Nielurisaleikkauksesta toipuminen.. :)
Joo siis multa leikattiin nielurisat 5 päivää sitten eli tämä on nyt 6. päivä (leikkauspäivä mukaan lukien). Sairaalasta pääsin heti samana päivänä kotiin ja kaksi ensimmäistä päivää meni tosi hyvin, ei kipua lainkaan. No se sitten tyssäs siihen ja kolmannen päivän oksentelin koko päivän, ei edes lääkkeet pysynyt sisällä. Oksentelu on loppu, mutta kurkku on nyt ihan järkyttävän kipeä. En osaa edes kuvailla kipua. Kipu vihloo korviin, hampaisiin ja nieluun ja edes särkylääkkeet eivät tehoa. Syöminen ei juurikaan onnistu. Kiinnostaisi tietää, että kuinka kauan toipuminen on teiltä muilta kestänyt. Sen vain voin sanoa, että enään kauaan en tätä kipua kestä :(
Kommentit (103)
Minut leikattiin 17 vrk sitten ja olen lähes täysin toipunut. Pahinta oli nieleminen noin 4-7vrk leikkauksesta. Muutaman kerran ajattelin lipsua lääkityksestä kivuliain seurauksin. Söin lopulta kipulääkettä 10 vrk säännöllisesti ja sen jälkeen puolikasta määrää vielä pari päivää.
Koko toipumisen ajan puhuminen oli lähes mahdotonta. Pari ekaa päivää turvotuksen vuoksi kaikki ruoka ja juoma nousi nenään. Loppuvaiheilla alkoi peitteet selkeästi ohenemaan. Tämä aiheutti yskää varsinkin öisin ja pelonsekaisin tuntein koitin varovasti yskiskellä.
Olin varautunut toipumiseen äänikirjoilla, palapeleillä ja leffoilla. Yhden leffan jaksoin katsoa puoliksi. Eli lääkkeet kyllä pitää huolen, että nukkuminen on pääharrastus ainakin ekan viikon.
Minulla oli myös aikuinen seurana ensimmäisen viikon, koska pelkäsin jälkivuotoa. Pelko oli ihan turhaa, koska en nähnyt pisaraakaan verta.
Järkyttävintä oli ehkä oksettava mädän haju ja maku, mikä oli voimakkainta 3-8 vrk leikkauksen jälkeen!!! Eli pastillia ja purkkaa suuhun!!!
Parhaiten sain syötyä puolipehmeää ruokaa, kuten pehmeää sekaleipää, maksamakkaraa, porkkanaraastetta, proteiinipirtelöä. Maitotuotteet kirvelivät ihan kamalasti ja kylmäkään ei itselleni sopinut, koska kieli kramppasi jatkuvasti. Kurlasin paljon suolavedellä kurkkua. Jos jokin ruoka kirveli, niin suolavesi auttoi parhaiten. Lääkkeet sain parhaiten alas aamuisin, kun etukäteen pidin kylmägeelipusseja leuan alla.
Olen tosi onnellinen, kun nyt toipuminen on takanapäin ja huomaan, että leikkauksesta on ollut selkeästi apua!! Kärsin todella ahtaasta kurkusta, eli leikkaus oli kohdallani välttämättömyys.
Leikkaus oli 29.1. ja ensimmäiset pari päivää sujuivat hyvin. Pystyin juomaan vettä, syömään keittoa ja tekemään kevyitä kotitöitä. Sitten alkoi huonovointisuus, ja nyt olen oksentanut kaksi päivää kaiken vähän minkä olen alas saanut. Lähinnä jääpaloja, eli sappinesteet.
Kivut eivät onneksi ole olleet erityisen kovat, joten pärjään pienellä määrällä Buranaa(600mg)+Paratabsia. Myös Tramalia määrätty, mutta epäilen huonovointisuuden aiheutuvan osittain siitä, joten testaan mitä käy kun sen jättää syömättä. Oksentaminen alkaa yleensä yskällä, mikä kehittyy nopeasti vessareissuksi.
19-vuotias poikani oli nielurisaleikkauksessa 9 päivää sitten. Kipulääkkeiksi annettiin Burana 800 mg, Panacod pore ja tarvittaessa Targiniq. Poika otti alusta asti lääkkeen kolmen tunnin välein, ympäri vuorokauden. Pääasiassa Buranaa ja Panacodia vuorotellen. Näillä lääkkeillä kipu pysyi aisoissa. Hän pystyi nukkumaan (ne kolmen tunnin pätkät lääkkeen oton välissä), pystyi juomaan ja syömään nestemäistä ruokaa koko ajan. Viidentenä päivänä varovasti jo vaaleaa leipää, lohta, nakkeja soseutettuna. Eli ei sietämätöntä tuskaa ja kipua missään vaiheessa. Eilen lähtivät peitteet ja olo parani selvästi entisestään. Lääkkeet kannattaa todellakin ottaa ja tarvittaessa pyytää lisää. Vatsansuojalääke ja ummetuslääke ehkäisevät lisäharmeja. Jos vain mahdollista, niin olisi hyvä olla joku hoitamassa/auttamassa ensimmäiset päivät.
Minulla kesti 17 vrk, ennenkuin pystyi kunnolla syömään. Juo vaikka kivennäisvettä, siinä on suoloja.
Lääkärit ei tajua, että Panacod ei tehoa kaikkiin. Kodeiinin pitäisi laukaista kehon oma morfiinin tuotanto, mutta se ei toimi kaikilla.
Tee vaikka jäitä pakastelokerossa, ilman kiinteää pärjää, kun vain muistaa juoda.
Jos joku lääke ei sovi (ei tehoa tai aiheuttaa pahoinvointia), niin ota yhteyttä lääkäriin. Ei tarvitse kitua päiväkausia. Harva syö KUNNOLLA leikkauksen jälkeen, mutta jotain kuitenkin. Tokkopa sinäkään pelkillä jääpaloilla elit 17 vrk.
Vanha ketju, mutta kertokaa lisää kokemuksia.
Mene sinne hemmetin leikkaukseen äänestäjien tulee kirkkaampi ja hengitys paranee ei oo nii paha
Minulla on 2 päivän päästä leikkaus, nyt lohkesi hammas ja huomasin että siellähän on reikä siinä lohjenneessa hampaassa!
Peruuntuuko leikkaus tämän takia?
Aivan hirveä keskustelu, olen itse leikkausjonossa tällä hetkellä ja kauhunsekaisin tuntein luen kokemuksia :D
Itsellä menossa päivä 6 välipäivitystä siis.
Olen 18-vuotias perusterve nainen ja nielurisaleikkaukseen päädyin kroonisen nielutulehduksen ja alati pahentuvien proppujen takia. Ennen koronaa kärsin myös toistuvista angiinoista.
Itse leikkaus sujui vallan mainiosti. Suosittelen syömään edeltävänä iltana reippaasti niin ei tule liian kova nälkä. Kannattaa myös suosikkiruokia tankata edeltävänä viikkona, sillä niitä et tule välttämättä hetkeen näkemään. Lääkkeiksi määrättiin alkuun aamuin illoin targiniq 10/5 ja 1-2x/pv Tramal 50mg + burana 600mg ja panadol 1g /3x päivässä. Nyt kuudentena päivänä olen jättämässä targiniqia pois ja siirtymässä 4x/pv Tramaliin. Buranaa olen ottanut 4x/pv. Ehdottomasti kannattaa pyytää pahoinvointilääkkeet sairaalasta mukaan. Itselle tämä on ollut pelastus.
Leikkauspäivänä alkoi muodostua jo peitteitä ja heräämössä huomasin pahoinvointia. Leikkausiltana oksensin kotona, jonka jälkeen olo parani. Ruokaa ei mennyt alas juuri lainkaan.
Päivä 2 on ollut toistaiseksi ehdottomasti pahin. Liekö ollut ruuan puute ja vahvat kipulääkkeet, mutta tämä päivä meni pahoinvoinnin merkeissä. Oksensin kerran, mutta koko loppuillan oli olo, että oksennan uudestaan.
Päivä 3 puolestaan on ollut helpoin. Söin ko. päivänä vähemmän kipulääkkeitä eikä pahoinvointia ollut lainkaan. Ruokaa meni alas ihan hyvin ja söin myös McDonalsin ranuja, kun suolanhimo iski erittäin vahvana. Tässä vaiheessa mietin, että prosessi onkin helpompi kuin luulin.
Päivät 4-6 kivut ovat kasvaneet päivä päivältä ja olen palannut ottamaan täysimääräisiä kipulääkkeitä. Tänään olen kikkaillut ottamalla lääkkeitä eri aikaa enkä kaikkia kolmea könttänä ja olo on kieltämättä ollut tasaisempi. Kuitenkin olen saanut syötyä n. 1500 kaloria päivässä ja nukuttua n.7h yössä, vaikka viimeisin yö oli kyllä pahin ja heräilin parin tunnin välein jäätäviin kipuihin. Kipuihin yleisesti auttaa kylmäpussin pitäminen niskassa/takaraivolla ja huolehtiminen vedenjuonnista silloin, kun se on mahdollista. Saatan olla väärässä, mutta mielestäni huomaan jo pientä peitteiden irtoamista.
Lisättäköön, että itse en ole kokenut peitteitä suureksi ongelmaksi eivätkä ne haise liikaa tai häiritse sen suuremmin. Toivon niiden kuitenkin lähtevän pian ihan parantumisen kannalta ja luulisi nielemisen helpottuvan sen jälkeen.
Mulla kesti 2 viikkoa ennenkuin pystyin nielemään muutakin kuin vaan sellaista, joka sujahtaa kurkusta alas. Painoa lähti 8 kiloa.
Mulla meni 4-5 päivää, kun olo oli jo jokseenkin normaali. Viikon kuluttua söin ja join ihan normaalisti. Oon ilmeisesti ollut tosi onnekas, kun lukee näitä kauhukertomuksia.
Ei mulle annettu mitään Tramaleja tai Targiniqiä. Ihan Panadol/Burana olivaan käytössä.
Ruokasuosituksiksi vielä imelletty perunalaatikko, alpro soijajogurtti (proteiiniversio) ja suklaakaurajuoma. Piltit ovat myös hyviä, mutta sisältävät hyvin vähän kaloreita.
Viikossa olen laihtunut noin 2kg, mutta normaali energiankulutukseni onkin suhteellisen suuri.
Olin eilen leikkauksessa, heräämössä pyörrytti ja puhuin herätessäni höpöjä.
kokonaisuudessaan päivä meni hyvin, huono olo mutta en kuitenkaan oksentanut.
lääkkeeksi sain panacodia poreena ja 600 buranaa.
myös jotakin vahvempia kolmiolääkkeitä mutta vain muutaman kappaleen, ja ne pisti vain pään sekaisin ja väsyytämään, ei apua kipuun.
Nyt toinen päivä, puhe on puuromaista ja kipu yltynyt eilisestä.
päivä 7 menossa kun luetaan leikkauspäivä mukaan. 4 päivänä kivut alkoivat lisääntyä, öisin on tuskaista kun kurkku kuivaa. maksimiannoksilla lääkkeitä syömällä päivästä selviää, mutta jugurtti ja juominen on alkanut kirvelemään reilusti, myös toiseen korvaan särkee kun kipulääkkeiden vaikutus alkaa lakkaamaan.
Kurkku on ainakin ihan valkoinen vielä peitteistä, toivoisin jo niiden alkavan irtoamaan että parempi vaihe pääsisi alkamaan.
2 viikon sairasloma ei ole sittenkään liian pitkä, kuten alkuun ajattelin että miksi niin paljon.
Jäätelö ei enää maistu, mutta perunamuussi kylmänä on ollut itselleni hyvä, muussatuilla nakeilla myös.
Oon lukenut niin paljon hirveitä tarinoita nielurisaleikkauksesta, että mietin menenkö edes leikkaukseen. Mulla leikattiin nielurisat neljä päivää sitten kroonisen nielutulehduksen vuoksi. Kaikki on sujunut yllättävän hyvin. Leikkaus meni hyvin ja verenvuoto oli minimaalista. Sairaalassa söin jäätelöä, mehua ja pilttiä ja kotona olen syönyt yllättävän paljon ja hyvin kaikkea viileää, nestemäistä tai pehmeää. Lääkkeitä (parasetamol ja ibuprofeeni) otan säännöllisesti pitkin päivää ja yöksi yhden tramalin. Näillä pärjätty ainakin tähän asti hyvin. Jäävettä juon pillillä paljon ja aamusta kaulalle kylmägeelipussi. Ilman pilliä juominen on vaikeaa, menee nesteet nenään. Puhuminen on myös vaikeaa ja olen kirjoittanut paljon perheenjäsenille. Mutta, jos tämä näin hyvin jatkuu, niin olen tyytyväinen :)
Hei,
Onko kahden viikon sairasloma riittänyt teille nielurisaleikkauksesta toipumiseen?
Minulla 8 päivä leikkauksesta menossa. Ekat 3 päivää oli epämiellyttäviä ja syöminen sattui, mutta kipuja oli yllättävän vähän silloin kun ei niellyt mitään. Päivät 4-7 oli kovimmat kivut. Varsinkin aamuisin. Yllätyin silti sitä, että jos ei syönyt ja juonut niin kipuja ei juurikaan ollut. Nieleminen vain oli tuskaa. Ruokaa olen saanut syötyä nielemiskivun takia aika vähän ja viikossa lähtenyt 4kg painoa. Kaikki mikä sisältänyt hedelmää ollut pahinta nielulle, koska kirvely on kovaa. Jääpalat taas auttavat kipuun todella paljon ja 3 jääpalan imeskelyn jälkeen olo hetken jopa normaali. Nukkukaa mahdollisimman pystyasennossa, se auttaa myös.
Peitteitä on jonkin verran irronnut, mutta vielä on jäljellä jonkin verran. Tänä aamuna kuitenkin aamun kipu oli siedettävämpi kuin aiempina aamuina.
Toivon, että tämä on merkki siitä, että pian helpottaa ja paraneminen on hyvässä vauhdissa. Lääkkeitä otan vielä maksimi annoksen, kunnes olen varma, että pärjään ilman.
Multa leikattiin nielurisat reilu kolme viikkoa sitten ja yllättävän hyvin kaikki sujunut. Olen todella kipuherkkä ja mietin miten tulen kestämään, mutta hyvin pärjäsin.
Laitoin ajastuksen puhelimeen kuuden tunnin välein ja otin silloin aina lääkkeet.
Join paljon vettä, mutta kokonaisilla jääpaloilla en voinut helpottaa oloani, koska ne lipesivät kurkusta alas melkein heti. Olisi voinut käydä huonostikin, mutta onneksi laitoin suuhuni jääpaloja, jotka olivat sulaneet pienemmäksi vesilasissa. Aloin sitten murskaamaan jääpaloja ja se olikin tosi hyvä juttu. Laitoin mehua vähän joukkoon ja söin niitä tosi usein. En huomannut edes katteen lähtemisiä ja luulen, että johtui jäämurskasta.
Mullakin neljäs päivä taisi olla pahin. Yllättäen oli myös kieli kipeä juuresta ja ne korvat, mutta kipu ei missään vaiheessa ollut liian kovaa.
Kannattaa myös oikeasti levätä, vaikka olo tuntuisi paremmalta.
Mä olin syömättä sen kaksi viikkoa oikeita ruokia, koska niin ohjeessa sanottiin enkä todellakaan halunnut ottaa riskiä, et kurkku alkaa vuotamaan verta. Söin paljon jäämurskaa, pilttiä, jäätelöä, jugurttia, kiisseliä, mehukeittoa jne. Alussa kaikki jääkaappikylmä kirveli suussa, jäätelöt ei. En tiedä miksi, syödessä oli myös pakko juoda välillä vettä ja etenkin syömisen jälkeen tai kirvely alkoi yskittämään.
Join aina pillillä. Juominen oli todella vaikeaa tavallisesti ja pilllilläkin meni juomat helposti ”väärään kurkkuun”, jos ei keskittynyt siihen ja imenyt rauhallisesti.
Alussa piti nukkua pää koholla. En tiedä mikä, mutta joku tukki kurkun, jos menin kokonaan makuuasentoon. Ekan yön taisin nukkua ihan istualleen.
Edelleen hengitys haisee, en tiedä kuuluuko sen haista, koska katteet lähteneet ajat sitten. Kaikenkaikkiaan hyvä kokemus, suosittelen. Kivut lähinnä minimaalisia siihen verrattuna mitä kuvittelin etukäteen.