AUTTAKAA!!!! Rytmihäiriöt pelottaa ;((
Mulla on alkanut taas sydän muljumaan rinnassa. Tää on niin pelottava tunne, olen alkanut taas pelkäämään että saan sydärin ja kuolen....kolme pientä lasta :(( Olen käynyt lääkärillä vuosien mittaan monta kretaa tän takia ja aina on sydänkäyrä normaali, tää on normaalia mene kotiis...mut mitä mä teen kun en voi elää tän kans! Tää pysyi poissa vuoden, kun söin paniikkihäiriöön lääkitystä, mutta kun lopetin lääkkeet kaksi viikkoo sitten, rytmihäiriöt on alkaneet taas. Mä harrastan lenkkeilyä mut en uskalla mennä enää lenkillekään kun plekään että kuukahdan sinne lenkkipolulle. Ahdistaa aivan hirveästi :((( Onko muita jotka kärsii rytmihäiriöstä tai tällasest sydämen " muljahtelusta" ?
Kommentit (43)
ja jos makaat paikallesi kuulostelemaan niitä vasta alkaakin tulla. Nousee hiki pintaan ja ihan kuin pulssi välillä katoaisi... Ja lisää hikeä otsalle, pyörryttääkin jo... Ja kaikki korvien välissä.
Mulla oli alkuvuoesta rytmihäiriöitä. Yhtenä iltana tuli tosi huono olo ja lähti yhtäkkiä taju. Virkosin siitä kyllä ja kävin lääkärissä. Syke jatkuvasti 130-150. sain beetasalpaajia jotka auttoi ja aivoverenkiertoa parantavaa lääkettä (en muista nimeä).
uskon että johtui mulla stressistä kun oli hirveesti töitä ja paineita ehkä niistä. Nyt on ollut jo ihan ok en oo beetasalpaajia tarvinnut.
noist beetasalpaajista voisi olla apua... Harmi vaan, että se vaatii sitten sen lääkärikäynnin taas.
Onko b-vitamiinilla jotain rauhoittavaa vaikutusta?
rytmihäiriöihin. Oli käynyt lääkärissä ja hänelle oli sanottu että ovat ihan vaarattomia
kysy vaan kuinka paljon...beetasalpaajaa syön sääännöllisesti.
voinko mä kuolla kun mulla ei oo sitä??
ovat ilmeisesti vaarattomia. Mä syön kamalaan takykardiaan sitä (hidastaa sykettä ) muljuaa silti. mene lekurille.
Sydämen rytmihäiriöt
Sydämen rytmihäiriöiden oireet ovat hyvin vaihtelevia. Osa niistä johtaa huomaamaan, että sydämen rytmissä on poikkeavuutta. Tätä aiheuttavat tavallisesti lisälyönnit ja äkisti alkavat sydämen tykytyskohtaukset. Rytmihäiriöt voivat aiheuttaa myös huimausta, pyörtymistä, hengenahdistusta tai rintakipua. Niitä ei välttämättä osata yhdistää epänormaaliin sydämen rytmiin.
Vapaa-ajan käyttöön tarkoitetut sykemittarit ovat lisänneet merkittävästi ihmisten tietoa oman sydämen sykkeestä. Joskus on aihetta epäillä rytmihäiriötä sykemittarin antaman tiedon perusteella. Jos sykemittari näyttää rytmihäiriöön viittaavia tuloksia kuten äkkiseltään tiheytynyttä sykettä tai epäsäännöllistä syketasoa, voi kysymyksessä todella olla rytmihäiriö. Toinen selitys on että sykemittari näyttää epäluotettavasti. Jos mainittuja ilmiöitä esiintyy, voi olla järkevää hakeutua lääkärin vastaanotolle, varsinkin tilanteessa, jossa on muita oireita. Muita oireita voivat olla mm. tuntemukset rytmin häiriöistä, huimaus tai muu heikotus. Myös se että jotakin sydänsairautta epäillään tai on jo todettu voi johtaa hakeutumaan tutkimuksiin. Sykemittareista saatava tieto voi omalta osaltaan vahvistaa rytmin tutkimisen tarvetta.
Rytmihäiriöt saavat sydämen lyömään liian tiheästi ja usein epäsäännöllisesti. Kammioista alkavat rytmihäiriöt voivat olla vaarallisia. Pitkään jatkuvat rytmihäiriöt voivat heikentää sydämen toimintaa. Johtumishäiriöt puolestaan tekevät sykkeen liian hitaaksi, mikä voi aiheuttaa voimatonta oloa ja pyörtymistä.
Sydämen rytmihäiriöitä voidaan todeta lääkärin vastaanotolla tai sairaalan ensiavussa. Toisinaan niiden toteaminen edellyttää jäämistä sairaalaan tarkkailtavaksi. Sydämen rytmiä voidaan tutkia myös luonnollisissa oloissa sydämen sähkökäyrän eli EKG:n vuorokauden kestoisella tallennuksella. Tutkimus antaa mahdollisuuden todeta rytmihäiriöitä, jotka esiintyvät ajoittain tai vain joissakin tilanteissa kuten rasituksen aikana. Kohtauksina ilmeneviä rytmihäiriöitä tutkitaan myös sairaaloiden sydänlaboratorioissa.
Lievät rytmihäiriöt ovat tavallisia, eivätkä ne useinkaan johda sairauksiin tai edellytä hoitoa. Rytmihäiriöt voivat olla ensimmäinen viite sydänsairaudesta, minkä tutkiminen on tärkeätä. Viime vuosina on opittu tuntemaan harvinaisia, periytyviä rytmihäiriöitä. Eteisvärinä puolestaan on yleinen rytmihäiriö, jonka hoitolinjat ovat viime vuosina täsmentyneet. Taipumus sydämen tiheälyöntisyyskohtauksiin voidaan parantaa verisuoniteitse tehtävän katetrihoidon avulla. Sydämentahdistimilla voidaan estää sykettä hidastumasta liikaa ja palauttaa sykkeen luonnollinen vaihtelu. Rytmihäiriökohtauksia pysäyttävät tahdistimet ovat yleistyneet vaikeimpien kohtauksien suojahoitona.
Oheisesta valikosta voidaan saada esiin lisää tietoa sydämen rytmihäiriöistä, niiden tutkimuksesta ja hoidosta.
Sivuston asiantuntijalääkärinä on toiminut dosentti Lauri Toivonen, kardiologian erikoislääkäri.
Mä kärsin kanssa samanlaisista aikoinaan ja ne laukaisi sitten paniikkihäiriönkin. Lääkäri ei halunnut määrätä heti lääkettä vaan suositteli kokeilemaan itsesuggestiota ensin, eli muljahtelun alettua en " panikoidukaan" vaan yritän rentoutua ja ajattelen " tähän ei kuole" . Kuulostaa hassulta mutta mulla se toimi vaikka kohtausten aikana tuntui että taju lähtee ja rintaa puristi ja sydän hakkasi sitten kauan aikaa kohtauksen jälkeen. Kävin kanssa ekg:ssa jossa todettiin että eivät ole vaarallisia.
kun pulssi on aika normaali mun mielestä? lepopulssi on 72.
mutta kun lopetin ne Cipralexit kaksi viikkoa sitten ja tuntuu, että ahdistu ja paniikkioirete palaa...ja nyt tää sydämen muljuminen saa mut vakuuttuneeks siitä, että kuolen tähän paikkaan. mä tunnen ton muljumisen aina vaan levossa, esim. kun istun alas. ap
nää ei oo mun mielestä mitään kohtauksia, vaan pikemminkin vaan semmoisia sekunnin kestäviä tuntemuksia, niin kuin sydän hyppäisi ilman tai pyörähtäisi akselinsa ympäri. ja sitten se on ohi. ap
ole onnellinen et menee nopeasti ohi. mulla muljuamista kestää kauan ja on sitä toi paljon. vaarattomalta kuulostaa noi sun.
Olen ahkera neuloja ja nukkumaan mennessä tuli aina hirveät rytmihäiriöt ja piti nousta ylös, monesti meinasin jo soittaa apua.
Lopulta töistä tullessa sain kammiovärinän ja elvyttivät, neljä päivää tiedottomana ja välissä hypotermiahoito. Muutaman päivän päästä varjoainekuvaus ja pallolaajennus.
Kannattaa käydä lääkärissä.
paniikki vaan pahenee enkä uskalla mennä nukkumaan, kun pelkään etten enää herää. :( ap
Olen varmaan vanhempikin kun sinä mutta skuvikana kulkee siis riskiryhmää.
Miksi et voi sitä lääkitystäsi enää käyttää jos se kerran auttaa?
Vajaat kolme vuotta sitten kärsin niistä paljon. Mun mummi oli kuollut, isä pistänyt välit poikki (nyt ok) ja sain lisäksi alkuraskauden keskenmenon. Sydän alkoi muljuta rinnassa ja sen ajatteleminen lisäsi vain tuntemuksia. Eli pitkälti korvien välistä johtuu ainakin mulla.
Monet kerrat päivässä koitan pulssia kun tuntuu että sykkii miten sattuu. Syke yleensä 80-90, mutta välillä saattaa ihan yhtäkkiä hidastua paljon hetkeksi ja sitten taas tykyttää tavallista nopeammin. Ekg:ssä käynyt 2 kertaa, ei poikkeavuuksia paitsi korkeahko syke.
Syön Specicoria tykyttelyyn ja alproxia paniikki/ahdistushäiriöön.
50 eurolla pääset taatusti kardiologille (normaaliin päiväaikaan) ja saat vielä ekg:nkin kaupanpäälle.
Itseltäni tutkittiin " kaikki" ja tykytykset loppuivat kuin seinään kuultuani tulokset: vaarattomia eteislisälyöntejä. Lisäksi hieman kalsiumin puutosta pitkän imetyksen jäljiltä.
Eli tosiaankin oli korvien välissä. Kun itse suurentelee asiaa, vaivakin pahenee. Rytmihäiriöt ovat juuri tuollaisia vaivoja. Itse saan useinkin rytmihäiriöitä ollessani esim. todella paniikissa tai pois tolaltani.