Aineenopettajat!
Kumpi on kivempi työpaikkana, peruskoulu vai ammattikoulu?
Kyselee vastavalmistunut
Kommentit (13)
Amiksessa parempi palkka ja rento meininki! Olen viihtynyt!
-Toinen melko vastavalmistunut
Yläkoulun puolella olen ollut aineenopettajana ja virka on alakoulun puolella (luokanopettajan virka). Voin kyllä sanoa, että alakoulu hakkaa yläkoulun 6-0.
suht. sama palkka? Amk:ssa sitten korkeampi?
muistelee ap kuulleensa
Amiksessa saa helposti ylitunteja. Mulla ei ole yhtään kokemuslisää, niin siitä huolimatta brutto on tällä hetkellä 4000 euroa. Olen viihtynyt. Eikä amikset ole ideootteja. Joukossa on todella taitavaakin porukkaa.
... tietysti. Minulle peruskoulu on mieluisin, ammatillisella puolella ja lukiossa en viihtynyt yhtä hyvin. Yläkoululaiset ovat viehättävästi sekä lapsia että melkein aikuisia.
Isäni jäi juuri eläkkeelle yläkoulun opettajan virasta ja aina sanoi, että noi murkut on paljon kivampia kuin nyrpeät lukiolaiset. Työ on rennompaa, enemmän kasvatusta ja tulospaineet pienemmät. Murkuissa on vielä lapsen innostusta mukana.
Lähipiirissä on paljon opettajia ja sellainen näppituntuma on, että laiskat tykkää peruskoulusta, koska siellä pärjää pitkälti myös hyvällä psylogisella silmällä. Sen sijaan jossain aikuiskoulutuspuolella pitää puristaa ihan tosissaan ja siellä ei pysty enää hämäämään oppilaita olemalla nokkela vaan pitää oikeasti valmistautua niihin juttuihin. Sen sijaan peruskoulussa voi heittää aika lonkalta, jos on rutiinia ja osaa pelata murrosikäisten kanssa.
numeroita 10 ja 11.
Aikuiset ( olen opettanut myös työväenopistossa ), ovat tosi vaativia ja palkka on surkea suhteessa työmäärään. Yläkoulussa saan kolmanneksen isomman tuntipalkan ja työ on paljon helpompaa.
Ainoa mitä yläkoulussa tarvitsee, on hyvät vuorovaikutustaidot nuorten kanssa, sopivasti iloa ja huumoria ja aitoa välittämistä, niin kyllä innostuvat. Ja kun ne lähtee peruskoulusta, niin kaupungilla reippaasti moikkaavat ja tulevat juttelemaan.