuinka iso sen palkan sitten pitäisi olla, pistäkää summia?

Jos ajatellaan että palkalla pitää saada ravinto, katto pään päälle (oma tai vuokra, ei aleta nyt kinata eri asumismuotojen edullisuudesta) ja vaatteet. Siis pelkästään ihmisen perustarpeet.

Minun mielestäni siitä eteenpäin on sitten ihmisten oman aktiivisuuden varassa, saako rahaa säästöön vai ei. Lähdetään siis siitä, että palkalla pitää kyetä elättään kohtuudella perheensä mutta ei lasketa mukaan esim. matkailua tai harrastamista koska ne eivät ihmisten eloonjäämisen kannalta ole keskeisiä ja ratkaisevia asioita.

Ei siis ruikuteta palkan pienuudesta sillä perusteella, että siitä ei voi säästää Kanarian tai Thaimaan matkaan.

Ja perheen oletuskoko voisi olla 2 aikuista ja varmuudeksi 3 lasta.

Mielestäni yhdelle ihmiselle riittäisi bruttopalkaksi kokopäivätyöstä oikein hyvin 1800-2000 euroa. Se olisi siis peruspalkkataso joka meillä Suomessa muuten jo on saavutettu.

Ongelmahan siis on, että ihmisten palkka ei riitä KAIKKEEN YLIMÄÄRÄISEEN, joka ei ole itse asiassa elämisen kannalta tarpeen. Mutta se taas ei ole palkanmaksajan ongelma jos ihminen haluaa jotakin ns. ekstraa. Palkkatason pitää olla kohtuullinen ihmisen terveellisen elämisen ja eloonjäännin kannalta, mutta mitään muuta ei tarvitse huomioida.

Kommentit (45)

Vierailija
1/45 |
20.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun palkkamme olivat nettona yhteensä 3200.

Nyt saan yksin 2200 kolmen lapsen kanssa eikä mitään puutu.

Vierailija
2/45 |
20.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palsta mamma ei persettään penkistä nosta alle 4000 euron kk-palkan....

Niin ja muistattehan vielä että Suomessa ei kannata töitä tehdä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/45 |
20.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

1500 (brutto) ei oikein riitä työmatkakuluihin (julkisilla ei pääse), asuntoon, ruokaan, lääkkeisiin, lääkäriin, hygieniaan, vaatteisiin, kenkiin vaikka meitä on vain minä ja lapsi.

Vierailija
4/45 |
20.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

1500 (brutto) ei oikein riitä työmatkakuluihin (julkisilla ei pääse), asuntoon, ruokaan, lääkkeisiin, lääkäriin, hygieniaan, vaatteisiin, kenkiin vaikka meitä on vain minä ja lapsi.

Vierailija
5/45 |
20.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

harvoin saa edes tehdä täyttä päivää, mutta illat ja viikonloput kyllä

Vierailija
6/45 |
20.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

aika sopiva minimipalkka. Täytyy kuitenkin ottaa huomioon, että Suomessa keskipalkka on kuitenkin paljon korkeampi.

Vierailija
7/45 |
20.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

nykyisin alkaa olla oletuksena, että esimerkiksi ulkomaan matkat kuuluvat ns. normaalielämään. Meillä on tällä hetkellä, vuosien työn jälkeen, molemmilla 3000 e ennen veroja ja koen, että elämme todella leveästi. En jotekin osaa kuvitella, mitä tekisimme, jos rahaa olisi enemmän..

Pienemmilläkin tuloilla pärjäsimme, tingimme kyllä matkustelusta, lehtitilauksista, elektroniikasta, merkkivaatteista, autoista, harrastusvälineistä jne. mutta elimme silti hyvää, tavallista elämää. Minulle ei ole koskaan ollut itsestään selvää, että pystyisi ostamaan kaikkea mitä tekee mieli, vaan täytyy harkita, säästää ja priorisoida.

Vierailija
8/45 |
20.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että nuo 'pienet' tulot ovat olleet luokkaa 1500 + 1500 tai 2000 + 400.

Vierailija
9/45 |
20.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruskoulupohja, vähän amista käytynyt. Vapaa-ajallani olen sivistänyt itseäni kiitettävästi ja harrastan kaikenlaista, minulla on hyvät perustiedot+taidot alalta jossa olin harjottelemassa. Tein harjoittelua työmarkkinatuen hinnalla eli n. 650€/kk. Työaika oli 6h/pvä, 5pvä/vko.

Jos tekisin osa-aikaisena tuota samaa työtä, vähintään tonni pitäisi lyödä nettona kouraan että lähtisin touhuun uudestaan mukaan. Työni oli hyvin aktiivista, vaati kykyä tehdä nopeita päätöksiä ja tarjota asiantuntevaa palvelua, joskus jopa ottaa kantaa asiakkaan terveydentilaan. Mitään puoskarineuvoja en tarjonnut, aina varmistin tietojeni olevan ajantasalla. Fyysistä työtä oli myös jonkun verran. Nautin työstä kovasti ja olin asiakkaiden suosikki, mutta minua ei palkattu vaan otettiin seuraava harjoittelija tilalle. Esimies kirjoitti suosittelukirjeen ja neuvoi hakemaan erääseen hyvämaineiseen liikkeeseen töihin. Hain useasti, eivät ottaneet edes haastatteluun.

Ongelma on siinä että kukaan ei maksaisi kunnon työstä kunnon palkkaa. Minä en pitänyt aina edes taukojani ja tarjosin apua senkin jälkeen kun olin kellon mukaan jo lähtenyt kotiin, osallistuin työntekijöiden juttuihin vapaa-aikanani jne. Nämä asiat näkyvät toki suosituksessa, mutta hittoako siitä on hyötyä, jos kerran kukaan ei päästä edes näytille??

Vierailija
10/45 |
20.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta jotkut nyt eivät saa käteen edes tonnia.

Vierailija
11/45 |
20.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja pikku koululaisten iltapäivähoito. Sitten riittäisi pienempikin palkka.

Vierailija
12/45 |
20.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen aloittanut noin 2000 euron bruttopalkalla aikoinaan. Nyt mun palkka on noin 4300 eli saan käteen noin 2800. Kyllä sillä pitäisi toimeen tulla hyvinkin.

Ja tuleekin, mutta ei mihinkään ylimääräiseen mitään jää.

Vierailija
13/45 |
20.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vastaavaa summaa. Päinvastoin päivähoitomaksuja olisi hyvinkin varaa jopa korottaa.

Vierailija
14/45 |
20.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vastaavaa summaa. Päinvastoin päivähoitomaksuja olisi hyvinkin varaa jopa korottaa.

Tätähän se on, menot kasvavat minkä ehtivät, mutta palkka pysyy samana. Ja vielä ihmettelette miksi ihmiset eivät mene töihin. No ei kait se kannata jos kaikkien maksujen jälkeen jää vähemmän rahaa käteen kuin työttömänä.

Vierailija
15/45 |
20.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

1800 € olisi ihan hyvä palkka. Mutta tällä hetkellä on paljon ammatteja, joissa työ voi olla aika vaativaa (esimerkiksi vartijan työ) ja palkkaa saa hädin tuskin tonnin käteen. Monilla työpaikoilla myös kikkaillaan tuntimäärillä niin ettei kunnon palkoille pääse. On näiden ammattiryhmien törkeää aliarvioimista väittää, että on omista kulutustottumuksista ja asenteista kiinni, miten palkallaan pärjää.

Vierailija
16/45 |
20.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätähän se on, menot kasvavat minkä ehtivät, mutta palkka pysyy samana. Ja vielä ihmettelette miksi ihmiset eivät mene töihin. No ei kait se kannata jos kaikkien maksujen jälkeen jää vähemmän rahaa käteen kuin työttömänä.

olis vaan jossain se työpaikka

Vierailija
17/45 |
20.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
18/45 |
20.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei sitä kukaan tule sulle kotiin tarjoamaan

Vierailija
19/45 |
20.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole ollut ikinä työtön. Tällä hetkellä saan parempaa palkkaa kuin koskaan Suomessa työskennellessäni, brutto n. 1700e/kk. Täällä ihmiset vaativat minimi 1800e->. Olen yh (isä ei kuvioissa, minimielarit), pärjäämme ihan hyvin, lapset harrastavat, äiti harrastaa ja matkustamme ulkomaillekin kerran vuodessa.

Sossun varaan ei tulisi mieleenikään jättäytyä, siitä on kyllä kokemusta opiskeluajalta kun ei aika riittänyt kaikkeen (koulu, työt, lapset, sairastelu), mutta ei muuten!

Vali vali!

Vierailija
20/45 |
20.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole ollut ikinä työtön. Tällä hetkellä saan parempaa palkkaa kuin koskaan Suomessa työskennellessäni, brutto n. 1700e/kk. Täällä ihmiset vaativat minimi 1800e->. Olen yh (isä ei kuvioissa, minimielarit), pärjäämme ihan hyvin, lapset harrastavat, äiti harrastaa ja matkustamme ulkomaillekin kerran vuodessa.

Sossun varaan ei tulisi mieleenikään jättäytyä, siitä on kyllä kokemusta opiskeluajalta kun ei aika riittänyt kaikkeen (koulu, työt, lapset, sairastelu), mutta ei muuten!

Vali vali!

Et ilmeisesti. No miksipä sinun tarvitsisikaan, olet juuri tyypillinen ihminen joka kuvittelee että ihmisillä on kaikilla JUURI samanlaiset elämäntilanteet. Huh huh...