Vanhempani ovat tehneet keskinäisen testamentin (?),
jonka mukaan leskeksi jäävä saa kokonaan haltuunsa yhteisen omaisuuden ja hallitsee sitä kuolemaansa asti. Käytännössä minä joudun maksamaan perintöveron perinnöstä, jota en saa ehkä pariinkymmeneen vuoteen. Vanhemmillani on erittäin suuri ikäero ja tuo perintötilanne on käsillä mahdollisesti piankin. Joudun todennäköisesti ottamaan velkaa perheemme asuntoa vastaan maksaakseni perintöveron (jos pankki velan myöntää). Meillä ei ole muuta realisoitavaa omaisuutta kuin kotimme. Vanhempani tietävät asian laidan. Mitä voin tehdä välttyäkseni verolta?
Kommentit (55)
asunto ja auto on äitini hallinnassa, mutta en ole kyllä joutunut mitään perintöveroa maksamaan..
mutta vanhemmillani oli hallintaoikeustestamentti. Eli olen maksanut verot, mutta mitään en saa varmaan pariinkymmeneen, kolmeenkymmeneen vuoteen.
Sinänsä ei haittaa, mutta olisi sillä verorahalla ollut muutakin tekemistä juuri niinä vuosina kun asuntolainan erät olivat isoja ja menoja oli muutenkin paljon.
jKäytännössä minä joudun maksamaan perintöveron perinnöstä, jota en saa ehkä pariinkymmeneen vuoteen.
Jos kuolinpesää ei jaeta, ei tule myöskään perintöveroja.
Äitini kuoli yli 10 vuotta sitten ja kuolinpesää ei jaettu, joten ei tullut perintöverojakaan. Perin sitten molemmat vanhempani kerralla kun isäni joskus kuolee.
jKäytännössä minä joudun maksamaan perintöveron perinnöstä, jota en saa ehkä pariinkymmeneen vuoteen.
Jos kuolinpesää ei jaeta, ei tule myöskään perintöveroja. Äitini kuoli yli 10 vuotta sitten ja kuolinpesää ei jaettu, joten ei tullut perintöverojakaan. Perin sitten molemmat vanhempani kerralla kun isäni joskus kuolee.
siihen ei vaikuta jaetaanko kuolinpesä tai ei. Eri asia jos perittävä summa on niin pieni että siitä ei veroja mene.
sen voit maksaa vasta sitten kun saat perinnön haltuusi! Tämä on varma tieto olen itse ollut samassa tilanteessa...vanhemmillani oli keskinäinen hallintaoikeustestamentti ja äitini kuoli 9v sitten. Isäni elää edelleen!
Minä halusin maksaa ennakkoperintöverona kun tuli edullisemmaksi siten (asunnon arvo kun nousee ajan myötä) mutta EI OLLUT PAKKO MAKSAA HETI...
Kohtalaisen iso perintö on siis odottamassa? Jep, vanha viesti mutta pakko oli...
[quote author="Vierailija" time="19.04.2011 klo 18:38"]
tavallinen testamentti vai hallintaoikeus testamentti. Meillä oli sama tilanne. Olisi ollut järkevämpää tehdä hallintaoikeustestamentti joka olisi pienentänyt veroseuraamuksia mutta tavallisen testamentin seurauksena tuli useita tuhansia euroja perintöveroa. Jotenkin tuntuu, että verottaja ei tätä joskus hamassa tulevaisuudessa edes muista vaan veron joutuu maksamaan uudestaan, kun testamentilla siirtynyt omaisuus tulee uudestaan perinnönjakoon.
[/quote]
Tottakai siitä maksetaan taas uudet perintöverot.
Meillä jätetään yksi sukupolvi väliin eli minä kieltäydyn vanhemmiltani saamastani perinnöstä ja se menee suoraan minun lapsilleni. Näin vältetään yhdet perintöverot. Lisäksi olen jo 49v, vanhempani hyväkuntoisia 69-vuotiaita joten lapseni ovat enemmän rahantarpeessa kun se aika tulee että vanhempani kuolevat.
Kyllä leski voi myydä omaisuuttaan, mutta vain kuolinpesän omistajien (perillisten) luvalla! Olen kyllä nähnyt sellaisiakin testamenttejä, joissa on määrätty että leski saa myydä esim. kiinteistön ilman perikunnan lupaa, mutta silloin käsitykseni mukaan perillisten osuus on säilytettävä tai suoritettava perinnönjako ja ositus, jonka jälkeen kiinteistön myynnistä saadu tulot jaetaan lesken ja perillisten kesken niinkuin laki edellyttää!
Itse olen kuitenkin ihmetellyt eniten Perintöveroa eli kun vanhemmista toinen kuolee, niin rintaperillisille tulee aika nopeasti perintöverolappu maksuun vaikka mitään perintöä ei ole jaettu eikä jaettais moneen vuoteen. No siinäkin tapauksessa pesän osakkaalla on mahdollisuus vaatia lakiosaansa, joka kuuluu hänelle lain mukaan. Jos perheessä ei ole riitoja niin usein ei vaadita lakiosuutta ennenkuin leski kuolee, koska saattaa käydä niin että leski joutuu esim. myymään asuntonsa jotta suorituu lakiosan vaatijan osuudesta! Siinäkin vaiheessa saattaa tulla riita jos on useampia perillisiä...
Keskinäinen testamentti pienentää kuitenkin huomattavasti perintöveroa esim. pariskunnalla oli 70-luvulla rakennettu omakotitalo ja toinen aviopuolisoista kuoli. Heilla oli kaksi rintaperillistä, joista kumpikaan ei vaatinut lakiosuuttaan, koska tiesivät ettei leskellä ole varoja maksaa osuutta rahalla ja lainaa hän ei saanut, koska jakamaton pesä ei kelvannut vakuudeksi. Talo arviotiin Perukirjoituksiin ja siinä molemmille sisaruksille arvioitiin osuudeksi n. 30 000 euroa per henkilö, niin perintöveroa tuli n. 400 € per henkilö. Myöhemmin talo myytiin ja syystä että talo oli arvioitu oikein ei tullut enään lisää maksettavaa verottajalle.
Kieltäydy perinnöstä. Jos kaikki omaisuus on käytännössä jotain kiinteistöjä ja irtainta, jota toinen vanhemmista hallitsee kuolemaansa asti, niin ei sinun tarvi lusikkaasi siihen soppaan työntää, sillä noista perinnöistä ei olisi sinulle mitään muuta iloa, kuin pelkkiä laskuja. Annat perinnön äidillesi/isällesi ja perit sen sitten häneltä aikanaan.
Perinnöstä voi luopua, silloin ei tarvitse maksaa veroakaan. Kannattaa ilmoittaa jo perukirjassa jos näin päättää toimia.
Vierailija kirjoitti:
että pitää HETI maksaa kymmenien tuhansien veroja omaisuudesta, jonka saa ehkä kymmenien vuosien päästä. Harvalla pikkulapsiperheellä on varaa maksaa "tyhjästä" esim. 30 000e.
Montako miljoonaa se perintö sitten on, jos noin jumalattomasti menee veroa??? Ei perintövero yleensä ole kuin satoja tai muutama tuhat korkeintaan.
Vierailija kirjoitti:
Perinnöstä voi luopua, silloin ei tarvitse maksaa veroakaan. Kannattaa ilmoittaa jo perukirjassa jos näin päättää toimia.
Joku suurten ikäluokkien edustaja on ilmeisen huolissaan, koska on nostellut jo useampaakin ikivanhaa ketjua ja muistuttelee, että maksakaapa lapset perintöverot ja unohtakaa sitten koko juttu.
Mun vanhemmilla ei ollut keskinäistä testamenttia. Talo, maata ja jonkun verran säästöjä. Perinnönjako tehtiin vain paperilla. Leski jäi asumaan taloon, käyttää säästöjä normaaliin elämään tarvittaessa ( ei ole tuhlaileva tms.). Maksoi perintöveroni, otan osuuteni sitten kun hänestä aika jättää,siitä mitä perittävää silloin on.
Kukaan meistä sisaruksista ei halunnut omaa osaansa tässä vaiheessa. Pääasia että pärjää taloudellisesti mahdollisimman pitkään omillaan. Minusta olisi tosi hölmöä ottaa oma osa ja kenties joutus sitten myöhemmin avustamaan rahallisesti. Minä en ole tikkua ristiin tehnyt sen omaisuyden eteen, joten ei ole hinkua päästä siihen käsiksi. Joku saattaa olla sitä mieltä, että kyllä yhteiskunta huolen pitää, ei lasten tarvitse rahallisesti eläkeläisvanhempiaan avustaa. En kuitenkaan itse pysty ajattelemaan ihan noin kylmästi.
Miehellä oli just tuo tilanne, että otti lainaa isänsä kuoleman jälkeen perintöveroihin ja saa sen sitten joskus kun anopista aika jättää. Anoppi on nuori vielä, mutta eipä ole kiire perintöön päästä käsiksi.
Voi kun vanhukset osaisivat hyvissä ajoin järjestää omaisuutensa perinnönjakokuntoon. Turhat rönsyt kannattaa karsia pois ja sitten erityisen tärkeää olisi huolehtia siihen, että pesässä on riittävästi likvidiä varallisuutta. Ihan silkkaa käteistä (pankkitilillä) sen verran että sillä saadaan hoidettua hautauskulut ja perunkirjoituksesta aiheutuvat kulut. Muuta likvidiä varallisuutta (osakkeita, rahasto-osuuksia yms arvopapereita) sen verran, että perilliset voivat maksaa niillä perintöveronsa. Kaikista hankalista omaisuuseristä (mökki jota kukaan ei halua yms) kannattaa hankkiutua eroon hyvissä ajoin eikä jättää niitä jälkipolvien riesaksi. Irtaimistoakin voisi katsoa vähän sillä silmällä, ettei jätä perikunnalle ihan tolkutonta urakkaa.
Jos kuolinpesää ei jaeta, ei tule myöskään perintöveroja.
Äitini kuoli yli 10 vuotta sitten ja kuolinpesää ei jaettu, joten ei tullut perintöverojakaan. Perin sitten molemmat vanhempani kerralla kun isäni joskus kuolee.