Ateistit, miksi vietätte pääsiäistä? Ja vaaditte vapaapäiviä?
Kommentit (31)
maailmanhistorian hölmöin aloitus. Pääsiäiseen liittyy niin paljon pakanallisia tapoja että voisi kysyä miksi ihmeessä uskovaiset viettävät pääsiäistä?
ja vietän pääsiäistä, koska tykkään suklaamunista.
Tykkään laittaa kodin kauniin keväiseksi ja pidän pääsiäisestä enemmän kuin joulusta, koska pääsiäiseen ei liity sitä hössötystä lahjoineen ja vierailuineen kuin jouluun.
On muuten aika paljon ateistien ansiota, että ne pääsiäisen yms. kirkollliset juhlapyhät ovat palkallisia vapaita. Ne on työläisille taistellut vasemmisto ja vasemmisto on tunnetusti melko aiteistista väkeä. Että olkaa hyvä vaan :)
"Taas tämä
maailmanhistorian hölmöin aloitus. Pääsiäiseen liittyy niin paljon pakanallisia tapoja että voisi kysyä miksi ihmeessä uskovaiset viettävät pääsiäistä?"
jopa ateistisessa Neuvostoliitossa oli vapaapäiviä.
Miksi kristittyjen pääsiäiseen kuuluu noitia ja virpomisloitsuja? Entä pääsiäsispuput, mitä tekemistä niillä on Jeesuksen kanssa? Tunnetko Eostren (http://en.wikipedia.org/wiki/%C4%92ostre), mistä tyulee sana Easter?
vietä pääsiäistä uskonnollisessa merkityksessä. Pääsiäiskoristeet ovat lapsia varten.
Ja vapaapäivät. Miksi vietän niitä? Koitapa miettiä sitä ihan itse...
enkä vietä pääsiäistä. En laita rairuohoja ja tipuja.
Vapaapäivät kelpaa toki mullekin, jos niitä annetaan muillekin.
2. Egyptin orjuudesta vapaaksi pääsemisen muistoksi
3. noitien ja pahojen henkien karkottamiseksi
4. siksi, että silloin on loma
5. siksi, että suomi on vapaa maa ja perinteitä on sotkettu niin, että onko sillä väliä onko se pakanallista tai kristillistä alkuperää - kunhan se viidyttää minua!
Pakanalliseen aikaan myös Suomessa vietettiin tässä tarkoituksessa vähän kevätpäiväntasauksen jälkeen ajoittuvaa erityistä kevätjuhlaa monine riitteineen.
Ite tungitte Jessenne kanssa ihan hyviin vanhoihin bileisiin, oisitte keksineet omanne!
ja etkö tajua että eihän se jeppe niitä vapaapäiviä anna vaan työehtosopimus!
Päin vastoin, uskonnonvapauttani rajoitetaan pakottamalla pitämään osan vuotuisista vapaistani uskovaisten määrääminä aikoina!
ortodoksi, juutalainen ja muslimi - heillä on pääsiäisenä myös vapaapäiviä. Maassa maan tavalla, toki mä voisin ottaa vapaapäiväni jonain muuna päivänä, jos se olisi mahdollista, mutta helpontahan se on näin, että toimisto kiinni ja loma kaikilla. Kukaan ei soita, tekstaa tai meilaa.
vapaapäiviä, vaan ne napsahtavat minulle ihan kuten muillekin.
Enkä myöskään vietä pääsiäistä se kummemmin: ihan normisti elelen, kuten muulloinkin. Pitäisiköhän minun lopettaa eläminen, kun uskovaa niin ahdistaa, että viettelen elonpäiviäni myös kirkollispyhinä;)
vähän rairuohoa ja syö pari munaa? Entäs se, että virpovat naapureiden iloksi?
Jeesukselta?
Kyllähän Suomessa asuville ulkomaalaisillekin itsenäisyyspäivä on vapaapäivä. Ja työttömät ja ei-ylioppilaat saa kanssa vapun vapaaksi. Pitäsikö vappu kieltää heiltä?
No vaikka kuule SIKSI, että minä en päätä niitä pyhäpäiviä, joita kalenteriin painetaan ja jolloin kaikki paikat ovat kiinni :D.
Niitä ei mun alalla ole. Tosin työaikani onkin 36h/viikko.
Mutta:
Pääsiäinen on kasvun aika. Itselleni se on uudelleensyntymisen kautta, jolloin maa herää henkiin ja antaa otollisen tilan kasvulle. Niin henkiselle kuin fyysisellekin.
Kuten sanottu, suurimmat kristilliset juhlat on laitettu kirkon toimesta pakanallisten juhlapyhien päälle, että pakanat saatiin juhlimaan pakolla "oikeita" asioita, siis kirkon mielestä oikeita asioita.
Ostara, eli kevätpäiväntasaus, on nyt palmusunnuntaina ja on yleisesti tunnettu sapattipäivä luonnonuskoille.
Pääsiäisen, Ostaran, juuret ulottuvat siis paljon pidemmälle kuin se, miten kirkko on asian määrittänyt.
Vaikka tämä aloitus on joka vuotinen, typerä provo, niin valitettavasti tunnen sellaisia ihmisiä jotka oikeasti ajattelevat että pääsiäinen, joulu, juhannus on vain kristittyjen juhlaa ja että ne on "keksitty" vasta raamatun luomisen aikaan.
Asioista oikeasti pitäisi ottaa selvää ennen kuin alkaa mutisemaan vääryydestä.
Siinä on niin paljon pakanaperinnettä mukana, ettei ole vaiva eikä mikään viettää juhlaa ihan vain kevään ja kasvukauden alkamisen kunniaksi. :-)
Kevään tuloa on juhlittu kautta aikojen. Nyky-Euroopassa kristillinen enemmistö on tätä juhlaa päättänyt kutsua pääsiäiseksi, on yhdistellyt vanhan vuodenaikajuhlan omaan ylösnousemusmytologiaansa, ja laki on määrännyt koko helahoidon yleiseksi vapaapäiväksi. Fine by me! Jos asuisin ei-kristillisessä maassa, viettäisin varmasti myös heidän vapaapäiviään, ja tilanteesta ja määritelmästä riippuen saattaisin hyvinkin osallistua myös juhlintaan perinteisin menoin. Erityisesti jos kyseessä olisi paikallinen versio ihan yleismaailmallisista vuodenaikajuhlista (kuten joulu, pääsiäinen ja juhannus).
Tiesittekö muuten, että esim. pääsiäisen englanninkielinen nimi Easter on johdettu pakanallisen anglosaksisen kevään ja auringonnousun jumalattaren Eostren (Ostara) nimestä? Tosi kristillistä. :-D
emme uskonnollisista syistä. En vaadi vapaapäiviä, ne tulevat siinä samassa kuin uskovillekin.