Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Koiratietäjät! Mikä rotu olisi iso, rauhallinen ja kiltti koira?

Vierailija
15.04.2011 |

Mulla ollut aina pieniä koiria, mutta nyt kun aikaa olisi enemmän esim. pitkiin lenkkeihin, haluaisin ison koiran.

Mutta kiltin ja rauhallisen, mikä sellainen olisi? Vinkkejä :)

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
19.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Irlanninsusikoira ja tanskandoggi. Molemmat yleensä todella kilttejä ja leppoisia. Varsinkin irlanninsusikoira. Näillä tosin on aika paljon terveysongelmia, esim. mahalaukun kiertymää.

Vierailija
42/51 |
19.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.04.2011 klo 10:56"]

kultainen noutaja uros joka on todella kiltti ja rauhallinen. Mahtava lasten leikkikaveri. Haukkuu vain jos näkee liian läheltä rekan tai traktorin mutta ei juuri muuten ikinä.

[/quote]Luin ekaa sivua ja aloin miettimään, että eikö ap kysynyt ISO:a koiraa?? Mistä kohtaa kultsu tai labbis määritellään isoiksi koiriksi?! Näillä palstoilla koirasta/kissasta kyseleminen menee usein juuri näin, että vastaaja sitten 'intopinkeänä' sitä omaa koiraansa suosittelee - vaikkei mitään siihen suuntaan pyydetykään... Hohhoi! Tutustukaapa kultsujen ja labbisten purematilastoihin... Ja perinnöllisiin sairauksiin!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
19.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.04.2011 klo 11:56"]

pienetkin koirat jaksavat painaa vaikka minkälaisia lenkkejä, esim. meidän kääpiösnautseria et saa lenkittämällä väsymään.

Miksi kummassa muuten koiran pitäisi näyttää "pahikselta"?

[/quote]

Niinpä tai metsästykseen käytetyt pienet ajokoirarodut jaksavat kyllä lenkillä loputtomasti jos siis niiden kanssa harrastetaan aktiivisesti metsästystä. Ei niiltä lopu kunto kesken vaikka päivän lenkittäisit.

Vierailija
44/51 |
19.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.04.2011 klo 16:39"]

mites toi iso sveitsinpaimenkoira??? taitaa tosin olla aika harvinaisia suomessa...

ne on korkeampia kuin bernit, isoin sveitsinpaimenkoirarotu. Katsopa sveitsinpaimenkoirayhdistyksen sivuilta lisätietoja!

Minä olen tuntenut pari ja ainakin ne yksilöt olivat aika omapäisiä epeleitä. Pitäisi tuntea useampia yksilöitä että voisi yleistää, onko se rotuominaisuus.

Voisi kyllä sanoa, että omapäisyys ja itsenäisyys on grosseilla rotuominaisuus ; )

Bernit rakastaa pitkiä lenkkejä, erityisesti metsässä, eivätkä taatusti väsy ensimmäisenä. Säännöllinen liikunta on tietysti kaiken a ja o. Kun perusta on kunnossa, sitä voi haikata vaikka miten pitkiä kierroksia...

Vierailija
45/51 |
19.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.04.2011 klo 16:39"]

mites toi iso sveitsinpaimenkoira??? taitaa tosin olla aika harvinaisia suomessa...

ne on korkeampia kuin bernit, isoin sveitsinpaimenkoirarotu. Katsopa sveitsinpaimenkoirayhdistyksen sivuilta lisätietoja!

Minä olen tuntenut pari ja ainakin ne yksilöt olivat aika omapäisiä epeleitä. Pitäisi tuntea useampia yksilöitä että voisi yleistää, onko se rotuominaisuus.

Voisi kyllä sanoa, että omapäisyys ja itsenäisyys on grosseilla rotuominaisuus ; )

Bernit rakastaa pitkiä lenkkejä, erityisesti metsässä, eivätkä taatusti väsy ensimmäisenä. Säännöllinen liikunta on tietysti kaiken a ja o. Kun perusta on kunnossa, sitä voi haikata vaikka miten pitkiä kierroksia...

Vierailija
46/51 |
19.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bordeauxindoggi.iso,rauhallinen,lapsirakas ja pahiksen näköinen.

Vierailija
47/51 |
15.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

rotu on jalostettu niin sairaaksi ja massiiviseksi, ettei useimmat jaksa kävellä sataa metriä pidemmälle. Ja sekin kävely on sellasta hidasta löllertämistä, ei mitään reipasta lenkkeilyä. Sairastavat niveliään pennusta saakka (ja siksi leikittämistä, juoksemista, hyppimistä pitää varoa pennusta asti, seurata hysteerisesti syömistä), lisäksi paljon sydänvikoja, syöpää ym. Useimmat eivät elä paljon kuutta-seitsemää vuotta enempää (vrt. monet pienemmät helposti 15 vuotta). Eli lenkkikaveriksi kyllä joku muu rotu...

esim. meidän koiran mummu eli lähes 14-vuotiaaksi. Koiran nivelet on priimat, se on tiukkalihainen kuin mikä ja tykkää sekä juosta että varsinkin painia. Runsasproteiinisella ruoalla tällaisen ison rodun pentu voi kasvaa liian kovaa kyytiä, mutta maltillisella ruokinnalla (ei todellakaan mitään hysteeristä kyttäämistä) kasvu pysyy aisoissa. Leikkiä ja hyppiä voi ihan hyvin, sanoi ainakin meidän koirat kuvannut ortopedi. Se on totta että varsinkin syövät ovat suomalaisten bernien kiusa, mutta ominaiset tautinsa ovat muillakin koirilla...meidän koiran geeneistä puolet tulee toiselta mantereelta, niin että toivottavasti perimässä on vaihtelevuutta pitämään ainakin osan vaivoista poissa. :)

Rotumieltymys on makuasia, ja minä ainakin pidän mielummin bernin 7 vuotta kuin jonkun pienen räksyn 15 vuotta, sen verran olen tuon rodun ominaisuuksiin ihastunut.

Vierailija
48/51 |
15.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä musta jota monet ihmiset on luulleet tanskandogiksi. Jotkut vastaantulijat joskus jopa vaihtaneet tiellä puolta siksi aikaa kun menty ohi. Iso kokoinen on ainakin meijän uros. Painaa 40kg ei ylipainoinen vaan iso muutenkin. Todella sosiaalinen ja ystävällinen luonne. Ei ole koskaan ollut vihainen ihmisille eikä koirille!

Labbikset on ihania, mutta ei niitä doggeihin sekoita sokeakaan jos joskus on kummankin rodun edustajan nähnyt... Terveysongelmia näilläkin on, eikö?

Vierailija
49/51 |
15.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ns keskikokoinen, mutta leikkisä, kiltti ja lukee ajatukseksi, helpohko kouluttaa ja luonnostaan osaa "käytöstavat" ei siis tarvi kovaa kuria.

Vierailija
50/51 |
15.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
51/51 |
15.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras koirarotu mitä on olemassa! Helppo kouluttaa, aikas pelottavan näköinen ilmestys jos sen pelottavan näköisenä haluaa pitää. Helppo kouluttaa ja äärimmäisen rauhallinen ja lapsirakas rotu. Ainoa miinuspuoli on turkin hoito, jota joutuu lähes joka viikko harjaamaan (paitsi jos sen leikkaa lyhyeksi, mutta silloin "pahis" efekti poistuu ja alta paljastuu nappisilmäinen karhunpentu). Googlettamalla noista roduista saa eniten tietoa, esim. rotuyhdistysten sivuilta.

Kiinnitä kuitenkin eniten huomiota rodun ominaisuuksiin, älä ulkonäköön! :)