Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

menisitkö tässä tapauksessa lapsivesipunktioon?

Vierailija
14.04.2011 |

Ikää 40v ja tuon puolesta punktiota on suositeltu ja sinne pääsisinkin.

Tänään np-ultrassa kaikki erinomaisesti, veriseerumin ja ultran riskikerroin 1:510 (hälyraja 1:250), eli tällä iällä tosi hyvä luku tuokin.

Mutta olemme miehen kanssa päättäneet, että jos tutkimuksissa jotain ilmenee, niin raskaus keskeytetään, tietoisesti sairasta lasta ei enää tällä ikää haluta. Tietty kaikkea voi vielä loppuvaiheessakin tapahtua, mutta nyt mennään näillä.

Punktiossahan keskenmenoriski on 0.5-1%.

Nyt mietin kuumeisesti, menisinkö vai enkö.

Mitä tekisitte mun tilanteessa?

Lapsia ennestään 2 (10v ja 6v), molemmat raskaudet meni hyvin ja terveitä lapsia ovat.

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
14.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ottaa huomioon aikaisemmat raskautesi ja nyt saadut hyvät tulokset, keksenmenoriskin sekä sen, että kaikkia kromosomihäiriöitä ei kuitenkaan tutkita ja vielä, että synnytyksessäkin voi tapahtua mitä tahansa...

Meidän perheessä on yksi kromosomipoikkeava; ei olisi näkynyt näissä perustesteissä mitenkään, enkä osannut tällaista terveiden isosisarten jälkeen odottaa. Elämä on!

Vierailija
22/45 |
14.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin vähällä saada keskenmenon punktion jälkeen enkä kyllä suosittele toimenoidettä kenellekään ilman perusteltua syytä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
14.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta tuo 0,5 prosenttiakin on 1:200 eli yli tuplat sen, mikä kromosomihäiriön riski ap:lla.

39

Vierailija
24/45 |
30.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

asiallisia sellaisia, kiitos.

Ja jos et missään nimessä aborttia tekisi, niin älä edes vaivaudu tähän vastaamaan.

Kutsu on tullut ja viikko vielä aikaa miettiä. Kyselin lisäinfoa ja siellä hoitaja suositteli, että tule käymään, katsotaan ultra ja päätä vasta sen jälkeen tehdäänkö vai ei.

ap

Vierailija
25/45 |
30.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä toinen äiti, joka on saman asian kanssa kamppaillut. Tosin ikää 30v. Mutta kuitenkin..

Veriseula ja np-ultra olivat meillä normaalit ja siis mitään riskiä tai muuta viittaavaa ei ollut kehityshäiriöihin. Rakenneultrassa jäimme kuitenkin kiinni ja lääkäri suositteli lapsivesipunktiota, koska meillä oli riski 21- trisomiaan (eli downin syndroomaan) Koska mulla oli viikkoja kasassa jo yli 20, niin emme voineet asian kanssa vitkutella ja teimme päätöksen saman tien - eli punktion.

En tiedä kumpaa pelkäsin enemmän, lapsen mahdolliusta kehityshäiriötä vai keskenmenoa punktion takia. Ne kaksi viikkoa punktion jälkeen pelotti sairaasti. Ekoina päivinä enemmän keskenmeno, mutta päivien kuluessa ja riskin pienentyessä pelotti down. Se keskenmeno riski alkaa pienentyä nopeasti ensimmäisten päivien jälkeen, MUTTA riski on aina olemassa ja jonkin kohdalle se rapsahtaa.

Sitten lääkäri sanoi meille, että 20% veriseulan puhtailla papereilla läpässeistä voikin olla syndrooma eli veriseulassa on 20% virhemarginaali.

Vaikeita päätökisä. Mutta jos teillä puhtaat paperit nyt, niin itse ehkä odottaisin rakenneultraan, siellä selviää lisää sikiön rakenteista ja kasvusta ja lapsivedenmäärästä. Jos sitten jäätte kiinni, niin trisomian takia raskauden saa keskeyttää erikoisluvalla rv.lla 24 asti.

Tsemppiä!

Vierailija
26/45 |
14.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä mitään tutkimuksia tehty. Kuopus syntyi, kun olin 43v. keskenmeno on kamala kokemus, sen olen luonnostaan kokenut.

Vierailija
27/45 |
14.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun np-ultrassa ja verikoissa käymisen jälkeen soitettiin, että riski saada down-lapsi tms on1:80. Terve lapsi kuitenkin saatiin. Raskautta en olisi keskeyttänyt tuloksesta huolimatta.

Vierailija
28/45 |
14.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

-kaikki mahdollisuudet hyvään raskauteen ja terveeseen lapseen niinkuin sanoit

-hyvä historia raskauksista (oletan myös että itse olet ns terveellinen ja tietoinen siitä miten elät ja miten se vaikuttaa vauvaan esim tupakointi)

-kaikella on tarkoituksensa

Vierailija
29/45 |
14.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ymmärrä, miten siinä voi olla se keskenmenoriski, kun neulaa seurataan ultralla koko ajan? mitä siinä voi tapahtua?

Vierailija
30/45 |
14.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kenellekkään toimenpidettä.Ystävänni sai sen seurauksena kohtutulehduksen ja yli 20viikkoseen asti yrittiväät taistella elämän puolesta,lopulta keskenmeno ja pitkä aika palautua kuolleen lapsen synnytyksestä :( ihan turha punktio oli koska syntymätön lapsi olisi ollut terve,mutta terveydenhoitaja sai painostettuun menemään siihen :(

Vierailija
31/45 |
14.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos olet niitä papereita ennen punktiota lukenut. Ei se just siinä pölähdä välttämättä vaan viiveellä.

Itse kävin punktiossa samasta syystä kuin ap miettii, 2 lasta oli jo ja ikä 39v, olisimme keskeyttäneet, jos jotain olisi ilmennyt. Anteeksi raadollisuuteni.

Itse punktio oli kivuton, mutta illalla alkoivat kovat supistukset ja vatsakipu. Oletus oli, että kesken menee. Rajun oksentelun jälkeen kivut loppuivat yöllä ja sydänäänet löytyivät onneksi seuraavana päivänä. Pelottava ja ikävä kokemus, mutta punktioon olisin silti edelleen mennyt.

Se keskenmenoriski on aika pieni ja lääkäri sanoikin asiaa tivattuani, että hänen kohdalleen ei ole sattunut vielä toistaiseksi, mutta läheltä piti siis..

Kysyin myös ennen punktiota, että jos juuri minä olisin se epäonnekas tuohon 0,5-1% joukkoon kuuluva, niin näkyisikö, että menikö kesken terve lapsi vai sairas. Tähän eivät osanneet vastata tai halunneet. Olisi tuntunut ikävältä, jos terve vauva olisi mennyt kesken, mutta senkin ajatuksen kävin sitten jo etukäteen läpi. Paljon itsekkäitä etukäteisajatuksia siis, mutta läpikäytävä ne on ja kannattaa

Vierailija
32/45 |
14.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkä mennyt. en voisi ottaa sitä riskiä jotta menettäisin terveen lapsen ( ystävättärelleni kävi niin). Ja terve typykkä syntyi :)

Kyllä ne pahimmat jutut näkyy ultrassa ja veri seulassa.

Vierailija
33/45 |
14.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tarjottiin punktiota, koska veriseerumissa hälytti. Sikiötutkimusyksikössä ultrattiin ja lääkäri arvioikaiken olevan ok (riski 1/300). Eli keskenmeo riski oli suurempi kuin kromososmivamma. Päätin olla ottamatta, koska jo ikäni puolesta tilastollinen riski oli suurempi. Olimme odottaneet raskautta 3 v, esikoinen, joten en halunnut riskeerata.

Mutta jokaisen on päätettävä itse. Ja tutkimuksissa selviää vain tietyt vammat, eivät kaikki.

Vierailija
34/45 |
14.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkä mennyt. en voisi ottaa sitä riskiä jotta menettäisin terveen lapsen ( ystävättärelleni kävi niin). Ja terve typykkä syntyi :) Kyllä ne pahimmat jutut näkyy ultrassa ja veri seulassa.

Menikö ystävälläsi siis lapsivesipunktion takia kesken?

ap

Vierailija
35/45 |
14.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyin myös ennen punktiota, että jos juuri minä olisin se epäonnekas tuohon 0,5-1% joukkoon kuuluva, niin näkyisikö, että menikö kesken terve lapsi vai sairas. Tähän eivät osanneet vastata tai halunneet. Olisi tuntunut ikävältä, jos terve vauva olisi mennyt kesken, mutta senkin ajatuksen kävin sitten jo etukäteen läpi. Paljon itsekkäitä etukäteisajatuksia siis, mutta läpikäytävä ne on ja kannattaa

Näkyisikö onko lapsi terve? Onhan se vesinäyte olemassa kuitenkin.

Vierailija
36/45 |
14.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuon punktion seurauksena. Lapsi olisi ollut terve. Riski on siis todellinen. Olen itse saanut lapset reilusti yli kolmekymppisenä, en mennyt punktioon kummallakaan kerralla.

Vierailija
37/45 |
14.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkä mennyt. en voisi ottaa sitä riskiä jotta menettäisin terveen lapsen ( ystävättärelleni kävi niin). Ja terve typykkä syntyi :) Kyllä ne pahimmat jutut näkyy ultrassa ja veri seulassa.

Menikö ystävälläsi siis lapsivesipunktion takia kesken?

ap

Vierailija
38/45 |
14.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkea ei voi kontrolloida kuitenkaan, synnytyksessä ja sen jälkeenkin voi tosiaan tapahtua vaikka mitä. Itse olen 40-vuotiaana synnytäneen äidin terve lapsi ja tunnen minunlaisiani paljon. Sulla on jo perustutkimukset antaneet tosi hyvät tulokset. En siis todellakaan menisi.

Vierailija
39/45 |
14.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

punktion takia. Pistokohta jäi vuotamaan, tilannetta seurattiin useampi viikko, mitään ei ollut tehtävissä ja vauva kuoli kohtuun.

Vierailija
40/45 |
14.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veriseulan jälkeen mun tulos oli 1:50 ja lopulliseksi suhdeluvuksi ultran jälkeen tuli 1:110, hetken mietin ja päätin, etten halua punktiota.

Lääkäri sanoikin, että osaan ajatella realistisesti. Terve lapsi tuli.

Ennen tuota sain keskenmenon rv 13, jossa veriseulan jälkeen luku oli 1:60.