Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko muita joiden lapsella ärtyvän suolen oireyhtymä?

Vierailija
18.04.2011 |

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
29.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 3-vuotiaalla on toistuvaa vatsavaivaa, jossa on sellaisia oireita, että - joskus tuntuu, että hänellä on ilmeisesti vatsa(suoli?)kramppeja, kun tulevat ihan yhtäkkiä ja helpottavat sitten, kun kakka on tullut (mutta ummetuksesta ei ole kyse, koska uloste ei ole kovaa) - kakka on joskus "limaista" - turvotusta - refluksioireilua - rasva, maitotuotteet pahentaa, samoin monet oudot ruoat pahentaa, esim. usein vihannekset - välillä vetelää ulostetta monta kertaa päivässä, välillä taas ok Kuulostaako siltä, että kysessä voisi olla tuo? Allergiaa ym on epäilty, muttei saatu selville ja oireilu on sekavaa, joskus pidempään poissa, sitten taas vaivaa päiviä/viikkoja ilman että tietää, mista se on tullut. En tiennyt tällaisesta itse.

Tällä hetkellä käyttää laktoosittomia tuotteita ja paprikaa ei voi syöttää ollenkaan. Myöskin suurin osa yrteistä ja mausteista aiheuttaa ripulia. Toisinaan on hirveä ummetus. Keliakia testit on tehty ja niisä ei ollut mitään.

Huomaako neuvola tälläistä vai pitäisikö itse ottaa puheeksi? Olen ihan neuvoton ja tekee pahaa jo pojankin puolesta kun selvästi kärsii :/

Vierailija
2/12 |
29.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

virheellistä diagnoosia.

tiedän minäkin yhden potilaan (kun olin sairaalassa töissä) kenellä jouduttu tehdä avanne ärtyneensuolen vuoksi siksi että ripuli oli niin mahdoton, eikä siihen auttanut mikään hänellä. Mutta ei en tosiaan muita tiedä ja se on kyllä erittäin harvinaista, tuskin kovin montaa sellaista ihmistä esim. suomesta löytyy! Itselläni myös kyseinen vaiva.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
28.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisia oireita lapsellasi on ja kuinka vanha? Miten todettiin?

Mietin voisiko olla oman lapseni vatsaoireilun takana.

Vierailija
4/12 |
03.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen 11v. Ja minulla on vatsakipuja ja ilmavaivoja ja tulee myös limaa kakan mukana? Mikä on syy?

Vierailija
5/12 |
03.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko taa siis crohns disease. en ole expertti. ystavaperheen pojalla on kyseinen tauti ja han on 12v hanella on avanne, kakkapussi. hanella aika vaikeana tauti ajoittain. myos kollegan ystava n. 25v kuoli leikkauksessa kun hanen crohnsin seurauksena vioittunutta ohutsuolta yritettiin lyhentaa eli vakavasta sairaudesta kysymys. 

Vierailija
6/12 |
28.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

...sillä meillä on lasta tutkittu paljon suolen toiminnallisuushäiriöiden takia, mutta mitään vikaa hänestä ei ole löytynyt. :) Minkälainen tämä ärtyvän suolen oireyhtymä on?

Vierailija
7/12 |
28.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

leikattiin vasta avanne jatkuvien vatsakipujen ja ulostamisongelmien vuoksi.

Vierailija
8/12 |
28.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ärtyneen suolen oireyhtymä on toiminnallinen vaiva johon ei varsinaista lääkettä ole. VOi oireilla ripuli painotteisena tai ummetuksena. Tyypillistä on monilla vatsakivut, ilman kertyminen vatsaan, närästys. Tyypillistä on myös se että jos kärsii ripulipainotteisesta niin silloin päivässä voi tulla useita ulosteita ja esim. äkillinen tarve mennä vessan jolloin suoli tyhjenee täysin (ainakin tuntuu siltä).

Ruokavalio on paras hoitokeino. Monille ei sovi maitotuotteet vaikka ei olisi laktoosi vaivaa. Itselläni lähes mitkään kasvikset ja hedelmät ei myöskään sovi, sekä rasvaiset ruuat on huonoja. Limut ja jätskit olen joutunut jättämään kokonaan pois. Liikunta tasaa myös suolen toimintaa. Vi-siblinia olen saanut lääkäriltäni, sekä maitohappobakteerit ovat hyvä apu. Molemmat tasoittaa suolen toimintaa. Itse kärsin siis ripulipainotteisesta vaivasta. Tässä nyt jotain tietoa vaivasta.

Vierailija
9/12 |
28.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

itselläni se on ollut yli 20 vuotta ainakin, ehkä jo aikaisemminkin. Vatsa ihan löysällä varsinkin sokerin ym syömisten jälkeen, turvotusta ym, nämä siis lapsella. Maito pahentaa oireita myös, keliakia ja laktoosi-intoleranssi on verikokein suljettu pois.

Vierailija
10/12 |
28.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 3-vuotiaalla on toistuvaa vatsavaivaa, jossa on sellaisia oireita, että

- joskus tuntuu, että hänellä on ilmeisesti vatsa(suoli?)kramppeja, kun tulevat ihan yhtäkkiä ja helpottavat sitten, kun kakka on tullut (mutta ummetuksesta ei ole kyse, koska uloste ei ole kovaa)

- kakka on joskus "limaista"

- turvotusta

- refluksioireilua

- rasva, maitotuotteet pahentaa, samoin monet oudot ruoat pahentaa, esim. usein vihannekset

- välillä vetelää ulostetta monta kertaa päivässä, välillä taas ok

Kuulostaako siltä, että kysessä voisi olla tuo?

Allergiaa ym on epäilty, muttei saatu selville ja oireilu on sekavaa, joskus pidempään poissa, sitten taas vaivaa päiviä/viikkoja ilman että tietää, mista se on tullut. En tiennyt tällaisesta itse.

Vierailija
11/12 |
28.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärtynyt suoli -oireyhtymän takia kenellekään ei leikata avannetta. Älä viitsi levittää moista puppua täällä! Kasvaimen, vaikean suolistotulehduksen, akuutin tai kroonisen, takia saatetaan joutua turvautumaan väliaikaiseen tai pysyvään avanteeseen. Ärtynyt suolisto oireilu hoidetaan ruokavaliolla ja stressitekijöisden vähentämisellä.

Vierailija
12/12 |
28.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tiedän minäkin yhden potilaan (kun olin sairaalassa töissä) kenellä jouduttu tehdä avanne ärtyneensuolen vuoksi siksi että ripuli oli niin mahdoton, eikä siihen auttanut mikään hänellä. Mutta ei en tosiaan muita tiedä ja se on kyllä erittäin harvinaista, tuskin kovin montaa sellaista ihmistä esim. suomesta löytyy! Itselläni myös kyseinen vaiva.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kolme