Juoksuharrastuksen aloittamisesta
Olen aina halunnut juosta pitkiä lenkkejä, mutta en aiemmilla yrityksillä ole vain huomannut mitään edistymistä kunnossa, ja aina jättänyt muutaman viikon jälkeen yrityksen kesken. Mulla on siis todella huono kunto juoksemisen suhteen, vaikka muita, enemmän voimaa tmv. käyttäviä lajeja jaksan kuitenkin suhteellisen hyvin.
Olen nyt lueskellut noista intervalliharjoituksista, ja ne voisivat olla ainakin kokeilukelpoinen idea. Mietin vain sitä, että haittaako niissä, jos joku päivä jää välistä? Tai jos tietää, että viikossa olisi esim. 3 päivää, joina ei ehdi juoksemaan? Mulla on epäsäännöllinen aikataulu, ja haluaisin ajoittaa juoksuharjoitteet sellaseen aikaan illasta, kun liikkeellä olisi mahdollisimman vähän muita ihmisiä, ainakin niin kauan kuin olen selkeästi huonokuntoinen.
Kommentit (2)
Itse asiassa sitä ei edes suositellakaan, koska rasitusvammat iskevät helpommin, jos lepopäiviä ei ole lainkaan. On ihan riittävää käydä lenkillä 3-4 kertaa viikossa. Tämä määrä riittää ihan hyvin esim. siihen, että jaksaa juosta maratonin alle 4 tuntiin (toki lenkkien pitää maratonharjoittelussa olla tarpeeksi pitkiä). Sitten, jos tavoitteet ovat tätä korkeammalla, voi olla syytä lisätä harjoittelua, mutta silloinkin vain vähitellen.
En oikein tiedä, millaista intervalliharjoittelua tarkoitat (yleensä intervalleilla tarkoitetaan tosi kovaa juostavia lyhyitä pätkiä, joiden välissä on palautustaukoja, mutta kovaa juoksemista ei suositella aloittajalle). Mutta kannattaa siis aloittaa niin, että juokset aina lyhyitä pätkiä ja kävelet niiden välissä. Esim. juokse hitaasti yksi sähkötolpan väli ja kävele kaksi. Toista tätä muutaman kerran. Vähitellen sitten pidennä juoksupätkiä kuntosi kasvamisen mukaan (toki voit aloittaa heti aluksi pitemmistä pätkistä, jos kuntosi riittää niihin).
ja opin siellä sen, että pitää aloittaa tarpeeksi hiljaa. Mulla myös aina ennen loppunut into kesken ja tajusin sen johtuneen juuri siitä, että olen aloittanut liian kovaa. Pitkäkin lenkki menee, kun vauhti on tarpeeksi hidas. Välillä tuntui, että kävellenkin olis päässyt nopeammin. Sykemittari on hyvä apu ainakin aluksi, siitä näkee, milloin alkaa mennä liian kovaa.