En ole koskaan aiemmin kärsinyt allergioista
mutta nyt tänä vuonna, varmaan kuukauden päivät, on vaivannut nuha/flunssa ja silmät kutisee.
Kiva jos nuo samperin siitepölyt ja maantiepöly sen tekee. Kiva kesä tulossa.
Kommentit (9)
Minulla puhkesi kolmekymppisenä siitepölyallergia, mutta ei se ole mikään ongelma. Oikea lääkitys vain ja kyllä sillä pärjää. Allergioista tietämätön kaveri hämmästeli juuri eilen kuultuaan että lääkitsen allergiaa että "ei susta huomaa ollenkaan". No ei kun lääkitsen :)
Toki allergioita on monen asteisia, mutta yleisin on että lääkkeet riittävät poistamaan oireet.
Se, että oireilee allergiaa nyt, ei tarkoita suoraan että "kiva kesä tulossa". Koivu taitaa olla yleisin siitepölyallergian aiheuttaja ja senkin kukinta loppuu kesään mennessä. Nyt kukkii leppä. Mikään ei ole kukkinut kuukausi sitten, eikä silloin ole ollut edes kaukokulkeitumia Suomessa. Jos oireilee yhdestä siitepölystä, niin ei suoraan tarkoita että oireilee kaikesta siitepölystä.
Itselläni noin 35-vuotiaana.
Useimmat kuitenkin lääkitsevät itseään väärin ja siksi kärsivät oireista. Minullakin meni yli 10 vuotta tajuta, että säännöllinen antihistamiinilääkitys on aloitettava HETI kun ensimmäiset oireet tulevat keväällä, minulla jo maaliskuussa, ja sitä on jatkettava keskeytyksittä siihen asti kunnes omat allergeenit ovat poissa. Itse voin lopettaa heti juhannuksen jälkeen.
Näin toimimalla en tarvitse enää lainkaan nenäsuihketta ja silmätippojakin vain muutaman viikon ajan. Lääkkeeni on Xyzal, vanhemmat lääkkeet eivät jostain syystä toimi joten myöskään rinnakkaislääkkeet eivät tehoa.
Aiemmin olin aina 2-4 viikkoa todella huonossa jamassa touko-kesäkuun vaihteessa.
Se, että oireilee allergiaa nyt, ei tarkoita suoraan että "kiva kesä tulossa". Koivu taitaa olla yleisin siitepölyallergian aiheuttaja ja senkin kukinta loppuu kesään mennessä. Nyt kukkii leppä. Mikään ei ole kukkinut kuukausi sitten, eikä silloin ole ollut edes kaukokulkeitumia Suomessa. Jos oireilee yhdestä siitepölystä, niin ei suoraan tarkoita että oireilee kaikesta siitepölystä.
minä oireilen pelkästään katupölylle. Täällä Oulun korkeudella ei vielä kuki edes leppä ja allergiaoireita on... No kohtahan tämä kausi minun osalta on ohi.
en ole koskaan ollut allerginen oikein millekään.
30+-vuotiaana, raskauden ja synnytyksen jälkeen, alkoi tulla kaikenlaisia oireita esiin. Siitepölylle herkistyin selvästi. Se tosin ei näy prick-testeissä edelleenkään, käytännössä oireilu on kuitenkin selvää.
40-vuotiaana tehtiin uudet allergiatestit. Nyt olin tullut allergiseksi maapähkinälle. Siitä tosin en ole havainnut oireita.
Mutta näköjään allergioita voi puhjeta näin aikuisenakin.
lääkitys täytyisi aloittaa jopa 2 viikkoa - kuukausi ennen siitepölykausi alkaa. Tai siis arvioidaan alkavan.
Itselläni noin 35-vuotiaana.
Useimmat kuitenkin lääkitsevät itseään väärin ja siksi kärsivät oireista. Minullakin meni yli 10 vuotta tajuta, että säännöllinen antihistamiinilääkitys on aloitettava HETI kun ensimmäiset oireet tulevat keväällä, minulla jo maaliskuussa, ja sitä on jatkettava keskeytyksittä siihen asti kunnes omat allergeenit ovat poissa. Itse voin lopettaa heti juhannuksen jälkeen.
Näin toimimalla en tarvitse enää lainkaan nenäsuihketta ja silmätippojakin vain muutaman viikon ajan. Lääkkeeni on Xyzal, vanhemmat lääkkeet eivät jostain syystä toimi joten myöskään rinnakkaislääkkeet eivät tehoa.
Aiemmin olin aina 2-4 viikkoa todella huonossa jamassa touko-kesäkuun vaihteessa.
Eli aloitan aivan oikein myös sinun mittapuullasi, t. se, joka kehottaa aloittamaan heti.
Olen allerginen koivulle ja lepälle, joiden siitepölyä ei vielä ole lainkaan maaliskuun alussa, jolloin aloitan lääkityksen. Minulla on kuitenkin silloin jo silmäoireita.
onpa ollut hankala kuukausi turvotusta huulissa k ielessä ja suun ja leuan alueella. POli käytejä ja epätietoisuutta onko ruokaaineesta johtuva joku ristiallerkia maantiepölö siitepölö?Arvailua ja tutkimuksiakin tulossa.
sain voimakkaan allergisen reaktion (anafylaktia) kuin salama kirkkaalta taivaalta. Tutkimuksista huolimatta reaktion aiheuttajaa ei olla pystytty jäljittämään. Reaktio on uusinut pari kertaa.
on tullut joinain vuosina siite- ja katupölystä allergisia reaktioita, yleensä kyllä silloin, jos limakalvot on jotenkin olleet ärtyneessä tilassa esim. flunssan seurauksena.