Yliopistolaiset: montako tenttiä ehtii tehdä tiedekuntatentissä?
Aikaa taitaa olla 4 tuntia. Moneenko aineeseen ehtii tuossa ajassa vastamaan. Heittäkääs jotain arviota :)
Kommentit (11)
ja tietää siksi, mikä vastauksissa on olellista. Näin ei mene aikaa turhaan pikkuasioiden ripeltämiseen, mutta voi silti saada nelosia molemmista tenteistä. Jos osaaminen vähän uonompaa, tulee kolmosia.
Itse olen tehnyt kerran kolme tenttiä kerralla, mutta niiden arvosanat oli sit kakkosia ja yksi ykkönen. En tosin ehkä ollut lukenutkaan ihan parhaalla mahdollisella tavalla. Oli vähän kiire...
Vastausaika ei riipu siitä, montako kirjaa tentittävänä on, koska joka kirjastahan ei tule omaa kysymystä vaan lajemmissa paketeissa kirjojen tietoja käsketään yhdistämään ja vertailemaan nii nettä ajatustyötä on enemmän, mutta kirjoitettavaa louplta yhtä paljon. Kirjojen määrä vaikuttaa vain tentiin valmistautumiseen kuluvaan aikaan. Siis ideaalitapauksessa. Useimmilla opiskelijoilla ne viimeiset 2 päivää ei pitene vaikka einstein olisi suhteellistanut mitä.
6 kirjaa voi hyvin tenttiä yhdessä tentissä. Tai ripuu kai omasta kirjoitusnopeudesta. Tällä aikataululla voi tehdä 2-3 tenttiä kerrallaan. Oon itse sen verran tarkka, että tentin yleensä kuitenkin yhden kerrallaan. Joskus oon tenttinyt kaksi kerrallaan ja sain molemmista 5, joten kyllä sekin näemmä onnistuu. Silloin jäi aikaa niin, että olisin ehtinyt tehdä vielä kolmannenkin tentin samaan pinoon.
ja yleensä ne jotka yrittää kolmea kerralla vastaavat lopulta vain kahteen. Sitä enempää en ole nähnyt.
mutta jos perusrutiinilla vedät, et tavoittele muuta kuin läpimenoa, niin parhaimmillaan sellasen 6-8 kirjan (=kysymyksen) verran asiaa. Tuossakin joutuu jo tinkimään joko vastauksen pituudesta tai ennakkosuunnittelusta, läpi varmaan silti menee, jos on lukenut.
Yleensä käytän parisen tuntia yhteen tenttiin, joten neljässä tunnissa ehtisin ehkä just ja just kaksia tenttiä vääntää.
Mulla menee kolmisen tuntia tentissä, en tosiaan rupeaisi ottamaan kahta tenttiä samalle tenttikerralle. Tosin nelosta huonompi arvosana olisi mulle pettymys.
Itselläni tosin meni pipariksi kun koitin kahta yhtäaikaa. Olin ehtinyt lukea yhden kirjan niin huonosti että jätin sitten toisesta tentistä yhden kysymyksen kokonaan vastaamatta niin tää meni ihan hukkaan kun en koskaan edes uusinut tenttiä), Mulle yksi tentti oli hyvä mutta tein paljon tenttejä, joissa oli 4-5 kirjaa luettavana ja jokaisesta kysymys joihin vastasin laajasti ja huolellisesti niin, että käyti lähes koko tenttiajan, nopeamminkin olisin selvinnyt mutta pyrin hyvään suorituksen. Vaatimustasosta tinkimällä luulen, että kahdesta kolmestakin tentistä olisi voinut selvitä. Tiedän joitakin jotka ihan tehtailivat tenttejä samassa tentissä mutta itse kävin mieluummin kahden viikon välein laajoissa tenteissä.
Ei kokemusta noista kirjatenteistä mutta mulla menee tentissä yleensä n. 45min per esseevastaus. Tai sanotaan että laajuudesta riippuen 30-60min.
Suoritin aikoinani neljä kurssia (joihin kaikkiin piti vastata esseillä) yhdessä kirjatentissä ja pääsin läpi kaikista. Sain parista vielä hyvän arvosanankin. Olin valmistautunut hyvin, pidin kirjojen aiheita mielenkiintoisina ja olin motivoitunut saamaan tietyn määrän opintopisteitä kokoon ennen kesäloman alkamista (opintotukeni olisi muuten katkaistu; sairastelin siihen aikaan).
En enää muista, kuinka monta esseekysymystä neljän kurssin kokonaisuus kattoi. Uskoisin, että jossain kuoressa oli vain yksi kysymys.
Takanani istui joitain nuoria miehiä, jotka alkoivat nauraa, kun järjestelin neljä kuorta pöydälle tilaisuuden alussa ja ajattelin heidän nauravan yritykselleni suorittaa neljä kurssia yhdellä kertaa. Tai sitten he nauroivat jollekin muulle asialle. Joka tapauksessa: onnistuin.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Mutta peukalotuntumalla sanoisin, että neljässä tunnissa ehtii tehdä kaksi tenttiä.
Meillä yksi tentti käsittää 2-4 esseekysymystä ja n. 45 minuttiia per essee on ihan realistinen tavoite. Tuo tosin edellyttää sitä, että ei jää hirveästi pohtimaan ja on oikeasti lukenut tenttiin hyvin, niin että tekstiä voi tuottaa rivakasti.