Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kuuden tunnin yöunet muka paljon?

Vierailija
19.04.2011 |

Minulla on 4 kk vauva, enkä ole neljään kuukauteen nukkunut kuutta tuntia enempää yössä ja sekin kahdessa-kolmessa pätkässä. Kaverini vaan väheksyvät ja sanovat, että hyvät unethan sä saat. Vauva ei nuku päivällä kuin 10-20 minuutin pätkiä, joten päikkäreitäkään en nuku.

Oon oikeesti ihan kuollut - kyllä mä ainakin ennen vauvaa nukuin aina 8 tuntia ja jos tuli kuuden tunnin yöunet joskus, niin olin tosi väsynyt.

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
19.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta jos siinä on parikin herätystä, niin eihän se mihinkään riitä. Joskus luin jostain, että se tekijä mikä pienten vauvojen äitejä väsyttää, on nimenomaan se unien katkonaisuus. Aikuisen ihmisen unisykli on se n. 1,5 tuntia ja mitä enemmän ihminen saa nukuttua syklejä putkeen, sitä pirteämpi hän on. Eli jo 3 tuntiakin putkeen nukuttuna on paljon virkistävämpää kuin 5 tuntia kahdella herätyksellä.

Eli vaikka nukkuisi vauvan kanssa 9 tuntia yössä mutta herätyksiä olisi 1-2 tunnin välein läpi yön, niin olo voi olla todella väsynyt

verrattuna sellaiseen, jonka vauva vetää vaikka yhden viiden tunnin putken eikä sen jälkeen enää nukkuisi.

Minusta myös tällaisiin ketjuihin on turha tulla huutelemaan, että MINULLA oli niiiin ja niiiin paljon rankempaa. Jokaisella on oma tilanteensa. Jos on väsynyt niin sitten on väsynyt. Ei se sitä väsymystä poista vaikka naapuri tuleekin huutelemaan, että minä olin paljon väsyneempi.

Vierailija
22/25 |
19.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vauvana, ja nukkuu edelleen (reilu 2-vuotias) välillä katkonaisesti. Tilanne alkoi helpottaa hänen ollessa n. vuoden ikäinen, kun siirryttiin yksiin päiväuniin. Tuolloin alkoi nukkua päivisin yhdet pitkät (jopa 2h) päiväunet (sitä ennen max. tunti useassa pätkässä päivän mittaan). Nyt kuopus 6kk on vielä vaikeampi tapaus, hän heräilee vähän väliä öisin (45 min. pisin unipätkä) eikä päivisinkään nuku kuin max puoli tuntia kerrallaan (3-4 kertaa päivässä). Ei edes liikkuvissa vaunuissa, vaan karjuu sielläkin (ulkoilut on välillä yhtä kidutusta).

Valitettavasti mulla ei ole paljon vinkkejä antaa, muuta kuin että yritä päästä kotitöissä mahdollisimman vähällä (itse en ole koskaan sitä oppinut), yritä saada hoitoapua välillä esim. isovanhemmista tai palkattua apua esim. MLL:ltä, entä voisitko välillä vaikka pumpata maitoa, jotta isä voisi hoitaa jonkun yösyötön ja sinä nukkua vähän pidemmän pätkän?

Olen ihan varma, että aika auttaa ja jälkikäteen ajatellen eka vuosi menee nopeasti, mutta tiedän, että se ajatus ei juuri nyt paljon lohduta.

Tässä vielä linkki artikkeliin, jota itse aina lueskelen:

http://www.imetys.fi/itu/suuritarpeinen.php

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
19.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvelinkin, että herkkäunisuutta takana. Onpa jännä että uni ei tule edes imettäessä. Itse nukahtelin aina samantien kun vähän tissiä antoi. Siksipä en paljoa uskaltanut istaallaan imettääkään. Mutta jos tilanne on tosiaan tuollainen, niin ei siihen auta mikään muu kuin ulkopuolinen apu. Tämä saattaa tietysti olla helpommin sanottu kuin tehty, mutta jos perhepiirissä, suvussa tai ystävissä ei oikeasti ole auttajaa, niin kysy vaikka neuvolasta apulaista. Joku voi leikkiä vauvan kanssa tai käyttää vaikka siellä vaunulenkillä ja yrität sitten vähän nukahtaa.

Toinen juttu mikä lisää väsymystä on masennus ja ahdistus. Oletko kovin yksin? Pelkästään vauvan kanssa hautuminen on raskasta myös henkisesti, ja luulisin, ettei sinulla taida kovin paljon aikuisia läheisiä olla, jos kukaan ei jouda auttamaan. Vai onko vain niin, ettet ole kehdannut kysyä?

Vierailija
24/25 |
19.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ikionnellinen kun nyt saan nukkua sen 6h parilla herätyksellä. Aiemmin herätyksiä oli helpostikin 8kpl/yö.

Nukkuuko lapsesi päikkärit ulkona vai sisällä? Onhan hänellä tarpeeksi viileä nukkumispaikka? Oman kokemukseni perusteella ainakin minun lapseni nukkuvat paremmin viileässä kuin lämpimässä. Päikkärit ovat siis aina nukkuneet 2-4h mittaisina .

Vierailija
25/25 |
19.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvelinkin, että herkkäunisuutta takana. Onpa jännä että uni ei tule edes imettäessä.

unettomuusongelmien syynä onkin usein juuri tuo jännä, eli jännittää jo etukäteen että mitäs jos nytkään en nukahda vartissa, vaan vasta sitten puolentoista tunnin kuluttua kun vauva parkaisee seuraavan kerran. Siitä tulee ikävä kierre jota ei ymmärrä jos ei ole ikinä kokenut. Eikä naurata yhtään.

Jostain olen lukenut että yksi herääminen vähentää unen virkistävää vaikutusta aina tunnilla. Jos nukut 6 tuntia mutta heräät sinä aikana 3 kertaa, vastaa nukkuminen tavallaan kolmea tuntia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kolme