Ärsyttää miehen pihiys ja itsekkyys!!!
Eräs sukulaiseni on tulossa meille pääsiäiseksi. Minä maksoin hänen ja lapsensa matkan, kun tarkoitus on tehdä yhdessä myös vähän remonttia meillä ja hän lupasi olla apuna. Hän on aikaisemmin ollut perheensä kanssa useaan otteeseen meillä apuna rakennusaikana, mutta on nykyään yksinhuoltaja, jolla on rahat aina tiukassa.
Junalippu maksoi siis liki 200 euroa, johon mies totesi että "onpa kallis työmies" Siis haloo, hän tulee meillä 3 kokonaiseksi päiväksi auttamaan ja on mun läheisin ystävän kaiken lisäksi.
Me olemme mieheni kanssa nykyisin kohtuullisen hyvätuloisia, mutta meidän lähtökohdat on ihan erilaiset. Mies on varakkaasta perheestä ja mä umpiköyhästä. Ehkä meidän asenne on siksi juuri niin erilainen. Mä esim. laitan joka kuukausi tuon sukulaiseni tilille 100 euroa, kun tiedän että hänellä on tosi tiukkaa ja hän joutuu joka kuukausi miettimään että mistä saa ruokaa. Hän ei pysty koskaan ostamaan itselleen mitään, kun kaikki menee lapsiin. Miehelleni en ole sanonut tästä kuukausi"lahjoituksesta" mitään, kun hän saisi kauheat kilarit siitä. Hänelle olisi mieluisampi vaihtoehto, että ostaisin sillä vaikka vaaatteita. Tarkoitan siis, että jos laittaisin sen saman satasen vaatteisiin, niin siitä hän ei sanoisi mitään.
Kai se on niin, että kun on nähnyt "kurjuutta", on helpompi antaa kuin että jos on aina elänyt kultalusikka suussa.
Kommentit (6)
Höh, en kyllä oikeasti ymmärrä mikä ongelma tuossa miehelle on, jos kerta teidän taloutenne ei tuosta kärsi. Eikä ilmeisesti kärsikään, koska ei ole huomannut tuota kuukausittaista satasen häviämistäkään.
Minusta on kyllä ihanaa, että löytyy ihmisiä, jotka ihan pyyteettömästi haluavat toista auttaa, jos tällä menee heikommin kuin itsellä. :)
Eli jokainen huolehtikoon omasta perheestään ja omista tarpeistaan. Siinä suhteessa siis täysi kusipää, mutta muuten ihana mies.
Itse taas olen miettinyt, että pitäisikö minun antaa koko 210 euron lapsilisä ystävälleni, kun emme itse sitä oikeasti tarvitse, mutta siitä tämä ystäväni on jyrkästi kieltäytynyt. Satasenkin otti vain pitkien keskustelujen jälkeen kun vakuutin että emme tule siitä ikinä keskenämme puhumaan, hän saa käyttää sen ihan mihin haluaa ja mitään kiitollisuudenvelkaa ei saa tuntea.
En tiedä onko tuo pihiys kuitenkaan niinkään taustoista johtuvaa, ehkä kyllä osin kasvatuksen tulosta osin ihan luonnekysymys.
noin minäkin tekisin, jos olisin sinun asemassasi!
(joka muuten on sinulta upea teko) ja on valmis kuitenkin ottamaan ystäväsi ilmaiseksi talonrakennusavuksi kotiinne.
Ja kehtaa valittaa siitä, että kustansit "työmiehelle" edes matkakulut.
Oikeasti sun miehesi on todella itsekäs hyväksikäyttäjä.
pienituloiset laittaa hyväntekeväisyyteenkin suhteessa enemmän kuin hyvätuloiset. Tuli vain näin esimerkkinä mieleen.
Olet kyllä harvinaisen antelias ihminen, pisteet siitä sulle! :)