Mitä haittaa on jos Nasolin nenäsuihketta
käyttää enemmän kuin sen sallitun ajan? Eli siis yli viikon?
Kommentit (25)
Olen käyttänyt Nasoliinia siitä asti kun se tuli markkinoille. Käytän sitä säännöllisen epäsäännöllisesti. Joskus käytin vuosia yhteen menoon. Nyttemmin on ollut pitkiäkin taukoja, mutta usein herään öisin nenän tukkoisuuteen ja silloin suhautan parikertaa, ja niin uni taas maittaa. Flunsaa kausina saattaa mennä usempi kuukausi puteken, sitten taas kun ei ole tarvetta en käytä.
En ole huomannut mitään riippuvuutta tai muita haittavaikutuksia. Nuoruuden nenäverenvuodot ovat poissa ja tukkeutuneiden poskionteloiden aiheuttamat päänsäryt historiaa. Ei poskiontelot edes tukkeudu kun älyää riittävän tehokkaasti lääkitä Nasoliinilla. Nenästä ei vuoda veri kun se eiole kokoajan paineessa tukkiutumisen ja kertyvän rään ja jatkuvan niistämisen takia. Yskätkin ovat lyhentyneet kun flunssassa ei valu niin paljon limaa keuhkoihin.
Tämä nyt on tietenkin vain yhden 50v. akan kokemus. Jollain toisella on kaikenlaisia vaivoja Nasiliinin takia, enkä väheksy niitä yhtään. Itse olen onnekas kun minulle ei ole haittoja tullut, vaikka olenkin käyttänyt Nasoliinia jopa vuosia yhteen menoon.
Varokaa sen Nasonexin kanssa. Yli 6 kuukauden käyttö voi aiheuttaa ruusufinnin kasvoihin. Se on ikävä vaiva. Silmät vuotaa vettä kun menee ulos ja lopulta joutuu turvautumaan silmätippoihin. Lisäksi ruusufinne tekee märkiviä näppylöitä kasvojen kuperalle osalle, siis otsalle ja poskiin. Se voi iskeä myös nenään, (punainen perunanenä). Nasonexin vaikutuksista voi lukea tuoteselostuksrsta. Varokaa pitkäaikaista käyttöä. Nyt joudun käyttämään voidetta + 50 krrtoimella aurinkovoidetta ja erittäin tummia aurinkolaseja. Etelän matkailut taitavat nyt jäädä...
Minä olen käyttänyt jo vuosia yöksi, ja tarvittaessa lisää jos herään siihen että nokka on tukossa. Tiedän ettei saisi mutta en ole mitään haittaakaan kokenut. Ei ole nuhaa, flunssaa tai tukkoisuutta päivisin. Mieluummin nukun hyvin avonaisella nenällä kuin sinnittelen ilman.
Vierailija kirjoitti:
Tai jos nenän tukkoisuus johtuu muusta kuin nuhasta tai nenäsumutteesta,kuten esim. allergiasta reseptillä saa kortisonipohjaista nenäsumutetta, joka pitää nenän auki ja sitä voi käyttää vaikka ympäri vuoden
Kortisonipohjaiset suihkeet eivät ole alkuunkaan yhtä tehokkaita kuin nämä riippuvuutta aiheuttavat. Ne eivät avaa nenää moniltakaan allergikoilta, vaikka niitä heille syydetään lääkärissä. Itse olen kokeillut ne kaikki läpi ja voisin yhtä hyvin suihkia vettä nenääni. Mitään muuta ne eivät tee kuin kuivattavat.
Ihminen on nenähengittäjä ja nenän tukkoisuus ei ole mikään vähäpätöinen vaiva. Se tuhoaa monilta unen laadun, ja hyvä palauttava uni taas on terveydelle välttämätöntä. Julkisuudessa puhutaan paljon uniapneetikoiden lihavuudesta, vähemmän siitä kuinka monella heistä on allergioita ja tukkoinen nenä. Monille uniapnea tulee pari vuotta nenähengityksen häiriintymisen jälkeen. Siitä taas seuraa vakavia sairauksia hoitamattomana ja hoito on haastavaa jopa cpap-koneella ilman nenän avaamista.
Lopputulemana meillä on uupunut, huonosti nukkuva, liikuntaa väsymyksensä vuoksi harrastamaton 2-tyypin diabeetikko jolla on allergioiden tuoma astma, korkea verenpaine ja jonka työkyky ja elämänlaatu on heikko. Millainen hän olisi jos alkuperäinen nenävaiva olisi hoidettu kunnolla ja unen häiriintyminen estetty?
Tämän asian hoito on suomessa jostain syystä aivan retuperällä ja jäljessä muuta maailmaa. Nykyään tiedetään, että allergioiden valtava lisääntyminen johtuu liian steriilistä ympäristöstä ja sen tuomasta immuunijärjestelmän puutteellisesta kehityksestä. Se on ihmisille yhteiskunnallisesti aiheutettu vaiva ja nenän paha tukkoisuus pitäisi hoitaa allergikoilta julkisista varoista allergiasiedätyksellä, ei loppumattomalla ja tehottomalla lääkekierteellä. Siedätyksiä tehdän täällä minimaalinen määrä verrattuna naapurimaihin.
En ihmettele, että ihmiset päätyvät.tällaisiin nenäsuihkekierteisiin, kun ei heitä mikään muu auta eikä lääkäreistä ole muuhun kuin kirjoittamaan tyhjänpäiväinen kortisonisuihkeresepti toisensa perään potilaalle.
Meillä on kotona viherkasveina ainoastaan ikeasta ostetut "bambut" tai siis ne mitkä laitetaan veteen ja kasvavat siinä. Vuodevaatteet vaihdettiin juuri 3 päivää sitten. Yleensä ne vaihdetaan parin viikon välein. Koiraamme olen miettinyt voinko olla allerginen sille, mutta välillä nuhaa ei kuitenkaan ole ollenkaan joten luulisi että jos olisin sille allerginen niin silmät ja nenä vuotaisivat koko ajan. Kissojen lähetlle kun menen niin se on maksimissaan 5 min ni silmät ja nenä vuotavat minkä kerkevät. Hajuvedet kyllä ovat aika voimakkaita, mutta niitä en vielä käyttänyt niin nuha oli samanlaista.. Pesuaineesta en uskalla sanoa, onhan se jotain sitruunapitoista..
Täytyy varmaan huomenesta soitella sinne lääkärille ja kysellä. Pääsisin kokonaan tuosta nasolinista eroon..