Ujostuttaako imetys?
Esikoisen kohdalla vielä kaikki on uutta ja yhtä opettelua. Kiinnostaisi tietää miten muut suhtautuvat imettämiseen esim. julkisella paikalla tai vaikka kotona miehen kavereiden ollessa kylässä. Ujosteletteko, miten hoidatte tilanteen? Vai vetäisettekö rohkeasti rinnan esiin aikaan, paikkaan ja seuralaisiin katsomatta? Miten muut paikallaolijat tällöin ovat suhtautuneet?
Itse en periaatteessa ole kovin kaino, mutta kieltämättä juuri miehen kavereiden läsnäollessa pakenen makuuhuoneeseen ja julkisella paikalla imettäminen arveluttaa. Sairaalassa ja neuvolassa mikä jottei, siellä se on kuitenkin niin jokapäiväistä. Ja anopin, äitin sekä naispuolisten ystävien seurassa homma tuntuu ihan luontevalta. Mutta miten sitten kyläillessä jossain miesten keskellä, olisiko neuvoja?
Kommentit (34)
...vaikka olisi vieraita, mutta ei se kovin " luontevalta" tunnu. Mieluummin olen silloin itsekseni, oma mies ei tietty haittaa, eikä hyvät ystävät tai esim. oma äitini. Julkisissa paikoissa vois jäädä väliin jos ei olis suojaisa paikka, muuten ehkä menisin vessaan?
Mutta ei mua siis muut julkisesti imettävät äidit haittaa, paitsi ehkä silloin jos siitä tehdään isokin numero.
imetän itseni ja lapsen kannalta parhaassa paikassa.En menisi imettä-
mään vessaan hygieniasyistä ja asentoakin olisi vaikea löytää.
Miehen kaverit,lapsettomat sinkutkin,suhtautuvat täysin luontevasti
imettämiseeni ja jos joskus joku kaupungilla yrittää tiirailla tissiä niin
siitä vain!
Syrjemmälle poistun ainoastaan oman isoisäni ollessa esim.samassa
kahvipöydässä.Hän ei ehkä tuntisi oloaan mukavaksi.
Mutta jos mieluummin imetät omassa rauhassa niin eihän siinä mitään
pahaa ole,täysin ymmärrettävää.
Yksi vaihtoehtohan voisi olla lypsää,jos tietää joutuvansa tilanteeseen,
jossa ei mahdollista imettää yksityisesti.Maidon voisi tällöin antaa
pullosta.Enemmän kuitenkin varmaan kaikkia osapuolia häiritsee
vauvan itku kuin imettäminen! :)
Poika on nyt 3,5 kk ja imetän kyllä melkein missä vaan. Olen hankkinut useita hyviä imetyspaitoja (vinkki: edullisia h&m:llä) ja niistä saa hyvin imetettyä niin ettei tarvitse rintojaan muille esitellä sekä nyt kun on " kaulahuivikausi" niin sillä saa hyvin lisäsuojaa. Aluksi kun imetys oli vielä hankalaa ujostutti enemmän. Kotonakin menin makuuhuoneeseen syöttämään jos oli vieraita.
Vetoan siihen, että haluan imettää rauhassa ja että vauvakin saa rauhotuttua, jos ei ole väkeä ympärillä. Vetäydyn siis toiseen huoneeseen, kylässä vauva syö korviketta. Mutta kyllä mulla suurin syy on se, että en halua vetää tissiä tiskiin julkisesti.
tahallistata häirintää ( kaikutustempput viranhaltioiden kanssa keskusteltaessa tai työpaikoilla, virallisilta näyttävien posti-ja sähköpostilähetysten lähettäminen, nettisivujen vääristely jne.).
Näiden keinojen tultua huomatuiksi alkaa uusi häirinnän muoto:
ujosteletteko ottaa yhetyttä viranomaisiin, ujostuttaako mennä naapurin kanssa selvittämään häirinnällä aikaansaatua riitatilannetta (naapurin pihalla häneltä näyttävä ulkopuolinen järjestää epämiellyttävän tilanteen) jne.
Suurin osa häirintään syyllistyneistä on jo poliisin hallussa. Syyllisiä on löytynyt pääasiassa avustavista työntekijöistä kuten sairaanhoitajista, apteekkien harjoittelijoista, kouluavustajista ja toimistotyöntekijöiden joukosta. Opettajiakin on jonkinverran todettu häirintään syyllistyneiksi.
Uskallan rohkeasti todeta että kyllä UJOSTUTTI!!!!!
Imetin lapseni lähes aina makuuhuoneessa poissa katseilta, niin kotona kuin vieraissa. Joskus sukulaiset ja ystävät tulivat mukaan katsomaan imetystä ja se tuntui ahdistavalta. Ehkä siksi että imetys oli meille todella hankalaa aluksi ja synnärillä sain ensisynnyttäjänä todella huonon kohtelun =(
Lapseni myös häiriintyi tuijottavista seuralaisista ja poikkeuksetta imetys lopahti nopeaa ja mielenkiinto siirtyi näihin pällistelijöihin.
Muutenkaan en kokenut suuresti " nauttivan" lapsen imetyksestä, se oli ruokintatilanne. Silti jatkossa aion imettää tulevat lapseni jos se on mahdollista ja toivon oppivani nauttimaan näistä tilanteista!!!!
" Kaihoisasti katsoo huolettomia imettäjiä" kaupungilla ja toteaa samaan hengenvetoon että moiseen en pystyisi. Julkisilla paikoilla imettäminen vaatii myös hyvää itsetuntoa ja rohkeutta.
Meitä on moneksi....
Esikoispoika on nyt reilu 3 kk ja mietin myös tätä asiaa silloin kun vauva oli vielä mahassa. Mutta nyt jos esim meille tulee miehen kavereita kylään joilla suurimalla osalla ei ole lapsia, imetän heidän läsnäollessaan kyllä eivätkä he ole moksiskaan. Samoin jos olen kaupungilla, olen imettänyt esim kahviloissa, tai jos mahdollista niin useissa paikoissa on lastenhoitohuone minne voi mennä imettämään. Ja juuri eilen imetin huoltoaseman wc:ssä, siis en pöntön päällä vaan lavuaarien puoleisessa huoneessa kun siinä sattui olemaan pari penkkiä. Ymmärrän kyllä jos imetys nolottaa, silloin vain etsittävä hieman syrjäisempi paikka. Kahviloissakin yleensä jokin syrjäisempi nurkka ja olet kasvot nurkkaan päin niin eihän ketään sitten tiedä että imetät. Samoin jos olet autolla liikenteessä niin autossa on hyvä paikka imettää!
Jos vain mahdollista vetäydyn makuuhuoneen puolelle imettämään. Vielä enemmän jännittää, jos joudun jostakin syystä imettämään istualtaan, kun meillä vauva on tottunut makuulta imetykseen suihkutissien ja isojen rintojen vuoksi. Oikeastaan mua ei niin paljon ujostuta rinnan näkyminen vaan jännittää se, miten imetys vieraassa paikassa onnistuu. Poika kun voi olla suht hankalakin, jos ei pysty rauhoittumaan.
Imetän makuuhuoneessa jos miehen kavereita (tai muita miespuolisia) on kylässä. Omien kavereiden, siskojen, äidin yms. läsnäollessa kyllä imetän. Kyläillessä kysyn yleensä, että missä voisin imettää rauhassa ja yleensä olen saanut imettää tällöin esim. makuuhuoneessa. Kahviloissa yms. imetän lastenhoitohuoneessa tai vessassa tai jos ollaan autolla liikenteessä, niin sitten siellä. Näin meillä :)
Silloin kun on hyvät imetysvaatteet, imettäminen onnistuu lähes huomaamattomasti eikä siis ole mitään syytä ujostella.
minulla on aina imetyspaita julkisilla paikoilla ollessamme tai kun on vieraita kotona - ei tarvi sitten stressata imettämisestä vaan se onnistuu vaivihkaa.
ilman näitä imetyspaitoja (tai tavallisia vaatteita, joiden suojista voi helposti imettää) ujostelisin varmasti jos pitäisi nostella paitaa tms.
olen imettänyt missä milloinkin on ollut tarpeen - julkisissa paikoissa: kirjastossa, ravintolassa, kahvilassa, yliopistolla, ostoskeskuksessa , kesällä puistossa jne.jne...
imetysvaatteet ovat kyllä kalliita, mutta mielestäni hintansa veroisia. itse olen hankkinut vaatteita myös nettikirpparilta, ei tule niin kalliiksi.
Imetin kotona normaalisti missä vain, mutta jos tuli vieraita, niin siirryin suosiolla makuuhuoneeseen. Minua ei kiinnosta ajatus siitä, että joku tulee viereen katsomaan " miten homma toimii" . Mieheni tajusi myös kantani ja vieraiden pyytäessä päästä mukaan makuuhuoneeseen, sanoi hän kysyjälle ystävällisesti, että ruokailuhetki on minun ja vauvan yhteinen hetki, eikä siihen pidä mennä häiritsemään. Palaan kyllä aikanaan takaisin.
Minulla oli myös tämä ihana ongelma, että maidon alkaessa herumaan, toinen tissi suihkutti maitoa ympäriinsä. Kovin noloa vieraiden keskellä tai yleisellä paikalla alkaa tunkemaan paperitolloja tai pyyhkeitä tissin suojaksi ja mahdollisesti vielä alkaa vaihtelemaan läpimärkiä rättejä. Liivinsuojat tulivat ihan märiksi ja vuotivat yli parissa minuutissa (kastellen myös paidan), joten niistä ei ollut apua.
Kunnia niille, jotka voivat ruokkia vauvansa missä ja milloin haluavat. Kaikki tavallaan.
Ennen synnytystä ajattelin, että itseä ujostuttaa imettää missään. Itse nimittäin vaivauduin ennen synnytystä, kun joku imetti julkisesti. Nykyään tietty suhtautuu hieman toisella tavalla. Periaatteessa siis voin imettää julkisesti, mutta kun tiedän, että on varmasti muitakin synnyttämättömiä naisia (ja tietty miehiä ;)), jotka vaivautuvat, kun toinen vaan " reteesti" rupeaa imettämään nenän edessä, niin yritän " suojautua" . Tuttavien/sukulaisten ollessa paikalla kysyn, että vaivaudutteko vai menenkö syrjempään.
liinalla tai huivilla. Imetyspaidat on tosi loistokeksintö: saa makkarat piiloon ja ei pääse tuuli puhaltamaan. Kotioloissa rennommin.
Jää muuten ruuat syömättä ja monet hauskat jutut kuulematta, jos aina vetäytyy. Oma vauveli alkaa nyt kyllä olla siinä iässä, että syöminen menee helposti hösellykseksi, jos on paljon muutakin ohjelmaa ympärillä, liina auttaa siinäkin asiassa.
Minäkin tykkään imetyspaidoista kovasti :) Alkukankeuden jälkeen imetin varsinkin täysimetysvaiheessa vaikka bussissa. (Koin sen kanssamatkustajien kannalta vähemmän kiusalliseksi kuin nälkäänsä itkevän vauvan.) Kotona imetän yleensä hiukan vieraista sivussa ihan siitä syystä, että vauva malttaa keskittyä syömiseen.
Ihan mielenkiintoista miettiä julkista imettämistä/pulloruokintaa - yksi tuttu vauva ei oppinut imemään ja äiti antoi lypsettyä rintamaitoa pullosta julkisesti. Hän koki, että imettävät äidit samassa kahvilassa paheksuivat pulloruokintaa...
Kyllä kuitenkin vähän katson missä edes yritän imettää, koska tämä meidän pienimmäinen on aina ollut vauva mallia " tarkkana kuin porkkana" ja syömisestä ei tule mitään jos ympärillä on paljon hälinää. Niinpä etsin aina mahdollisimman rauhallisen nurkkauksen. Jos epäilen, että joku meillä vieraana olevista ihmisitä voisi häiriintyä imetyksestä, olen siirtynyt toiseen huoneeseen imettämään.
Suihkutisseille semmoinen vinkki, että kannattaa imettäessä samalla painaa vapaan rinnan nänniä niin ei maito suihkuile siitä rinnasta.
Itsekin huomasin suojautuvani harson alle kun kylässä oli omia miespuolisia kavereita, enkä viitsinyt jättäytyä seurasta pois. Eniten pohdintaa herättää edelleen tuo julkinen imetys, olisikohan se sitten paha rasti jos vaikka varmuuden vuoksi ottaisi pulloon lypsettyä maitoa mukaan...? Jos yllättää vaikka nälkä kesken kaupungilla kävelyn, niin saisi pikaisesti vauvan hiljaiseksi. Toinen mitä epäröin, on ihmiset, joiden seurassa itse vaivautuisin rintani esittelemisestä, vaikka se heidän mielestään olisikin luonnollista, esim. äitini miesystävä tai appiukko tms. Mutta täytyy varmaan lähteä metsästämään hyviä imetyspaitoja, kun niihin niin moni turvautuu :)
Esikoista imetin aina makkarissa jos oli vieraita, tai jos oltiin kylässä. Appiukon nähden en voinut kuvitellakaan imettäväni... No, nyt tämän toisen vauvan kohdalla ei ole ujostuttanut, esikoisenkin takia olisi kurjaa aina vetäytyä toisten seurasta pois... Ns. julkisella paikalla en ole kuitenkaan imettänyt ja siellä etsisin varmasti jonkun rauhallisen nurkkauksen ja pistäisin esim. jonkun harson vielä rinnan päälle.
En ole ikinä imettänyt kenenkään paitsi mieheni läsnäollessa enkä aiokaan....
Meillä ei imetys muutenkaan suju, välillä menee monta päivää ettei lapsi huoli tissiä ja välillä taas saattaa huolia jopa 3 kertaa päivässä. Lähinnä luputtaa sitä huvikseen, ei siis nälkäänsä.
Yleensä pumppaan sitten maidot pulloon, mutta en todellakaan kehtaa pumpata muiden läsnäollessa, menen siis vessaan :)
Pulloruokinta on tosi kätevä meille kun meillä käy paljon vieraita ja me käydään paljon " vieraissa" . Voimme lykätä lapsen pulloineen mummille tai kummille ja he syöttävät lasta aivan innoissaan :)
Vaikka täysimetys onnistuisikin, antaisin varmaan juuri tästä syystä myös pulloa (lapsi saa siis puolet korviketta, puolet aitoa tavaraa).
Ennen oman lapseni syntymää en ollut ikinä nähnyt imettävää naista, minusta imettävä nainen on jotenkin kuvottava enkä itse haluaisi katsella kyseistä tapahtumaa. Loukkaantuisin, jos menisimme jonnekin kylään ja talon emäntä vetäisi tissinsä esiin siinä edessämme ja syöttäisi lastaan...
Enkä todellakaan haluaisi katsella missää julkisella paikalla, esim. kahviossa imetystapahtumaa.
Mutta toisaalta jos imettäviä naisia olisi enemmän esillä, en välttämättä vierastaisi imetystä niin paljon?
meillä 3kk vanha esikoinen.
Katson tietysti paikan missä voi imettää julkisella paikalla, esim joku syrjänen nurkkapöytä jossakin kahvilassa tms. Tälleen talviaikana tarvii itse enemmä vaatetta niin käytän lypsettyä rintamaitoa kaupungilla ollessa, helpompaa kuin kaivaa koko vaatekerran alta imetystä varten rintoi esille.
kotona ja kylässä imetän ihan normaalisti vaik olis vieraita. Pitävät tuttavapiirissä luonnollisena asiana.
Imetän missä vaan luontevasti. Ainoastaan kerran imetystä on " paheksuttu" . Tämä tapahtui Tukholmassa kahvilassa, jossa työntekijä oli maahanmuuttajataustainen. Hän ei selvästikkään pitänyt siitä, että imetin julkisesti. Miehen ystävät, myös lapsettomat, pitävät lapsen imetystä täysin luonnollisena asiana.