Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kuuden tunnin yöunet muka paljon?

Vierailija
19.04.2011 |

Minulla on 4 kk vauva, enkä ole neljään kuukauteen nukkunut kuutta tuntia enempää yössä ja sekin kahdessa-kolmessa pätkässä. Kaverini vaan väheksyvät ja sanovat, että hyvät unethan sä saat. Vauva ei nuku päivällä kuin 10-20 minuutin pätkiä, joten päikkäreitäkään en nuku.

Oon oikeesti ihan kuollut - kyllä mä ainakin ennen vauvaa nukuin aina 8 tuntia ja jos tuli kuuden tunnin yöunet joskus, niin olin tosi väsynyt.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
19.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

unta, jotta olisin virkeä. Kai keskimäärin ihmiset tarvitsee tuon 8 tuntia ja kuusi tuntia on tosi vähän. Mulla onneksi vauvat on nukkuneet päiväunia, mutta silti vauva-aika oli raskasta. Nyt on ihanaa, kun lapset jo isompia ja saan taas nukkua tarvitsemani määrän.

Tsemppiä sulle!

Vierailija
2/25 |
19.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun elimme vauvaperheaikaa, tuollaiset yöunet olisivat olleet aivan luksusta. Jos joskus sain nukkua noin paljon ja noin vähillä heräämisillä olin aamulla kuin uusi ihminen.

Nykyisin nukun 5-6 t yössä. Kunnolla ei tarvitse yleensä herätä, mitä nyt siirtyä kun lapet kömpivät viereen. Ihan kivasti tällaisilla unilla on pärjännyt jo useamman vuoden, mutta eivät nämä mielestäni ole pitkät unet, ennemmin lyhyet. Silti tulee illalla katsottua telkkaa ja unet jää sitten lyhkäisiksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
19.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuo kuusi tuntia on! Nukuin itse aikoinaan kakkosen kanssa max 2 h yössä. Oli sairas vauva. Nykyään nukun noin 4 - 5 h yössä, on niin paljon töitä etten pysty nukkumaan enempää aika ei vain riitä. Olen kyllä ihan puhki:(

Vierailija
4/25 |
19.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vauva-ajaksi on paljon unta.. Mutta ei se mun mielestä poista sitä tosiseikkaa, että on tosi väsynyt, eikä vähättely auta..

Saako kaikki oikeesti vauva-aikana näin vähän unta? Miten naiset jaksaa? Musta tuntuu, että mä joudun lataamoon kohta tän väsymyksen takia..

Vierailija
5/25 |
19.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vauva-ajaksi on paljon unta.. Mutta ei se mun mielestä poista sitä tosiseikkaa, että on tosi väsynyt, eikä vähättely auta..

Saako kaikki oikeesti vauva-aikana näin vähän unta? Miten naiset jaksaa? Musta tuntuu, että mä joudun lataamoon kohta tän väsymyksen takia..

Vierailija
6/25 |
19.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vauva-ajaksi on paljon unta.. Mutta ei se mun mielestä poista sitä tosiseikkaa, että on tosi väsynyt, eikä vähättely auta.. Saako kaikki oikeesti vauva-aikana näin vähän unta? Miten naiset jaksaa? Musta tuntuu, että mä joudun lataamoon kohta tän väsymyksen takia..

nukkuva vauva ajattelee että 6h on luksusta, sitten taas me joilla on hyvin nukkuva vauva tietää ettei tuo unimäärä riitä varsinkin kun et saa edes päikkäreitä nukkua. onko isä kuvioissa, että voisi lähteä vauvan kanssa vaunuttelemaan tunniksi pariksi ja saisit nukkua? tai muuten vain joku hoitaisi lasta ja sinä ottaisit päikyt, säännöllisesti! ja onhan niin erilaisia ihmisiä, jotkut vaan kummasti jaksaa vähillä unilla, mutta en minä.

Vierailija
7/25 |
19.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotka vois välillä hoitaa vauvaa, jotta sä saisit nukkua? Sanokoot muut mitä tahansa, niin on meitä, jotka kertakaikkiaan tarvitsee unta, ettei pimahda. Vanhin poikani sairautensa takia nukkui todella pienissä pätkissä ja mä en sen ensimmäisestä vuodesta muista oikeastaan mitään, kun olin jatkuvasti todella väsynyt.

-kakkonen

Vierailija
8/25 |
19.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vauva-ajaksi on paljon unta.. Mutta ei se mun mielestä poista sitä tosiseikkaa, että on tosi väsynyt, eikä vähättely auta.. Saako kaikki oikeesti vauva-aikana näin vähän unta? Miten naiset jaksaa? Musta tuntuu, että mä joudun lataamoon kohta tän väsymyksen takia..

alkuun huonot yöunet, sitten kun lapsi kasvaa, tulee uudet ongelmat.

Meillä lapsi nukkui noin 2 h yhtäsoittoa ja sitten heräsi. Joka yö, ensimmäiset kaksi vuotta.

Joten ole vaan tyytyväinen, olet saanut hyvinnukkuvan lapsen.

Vierailija
9/25 |
19.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisin aikoinaan ollut IKIONNELLINEN jos lapsi olisi nukkunut jopa 6 h yössä! Mahtavaa!

Jos tuo on sinulle liian vähän, niin yritä jättää siivoamista tms. toimintoa vähemmälle. Voiko miehesi auttaa, niin että saisit nukuttua päikkärit?

Vierailija
10/25 |
19.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkä tarkoita mitään väkisin huudatusta. Selkeä rytmi ja riittävästi (=paljon) ulkoilua niin helpottaa kummasti niin äidin kuin lapsen nukkumista. Tiedän paljon lapsia jotka nukkuvat vain max tunnin pätkissä ja poikkeuksetta nämä tuntemani lapset nukkuvat sisällä. Ja toisaalta pihalla nukkuvat vetelevät päivässä ainakin yhdet 2-3 tunnin unet vaunuissa. Kun sen päälle jaksaa olla hereillä pidempään niin seuraava unikin on taas pidempi. Eri asia sitten on lapset jotka allergian tmv vaivan vuoksi nukkuvat huonosti.

Vierailija
11/25 |
19.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En taida uskaltaa enää toista tehdä jos riskinä on vielä huonommin nukkuva vauva. Oon kyllä aina tarvinnut paljon unta ja pienikin unenpuute näkyy mielialassa samantien.

Mies on joskus pitänyt vauvaa niin että voisin nukkua, esim vienyt lenkille. Mutta usein en saa unta edes silloin kun voisi nukkua tai sitten evdin nukkua 10 min ja onkin jo aika imettää (vauva ei syö pullosta).

Oon kai sitten poikkeuksellisen herkkä unenpuutteelle...

Vierailija
12/25 |
19.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En taida uskaltaa enää toista tehdä jos riskinä on vielä huonommin nukkuva vauva. Oon kyllä aina tarvinnut paljon unta ja pienikin unenpuute näkyy mielialassa samantien. Mies on joskus pitänyt vauvaa niin että voisin nukkua, esim vienyt lenkille. Mutta usein en saa unta edes silloin kun voisi nukkua tai sitten evdin nukkua 10 min ja onkin jo aika imettää (vauva ei syö pullosta). Oon kai sitten poikkeuksellisen herkkä unenpuutteelle...

Se lapsesta huolehtiminen menee vaan sen edelle.

Kyllä minäkin olin aikoinaan ihan loppu, kun lapsi nukkui vain pari tuntia kerrallaan noin vuoden ajan, mutta sitähän se lapsen kanssa oleminen on. Omat jutut jätetään syrjään lapsen ollessa vauva ja jos se oma juttu on nukkuminen niin good bye for now.

Vierailija
13/25 |
19.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tai miehelleni ei esim. kuusi tuntia yössä jatkuvasti riitä. Ja meillä oltaisiin ihan kuolleita. Pahinta ehkä on jos ei saa yhtään kunnon pätkää yli 3 tuntia unta. Toisaalta eihän sille sitten mitään voi :(

Tsemppiä!

Vierailija
14/25 |
19.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tai miehelleni ei esim. kuusi tuntia yössä jatkuvasti riitä. Ja meillä oltaisiin ihan kuolleita. Pahinta ehkä on jos ei saa yhtään kunnon pätkää yli 3 tuntia unta. Toisaalta eihän sille sitten mitään voi :( Tsemppiä!

vaan siitä, että vauvan kanssa on vaan jaksettava. On asennoiduttava, niin että joskus tämä loppuu ja kärsittävä vaan.

Tylsältähän tämä kuulostaa, mutta niin se on kun lapsia hankkii.

Vierailija
15/25 |
19.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

yksinhuoltajia, joilla ei ole miestä, joka veisi sen lapsen välillä lenkille...Te ette ole rankkaa nähneetkään saatikka kokeneet.

Vierailija
16/25 |
19.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei katkonainen 6h ole paljoa, ei todellakaan. Minua jaksaa kyllä ärsyttää nämä vähättelijät ja pätijät: "ole onnellinen kun MINULLA meni vielä huonommin". Kuka välittää? Tässä nyt ap kysyy apua.

En ymmärrä miten jotkut väittävät että lapsesi nukkuu hyvin. Jos hän nukkuisi sen 6h putkeen ja sitten yösyötän lisäksi vielä muutaman tunnin, niin silloin olisi kyseessä hyvin nukkuva vauva. Kuinka paljon vauva saa unta? Vauvankin pitäisi nukkua kuitenkin yli 12h vuorokaudessa, vaikka olisikin pätkissä. Eikö kukaan muu voi hoitaa vauvan yöheräilyjä koskaan, tai hoitaa päivällä niin, että voisit ottaa päiväunet? Nukkuuko vauva tarpeeksi, mutta olet itse liian stressaantunut saadaksesi unta tarpeeksi nopeasti ja vauva ehtii herätä ennenkuin ehdit itse nukkua?

Vierailija
17/25 |
19.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka osa vauvoista nukkuu vielä vähemmän ja vielä lyhyempiä pätkiä, ei tuo ap:n tilannekaan tosiaankaan hyvä ole. Mä tarvitsen normaalisti sen 8h/yö ja olit kyllä vauva-aikoina tosi väsynyt, vaikka vauvat nukkuivat pitkiä unia, mutta herätyksiä tuli "liikaa" mulle. Mä nukuin kyllä sitten päiväunia lasten kanssa yhtäaikaa. Tai välillä mies lähti lasten kanssa muualle, että sain nukkua. Mä olisin kyllä pärjännyt varmasti vaikka 6h:n unillakin, jos uni olisi ollut yhtenäistä, mutta pahinta oli ne jatkuvat herätykset.

Jokaisen ihmisen unentarve on tietysti erilainen, mutta ei toisen väsymyksen vähättely auta väsynyttä. Ja joillain on taipumus liioitella oman vauvansa heräämisiä, että on varmasti porukan "kärsinein" äiti.

Ap:lle voimia, pyydä läheisiltäsi apua ja yritä olla silloin stressaamatta ja saada nukuttua. Mullakin oli pahimmillaan niin, että vaikka oli tilaisuus nukkua, ei uni vaan tullut, kai väsymys meni niin yli.

Vierailija
18/25 |
19.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisilla tuntuu vain olevan tarve päästä sanomaan, että älä valita, mulla oli semmosta ja tämmöstä vielä kamalampaa. Voimia ap:lle! On täysin ymmärrettävää että olet väsynyt, elämänmuutos väsyttää ja siihen vielä univaje päälle, niin ei todella ole helppoa. Älä välitä noista vähättelijöistä.

Vierailija
19/25 |
19.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avaan vielä vähän päivärytmiämme ja nukkumista ihan itsellenikin selvennykseksi.

- Eli vauva herää noin kuudelta - 6:30. Aamupäivän aikana syö kolme kertaa, joista jokaisen jälkeen ottaa noin 15-20 minuutin tirsat.

- Iltapäivällä teen vauvan kanssa kahden tunnin kävelylenkin. Vauva nukkuu LIIKKUVISSA vaunuissa kaksi tuntia (jos vaunu pysähtyy, herää noin 5 minuutin kuluttua). Sitten illan aikana pari syöttöä, joiden jälkeen ottaa taas minitirsat.

Eli päiväunia yhteensä noin 3,5 tuntia.

- Vauva nukahtaa kymmeneltä noin tunnin nukutuksen jälkeen (olen koittanut nukuttaa aikaisemmin, mutta tulos on, että vauva herää 4-5 aikaan..). Itse saan unta siinä puoli yhdeltätoista.

-Eka herätys noin 00:30. Vauva syö puolisen tuntia ja takaisin nukkumaan nukutuksen jälkeen. Saan itse unta luultavasti (en katso kelloa) noin 1:30.

- Seuraava herätys 3:00. Vauva syö taas puolisen tuntia - saan itse unta noin puoli neljän-neljän aikaan.

- Sitten joskus neljän ja kuuden välillä tulee vielä yksi herätys ja sitten ylös ja sama alusta.

Eli vauva nukkuu noin 12 tuntia / vrk heräämisineen. Itse yön aikana nukun tosiaan sen kuusi tuntia herätyksillä ja päivän aikana en yhtään.

Ongelmanani on herkkäunisuus, eli heräämisen jälkeen on vaikea nukahtaa, vaikka kuinka väsyttäisi. En myöskään osaa nukkua imettäessä, mikä on iso ongelma (vauva kuitenkin perhepedissä).

Luulen, että väsymyksen tunnetta lisää myös, että vauva on ns. vaativa tapaus, eli pysyy päivisin hyvällä tuulella, kunhan jaksan jatkuvasti olla viihduttämässä. Heilutella helistintä, laulaa, kanniskella, jumpata, loruilla. Yksin vauva ei viihdy, vaan alkaa karjua saman tien.

Varmasti muilla on pahempiakin tilanteita, mutta ihmettelen, että tuttavani oikein hehkuttavat, kuinka hyvin meillä on asiat ja vähättelevät, kun oon ihan kuollut.

Vierailija
20/25 |
19.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

(etenkään katkonaiset) kuuden tunnin yöunet ei todellakaan ole paljon!

Mulla oli aikoinaan samantapainen tilanne: jos vauvaa ei lähtenyt lykkimään vaunuissa ulos, hän nukkui päiväunia 0-45 min. Yöunet olivat katkonaiset, mutta niiden yhteenlaskettu pituus oli n. 8-9 h.

Vauvan vuorokautinen unentarve saattoi olla siis sama kuin mulla ja jos päivään halusi mahduttaa kahdenkeskistä aikaa puolison kanssa, piti se aika ottaa omista yöunista.

Arvaa naurattiko vouhotus siitä, että "äiti voi nukkua aina silloin kun vauvakin nukkuu" tai "kaikki kotityöt ehtii tehdä vauvan nukkuessa päiväunia".

Jos yhtään lohduttaa, niin meillä tilanne helpotti, kun vauva oli n. 5-6 kk. Tsemppiä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi seitsemän