Ikeassa nähtyä
Söin eilen Ikeassa ja katselin lasten menoa siellä leikkinurkkauksessa. Lapsia oli paljon ja leikkivät sulassa sovussa keskenään. Kuitenkin yksi äiti pisti silmään, joka juoksi jatkuvasti leikkinurkkauksessa vahtimassa, että hänen herranterttu saa leikkiä rauhassa.
Tilanne meni kutakuinkin näin: tämän äidin lapsi, noin 3-4v poika oli hieman keskivertoa ujompi. Äiti kävi sitten antamassa lapselle paistinpannun käteen ja rohkaisi menemään leikkiin mukaan, mikä on hyvä juttu. Poika kuitenkin sitten laittoi sen paistinpannun edessään olevalle pöydälle, josta seuraava käsipari sen nappasi. No, tämä äiti-ihminen bongahti kuin vieterinukke ylös pöydästä ja juoksi nappaamaan eli siis repimään sanaakaan sanomatta sen lelun sen toisen lapsen kädestä ja antoi sen takaisin pojalleen. itse kyllä painotan aina lapselle että ei saa ottaa ilman lupaa kädestä ja olisihan tuo aikuinen ovinut selittää sille lapselle, että hänen poikansa ehkä olisi halunnut vielä sillä leikkiä. Sama toistui sellaisten muovisten kiikkujen kanssa, yksi poika keinutti kahta tyhjää ja kevyttä kiikkua samanaikaisesti ja tämän äidin poika oli siinä vieressä, äiti hyökkäsi heti pysäyttämään sen toisen muovisen kiikun ettei osu lapseen tai että lapsi saa sen ottaa, meni vähän ohi. Äiti hyppäsi siellä useasti täysin ilman syyttä tai ainakaan itse en nähnyt mitään syytä sinne tulemiseen.
Kyseinen äiti vanhempineen ei kyllä saanut ruokiansa syötyä, kun päät pitkällä seurasivat haukan tavoin leikkinurkkaa ja ainokaistaan ja hyppäsivät siellä tämän tästä.
Ymmärrän, että epäreilut leikit eivät ole kivoja, mutta tuossa ei mun näkemyksen mukaan ollut mitään ilkeää tai epäreilua. Lähinnä tuli mieleen joku curling-mamma joka varjeli herranterttuaan kaikelta pahalta ja väârältä.
Kommentit (63)
nro 2 olla tämä kyseinen "ikea-mamma"!! Mistä näitä typeryksiä riittää ja sitten ne vielä sikiää...aaarhgggg!!!!!! Voi hellanlettas sentään...
lapsen kohtaloksi koitui kaivo. Jälkikäteen voi aina sanoa, että ehkä olisi voinut tehdä toisin.
heitto oli kyllä niin törkeän mauton,että häpeä!!
Täällä saa näköjään nimitellä typeräksi jne. sellaista, joka ei käännä selkäänsä vaan katsoo lastensa perään.
sä tuut vielä huomaamaan,että vahinkoja voi sattua vaikka kuinka kyttäisit tai pitäisit lastasi tuikassa liiassa! ootko tosiaan noin naivi,että kuvittelet,ettei sinun lapsellesi voi tapahtua mitään pahaa,koska vahdit herkeämättä? melko ylimielistä luulla,että ne on toisia ihmisiä keille sattuu onnettomuuksia!
Melko kummallista luulla, että lapsesta huolehtiminen aiheuttaa kyseiselle lapselle automaattisesti suuren onnettomuusriskin.
esim. lapsi voi tukehtua vaikka mandariinin palaseen vaikka kuinka tuijottaisit lasta! koulussa voi tapahtua mitä vaan,vai meinaatko mennä istumaan koulunpenkillekkin viereen,puhumattakaan mitä nuorena touhuu.
nro 2 olla tämä kyseinen "ikea-mamma"!! Mistä näitä typeryksiä riittää ja sitten ne vielä sikiää...aaarhgggg!!!!!! Voi hellanlettas sentään...
lapsen kohtaloksi koitui kaivo. Jälkikäteen voi aina sanoa, että ehkä olisi voinut tehdä toisin.
Täällä saa näköjään nimitellä typeräksi jne. sellaista, joka ei käännä selkäänsä vaan katsoo lastensa perään.
sä tuut vielä huomaamaan,että vahinkoja voi sattua vaikka kuinka kyttäisit tai pitäisit lastasi tuikassa liiassa! ootko tosiaan noin naivi,että kuvittelet,ettei sinun lapsellesi voi tapahtua mitään pahaa,koska vahdit herkeämättä? melko ylimielistä luulla,että ne on toisia ihmisiä keille sattuu onnettomuuksia!
Melko kummallista luulla, että lapsesta huolehtiminen aiheuttaa kyseiselle lapselle automaattisesti suuren onnettomuusriskin.
esim. lapsi voi tukehtua vaikka mandariinin palaseen vaikka kuinka tuijottaisit lasta! koulussa voi tapahtua mitä vaan,vai meinaatko mennä istumaan koulunpenkillekkin viereen,puhumattakaan mitä nuorena touhuu.
En minä voi sille mitään, että osa vanhemmista jättää lapsensa yksin kauppakeskuksen leikkipaikalle, rakennustelineiden keskelle pihaan tai kevätjäisen joen rantaan. Se on heidän valintansa ja kummallisen usein seuraukset ovat ikävät. Jokainen tietää, että niin ei saa tehdä, mutta jos niin tekee, pitää hymistellä, että olisihan se voinut mandariininpalaseenkin tukehtua.
On ylimielistä kuvitella, että yksinään pärjäävä 2v olisi joku tavoite, johon pitää pyrkiä keinolla millä hyvänsä.
Jep, toisen kädestä ei saa ottaa - olen samaa mieltä. lapsi kuitenkin saataa itse niin tehdä,mutta kun häneltä vuorostaan kädestä otetaan tavara pois voi hän sanoa sitten kovaan ääneen että "toisen kädestä ei saa ottaa". Eli toruttu selvästi on ja periaate on hallussa, käytöntö ei.
Kauniit käytöstavat ovat tärkeitä ja tottakai lapsen vahtiminenkin. Aikuinen näyttää esimerkkiä.
Tiedät että nyt revitte pelihousunne, mutta tärkeää tässä maailmassa on myös se että osaa itse pitää puoliaan. Jotkut teistä on huomanneet varmaan, että maailma ei ole lintukoto-ei edes suomi.
Jos joku repii lapselta lelun kädestä, en minä käy ottamassa sitä toiselta lapselta ja antamassa takaisin omalleni. Sen otaminen on joko sen toisen lapsen "aikuisen" tehtävä tai sitten sen lapsen, jonka kädestä tavara vietiin.
Ja, tämä ei ole provo vaan ihan oikeasti tässä elämässä menettää kaiken ja joutuu täysin vedätetyksi jos ei itse osaa pyytää tai ottaa itselleen kuuluvaa takaisin. Kaunista on pyytää ja kiittää, mutta joskus omansa saa vain ottamalla.
Pienet lapset eivät ihan luontevasti ryhmässä yhdessä toimi, vaan sitä lähinnä touhutaan omia ja välistä sitten viedään leluja toiselta. Kaipa siinä opetellaan sitä sosiaalista kanssakäymistä sitä kautta. Aikuisten pitää toki katsoa perään, ettei käy kauheita, mutta ikea-äidin tapaiseen toimintaan en itse menisi mukana.
Jos lapsi on muiden joukossa ja siellä ei mitään hämminkiä ole niin miksi hötkyilisin edes taas.
Ja nyt vielä yleisesti asia jonka tosin en sano liittyvän "ikeaäitiin" vaan yleensäkin -> jos lapsen ympäriltä lopetetaan kaikki muut toiminta ettei vaan mitään satu meidän lapselle, päästään tilanteeseen että lapsi on eräällälailla aika eristetty normaalista lapsien välisestä kommunikaatiosta eikä osaa ottaa kontaktia sillä vanhemmat ovat aina hoitaneet kontaktit hänen puolestaan laittamalla muut ojennukseen tai viemällä oman lapsensa pois leikkivien lasten luota. Tehdään kaikki lapsen puolesta sitten isompanakin, jolloin oma-aloitteisuus voi kärsiä jatkossakin. Skenaariona ihminen, joka ei osaa pelata ryhmässä eikä tehä oma-aloitesesti päätöksiä.
Meitä on monenlaisia, aikuisia ja lapsia ja kaikkia varmasti tässä maassa tarvitaan. Muistetaan kuitenkin, että lapset on lapsia ja aikuiset katsovat perään ja opettavat esimerkillään. Mutta muistetaan myös, että maailma on kylmä paikka ja täällä on osattava ilmaista oma milipide ja pidettävä itse omia puoliaan.
En minä voi sille mitään, että osa vanhemmista jättää lapsensa yksin kauppakeskuksen leikkipaikalle, rakennustelineiden keskelle pihaan tai kevätjäisen joen rantaan. Se on heidän valintansa ja kummallisen usein seuraukset ovat ikävät. Jokainen tietää, että niin ei saa tehdä, mutta jos niin tekee, pitää hymistellä, että olisihan se voinut mandariininpalaseenkin tukehtua. On ylimielistä kuvitella, että yksinään pärjäävä 2v olisi joku tavoite, johon pitää pyrkiä keinolla millä hyvänsä.
ei sulle jaksa enempää ratakiskoa vääntää! mutta varo vaan,ettei ylimielisyytesi ja toisen onnettomuudella irvailu kostaudu sinulle joku päivä..
kaikkia konflikteja pitää välttää viimeiseen asti. Jos lapsi joutuu konfliktiin, hän ei missään nimessä saa selvittää sitä itse, vaan vanhemman on sekaannuttava asiaan.
Lapsi ei myöskään saa uskaltaa mitään, esim ottaa itselleen oman, tyhjän kiikun hetken tilannetta seurattuaan. Vanhemman on hoidettava tilanne lapsen puolesta. Näin estetään myös lapsen kontaktointi toiseen, vieraaseen lapseen.
Kun ei mitään yritä, ei koskaan pety ja sehän on kasvatuksen perimmäinen tavoite. Minkälaisia tällaisista lapsista tulee aikuisina?
ryhmätyöskentelutaitoja. Joka kodissa on sisarusten kesken omat säännöt, joita vanhemmat vaalivat. Muussa maailmassa onkin sitten taas sekaisin kaikkien muittenkin perheitten annit.
Yleisillä leikkipaikoilla lapset opettelevat toimimaan muitten kanssa, mutta tämä tarvitsee aikuisten ohjausta.
Jos joku lapsi pahoittaa mielensä siitä, kun lelu viedään kädestä, on aikuisen selvitettävä tilanne ilman omaa tunnelatausta sanoen, että ei saa ottaa toiselta ja pyydettävä antamaan lelu takaisin. Jos aikuinen menee ja nappaa lelun kiukuspäissään, on tämä viesti lapsille, että näin pitää tehdä.
En ole kyllä omien muksujen kanssa sattunut tilanteeseen, jossa aikuiset menisivät nykimään leluja omille lapsilleen. Kolmen lapsen kanssa kuitenkin on reissuttu aika paljon ja käyty läpi useitakin leikkipaikkoja ja pallomeriä.
Kuvitellaanpa tilanne, jossa aikuiset alkavat riidellä leikkipaikalla lasten leluista eli sinun lapsesi vei paistinpannun minun lapseltani..
Jep, toisen kädestä ei saa ottaa - olen samaa mieltä. lapsi kuitenkin saataa itse niin tehdä,mutta kun häneltä vuorostaan kädestä otetaan tavara pois voi hän sanoa sitten kovaan ääneen että "toisen kädestä ei saa ottaa". Eli toruttu selvästi on ja periaate on hallussa, käytöntö ei. Kauniit käytöstavat ovat tärkeitä ja tottakai lapsen vahtiminenkin. Aikuinen näyttää esimerkkiä. Tiedät että nyt revitte pelihousunne, mutta tärkeää tässä maailmassa on myös se että osaa itse pitää puoliaan. Jotkut teistä on huomanneet varmaan, että maailma ei ole lintukoto-ei edes suomi. Jos joku repii lapselta lelun kädestä, en minä käy ottamassa sitä toiselta lapselta ja antamassa takaisin omalleni. Sen otaminen on joko sen toisen lapsen "aikuisen" tehtävä tai sitten sen lapsen, jonka kädestä tavara vietiin. Ja, tämä ei ole provo vaan ihan oikeasti tässä elämässä menettää kaiken ja joutuu täysin vedätetyksi jos ei itse osaa pyytää tai ottaa itselleen kuuluvaa takaisin. Kaunista on pyytää ja kiittää, mutta joskus omansa saa vain ottamalla. Pienet lapset eivät ihan luontevasti ryhmässä yhdessä toimi, vaan sitä lähinnä touhutaan omia ja välistä sitten viedään leluja toiselta. Kaipa siinä opetellaan sitä sosiaalista kanssakäymistä sitä kautta. Aikuisten pitää toki katsoa perään, ettei käy kauheita, mutta ikea-äidin tapaiseen toimintaan en itse menisi mukana. Jos lapsi on muiden joukossa ja siellä ei mitään hämminkiä ole niin miksi hötkyilisin edes taas. Ja nyt vielä yleisesti asia jonka tosin en sano liittyvän "ikeaäitiin" vaan yleensäkin -> jos lapsen ympäriltä lopetetaan kaikki muut toiminta ettei vaan mitään satu meidän lapselle, päästään tilanteeseen että lapsi on eräällälailla aika eristetty normaalista lapsien välisestä kommunikaatiosta eikä osaa ottaa kontaktia sillä vanhemmat ovat aina hoitaneet kontaktit hänen puolestaan laittamalla muut ojennukseen tai viemällä oman lapsensa pois leikkivien lasten luota. Tehdään kaikki lapsen puolesta sitten isompanakin, jolloin oma-aloitteisuus voi kärsiä jatkossakin. Skenaariona ihminen, joka ei osaa pelata ryhmässä eikä tehä oma-aloitesesti päätöksiä. Meitä on monenlaisia, aikuisia ja lapsia ja kaikkia varmasti tässä maassa tarvitaan. Muistetaan kuitenkin, että lapset on lapsia ja aikuiset katsovat perään ja opettavat esimerkillään. Mutta muistetaan myös, että maailma on kylmä paikka ja täällä on osattava ilmaista oma milipide ja pidettävä itse omia puoliaan.
Kun lapseni olivat pieniä, olin heidän suojamuurinsa maailmaa vastaan. Pidin lasteni puolta ja näytin, että aikuiset ovat luotettavia, turvallisia ihmisiä, jotka pitävät huolta yhteisön oikeudenmukaisuudesta. Eikö olekin kamalaa? Opetin oikean ja väärän siitä kulttuurista, jossa itse elin. En antanut muiden lyödä lastani tai kiusata, vaikka ympäristön muiden äitien mielestä se olisi ollut parasta mahdollista kasvatusta. Täytyy oppia pitämään puolensa, koska aikuisilla ei ole ketään, joka auttaisi?
Nyt lapseni on lukiossa. Alakoulussa hän sai hymypoikapatsaan, yläkoulussa hän oli tukioppilas ja nyt lukiossa hyvää vauhtia matkalla vaikuttajaksi. Hänelle maailma ei ole kylmä paikka, jossa täytyy kyynärpäät ruvella mennä eteenpäin. Hän tietää, että suurin osa on kasvatettu ensisijaisesti taistelemaan, koska heillä ei ole koskaan ollut tukenaan ketään aikuista, johon turvata. Lapseni tietää myös, että suurin osa yksin pärjäävistä tarttuu mihin tahansa oljenkorteen, jotta edes joku olisi samalla puolella. Siksi niin moni tulee huijatuksi, koska etsii sellaista, mitä ei ole koskaan kokenut.
Pienenä paapottu ipanani, tuo itkupillien kuningas, pärjää yhteiskunnassa keskimääräistä paremmin jo nyt lajitoveriensa joukossa.
miten opetat lapses keinoja, joilla voi pitää puoliaan? Jos et opeta niitä lasten leikkien lomassa, niin pidätkö jonkin erillisen opetustilaisuuden?
Mun mielestä se opetetaan nimenomaan niin, että vanhempi/muu hoitaja pitää taaperoikäisensä puolia jolloin lapsi oppii, että hänelläkin on oikeutensa (toki vastaavasti myös velvollisuutensa muita kohtaan). Samalla lapsi oppii malliesimerkin avulla niitä keinoja, joilla puoliaan voi pitää.
Jos ei keinoja opeta, on seurauksena lapsi, joka aina myöntyy muiden tahtoon tai lapsi, joka pitää puoliaan esim. puremalla, potkimalla jne.
Tiedät että nyt revitte pelihousunne, mutta tärkeää tässä maailmassa on myös se että osaa itse pitää puoliaan. Jotkut teistä on huomanneet varmaan, että maailma ei ole lintukoto-ei edes suomi.
Olen varmaan nyt kanssasi ainoa, joka todella ihmettelee myös tuollaisten äitien käytöstä. He opettavat lapsilleen käyttäytyessään noin, että maailma on tosi vaarallinen paikka ja toiset lapset on kauheita, koska äitin pitää kokoajan olla suojelemassa heitä. Näistä lapsista tulee turvattomia aikuisia, jotka masentuvat helposti.
Ja tosiaan, miksi tämä Ikea -lapsi oli ujo? No varmaan siksi, koska ei ole koskaan saanut itse yrittää pärjätä missään.
Mutta kivittäkää tämäkin mielipide!
Toisaalta mulla saattaa olla normiäitiä enemmän faktaakin tiedossa näistä asioista.
totta kai lasten perään pitää katsoa, ettei oma käyttäydy sopivasti tai ettei joudu vaaratilanteisiin. Mutta en ymmärrä ylenpalttista hyysäämistä.
Vaaratilanne ja sosiaalinen tilanne ovat kaksi eri asiaa.
Olen varmaan nyt kanssasi ainoa, joka todella ihmettelee myös tuollaisten äitien käytöstä. He opettavat lapsilleen käyttäytyessään noin, että maailma on tosi vaarallinen paikka ja toiset lapset on kauheita, koska äitin pitää kokoajan olla suojelemassa heitä. Näistä lapsista tulee turvattomia aikuisia, jotka masentuvat helposti. Ja tosiaan, miksi tämä Ikea -lapsi oli ujo? No varmaan siksi, koska ei ole koskaan saanut itse yrittää pärjätä missään. Mutta kivittäkää tämäkin mielipide! Toisaalta mulla saattaa olla normiäitiä enemmän faktaakin tiedossa näistä asioista.
Onneksi lastenpsykiatrit ovat kanssasi eri mieltä eli vanhemman tehtävänä on olla pienen lapsensa puolella opastamassa, miten maailmassa ollaan. Yksin jätetyt lapset masentuvat, eivät ne, joista välitetään.
siis käyttäydy sopimattomasti, ei sopivasti :)
vai vastasitteko pelkästä halusta olla "oppositiossa" ap:tä vastaan? Vai oikeastiko olette tuollaisia kuten ap:n näkemä äiti?
(("Minun lapseni laittavat sen "hellalle" eli pöydälle, jolloin siitä irrotetaan ote, vaikka se on leikeissä. "))
Ei paistin pannulla leiki kukaan. Laspsen aliarvioimista. Meillä on kehittävät ja kivat lelut vaikka mukana jos tarpeen.
Helppoja puhua ympäri, hillitön tarve saada joku välittämään. Myyvät itseään huulipunasta, kunhan joku osoittaa kiinnostusta.
Oooh ja wau! Että ihan tukioppilas! Ja hymypoikapatsas! Tiedätkö muuten millä perusteilla niitä patsaita useimmiten jaellaan?
Nyt lapseni on lukiossa. Alakoulussa hän sai hymypoikapatsaan, yläkoulussa hän oli tukioppilas ja nyt lukiossa hyvää vauhtia matkalla vaikuttajaksi.
ja joiden vanhemmat kutsuu opettajan luokseen kahville.
missä taidot ovat kaikilla hakusessa. Siellä syntyy vain anarkia.