Nielurisaleikkauksesta toipuminen.. :)
Joo siis multa leikattiin nielurisat 5 päivää sitten eli tämä on nyt 6. päivä (leikkauspäivä mukaan lukien). Sairaalasta pääsin heti samana päivänä kotiin ja kaksi ensimmäistä päivää meni tosi hyvin, ei kipua lainkaan. No se sitten tyssäs siihen ja kolmannen päivän oksentelin koko päivän, ei edes lääkkeet pysynyt sisällä. Oksentelu on loppu, mutta kurkku on nyt ihan järkyttävän kipeä. En osaa edes kuvailla kipua. Kipu vihloo korviin, hampaisiin ja nieluun ja edes särkylääkkeet eivät tehoa. Syöminen ei juurikaan onnistu. Kiinnostaisi tietää, että kuinka kauan toipuminen on teiltä muilta kestänyt. Sen vain voin sanoa, että enään kauaan en tätä kipua kestä :(
Kommentit (103)
Muuten...kertokaa mitä äänellenne tapahtui? Olen kuullut että leikkaus olisi muuttanut esim lauluääntä. Onko vaan väliaikaista vai huhu koko juttu
Miten te olette saaneet sen ambulanssin soitettua jos kurkku on alkanut vuotaa hurjana verta?
Mun olisi pitänyt mennä myös leikkaukseen toistuvien angiinojen takia, mutta en uskaltanut lähteä, koska mulla ei ole ketään vahtimassa vuodanko tai pyörrynkö, ja toipumisen ohessa pitäisi hoitaa lapsetkin (viimeisimmästä angiinasta on nyt onneksi jo useampi kuukausi, toivon todella ettei kierre ala uudestaan).
Se on todella kamala leikkaus.
Ainakin 2-3 viikkoa menee.
Painokin voi laskea, juo proteiinijuomaa ettei lihakset häviä.
Meidän teiniltä leikattiin vähän aikaa sitten, kun suurentuneet nielurisat haittasi jo hengittämistä. Ensimmäiset päivät meni ihan hyvin, vaikka kipeä olikin, mutta sitten oli muutaman päivän todella kipeä, ja kipu heijastui korviinkin eikä pystynyt puhumaan tai syömään.
1,5 viikon jälkeen pystyi menemään kouluun, eikä tarvinnut kipulääkkeitä, mutta ääni palautui normaaliksi vasta useamman viikon jälkeen. Verta ei onneksi vuotanut ollenkaan.
Mutta leikkauksesta oli niin iso apu, että oli se sen arvoista. Nyt kuulemma kulkee henki paremmin ja on helpompi niellä, ja kuorsaaminenkin loppui kokonaan.
Olen lukenut näitä ihmisten kokemuksia nielurisaleikkauksista, ja minulla olisi yksi kysymys aiheeseen liittyen. Täällä on puhuttu peitteiden irtoamisella 7-10 päivän paikkeilla. Onko nuo peitteet rupea vai mitä? Loppuuko se veren tulo itsestään vai mistä sen tietää, milloin pitää lähteä päivystykseen?
Se on rupea, mutta erilaista rupea kuin "tavallisesti" sillä limakalvo on koko ajan kostea.
Mulla aukesi haava pari päivää leikkauksen jälkeen kun oksensin. Pidin kylmää niskassa ja leuan alla ja vuoto loppui noin viiden minuutin jälkeen. Päivystykseen tarvii lähtee jos vuotaa yli 15 minuuttia eikä tyrehdy kylmästä tai jos vuoto on tosi runsasta :)
Itsellä leikattu nielurisat 11pvää sitten. olin aluksi aivan paniikissa kun olin lukenut kaikkia kauhu tarinoita kyseisestä operaatiosta! Pelko oli täysin turha! Uniapnean takia jouduin yön olemaan sairaalassa tarkkailussa mutta seuraavana päivänä kotiin toipumaan. Kovemmat kivut tuli ehkä n. 5pvää leikkauksesta. Ilmeisesti peitteet alkoi silloin lähteä koska samalla suuhun tuli paha maku. nyt 11 pvää myöhemmin kivut jo huomattavasti helpottunut ja söin varovasti jopa leipää. Vettä tulee juoda runsaasti koko toipumisajan ja säännöllisesti särkylääkettä niin kyllä siitä hengissä selviää
Mä jouduin osastolle nielurisaleikkauksen jälkeen, kun kärsin nestehukasta. Mikään ei voi sattua niin paljon kuin nieleminen lähes avohaavaisella kurkulla... Sain jostain hemmetin syystä tabletteina lääkkeet, joiden nielemiseen olin kuolla (siltä se tuntui). Pelkäsin nielemistä niin paljon, että en juonut tarpeeksi ja sitten kurkku vielä kuivi, joten menin tosi huonoon kuntoon lopulta ja jouduin tiputukseen.
Pidin jäähaudetta niskan takana joka auttoi, ja sitten vahva lääkitys jonka avulla nukuin vuorokauden.
Makuaisti lähti puolen vuoden ajaksi, tämäkin oli yllätys, että näin voi käydä. Jos joku haluaa tietää miltä se kipu tuntuu, niin tökkikää neulalla suun limakalvot täyteen reikiä ja sitten kurlatkaa suolavedellä. Pääsette lähimmäksi sitä upeaa tunnetta.
Mutta eipähän ole enää proppuja. Nyt viiden vuoden jälkeen voin taas puhua tästä ilman, että tunnen kurkussani sen tunteen haamukipuna..
Mulla nyt 6 päivää leikkauksesta. Siis ihan järkyttävää. Olin onneks tsempannu itteeni jo siihe et tiiän et tulee sattuu ja olee hirveetä. Oon siis 17v ja menin leikkauksee toistuvien nielurisojen tulehduksien takia. Leikkauksen eka päivä oli oikeestaa aika rento, ei sattunu mikää oli vaan sekainen olo, tokana päivänä alko jo vähän kurkkua sattumaan mutta ei todellakaan ollut pahaa. 3-5 päivä ollut muuten kestettäviä mutta yöllä kivut ihan järkyttäviä. Oon joka yö herännyt 5-6 aikoihin siihen että sattuu niin paljon. Sitten olen itku kurkussa ottanut lääkkeitä maksimi annokset ja mennyt takaisin nukkumaan jonka jälkeen helpottanut. No nyt sitten viimeyö oli ihan täyttä helvettiä. Ensiksi en saanut unta koska kurkkukivut olivat niin pahoja. Tämän jälkeen mulle tuli oksettava olo jonka seurauksena olen oksennellut 5 yöllä päivällä 2 asti. (Ei kivaa siis) en tiedä mitä pitäisi tehdä kun kaikki mitä syö/juo tulee alas joten ei pysty pahemmin lääkkeitäkään ottaa. Toivottavasti pian lähtisi jo tämä kipu ja kaikki ja olisi taas terve...
Vierailija kirjoitti:
Julkiselta puolelta ainakin minä sain Burana 800 ja Panacod poretta lääkkeeksi.
Lapsi sai julkiselta puolelta suklaanmakuista nestemäistä kipulääkettä ja sairaalassa ollessa jotkin ooppiumjohdannaista kipuihin. eikä tullut narkkaria.
Mitään kiinteää ei saanut ottaa kahteen viikkoon vain nestemäistä ruokaa.
toipui hyvin ja parin viikon jälkeen ei mitään oireita.
Mulla leikattiin nielurisat 18.10, koska olen yli kymmenen vuotta kärsinyt toistuvista nielutulehduksista. Leikkauspäivä oli helppo. Kivut alko yöllä. Jos kurkku kuivui yhtään niin tuntu että helvetti on irti. Lääkettä söin alkuun ihan liian vähän, kunnes tajusin että kannattaa ottaa uusi ennen kuin kivut alkaa uudelleen. Oon syönyt burana 800mg, panabol 1g ja targiniq 10mg. Paras tapa on ollut ottaa esim. klo 9 burana, klo 12 panabol, klo 15 burana, klo 18 panabol, klo 21 burana ja targiniq (saa hyvät yöunet) sit ku herää yöllä juomaan niin ottaa taas panabolia ja aamuyöstä sama satsi ku illalla. Näin oon saanut pidettyä kivun poissa. Mun vatsa kestää onneksi särkylääkkeet, tosin kotoonta olis kyllä löytynyt pahoinvointilääkkeetkin kun en kestä antibioottia. Nyt jännitän peitteiden lähtöä, kun täällä on ollut kauhukertomuksia ihan riittävästi. Jugurttia, sosekeittoja kylmänä, mehujäätelöö, riisimuroja maidolla, nuudellikeittioa kylmänä oon saanut syötyä. Oon ollut tarkka että kaikki mahdollisimman kylmää, mitään jälkivuotoja en haluu.
Toivottavasti peitteet lähtee pian ja pääsee takas töihin sekä elämään elämää ilman nielutulehdusta. :)
Mulla leikattiin 6.11 nielurisat ja oon 14v. Ekana päivänä sairalaas tuli paha olo, en oksentanu. Toka päivä oli sillai et vaa vähä kipui. Kolmas pv ja tää päivä täyttä helvettiä. Pitäs syyä ennenku ottaa lääkkeit tyhjää mahaa mut ei voi syyä ku sattuu.—> pahoinvointi. Tänää yritin kakata ja ponnistin—> haava aukes ja kirveli ku nielas. Tää o iha hirveetä ja läksyiki pitäs tehä mut nukun koko ajan. Kipu on koko ajan 7/10-10/10
kipuaah kirjoitti:
Mulla leikattiin 6.11 nielurisat ja oon 14v. Ekana päivänä sairalaas tuli paha olo, en oksentanu. Toka päivä oli sillai et vaa vähä kipui. Kolmas pv ja tää päivä täyttä helvettiä. Pitäs syyä ennenku ottaa lääkkeit tyhjää mahaa mut ei voi syyä ku sattuu.—> pahoinvointi. Tänää yritin kakata ja ponnistin—> haava aukes ja kirveli ku nielas. Tää o iha hirveetä ja läksyiki pitäs tehä mut nukun koko ajan. Kipu on koko ajan 7/10-10/10
Unohda läksyt ja lepää ihan hyvällä omalla tunnolla. Parin viikon sisällä olotilasi paranee ja sit voit panostaa taas ihan kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
kipuaah kirjoitti:
Unohda läksyt ja lepää ihan hyvällä omalla tunnolla. Parin viikon sisällä olotilasi paranee ja sit voit panostaa taas ihan kunnolla.
Nii noh tiistain pitäs mennä kouluu...
Nyt sitte eiline sillai et kipu oli vaa 2/10-7/10 (illal 7/10 ennenku otti lääkkeen) eilen aamulla alkoi kurkkua kutittamaan ihan hirveesti .mistä se johtuu?? sitte ku kurkkuu kutittaa ni yskin ja haavat varmaa taas aukes en tiiä. Nyt tänää aamulla kipu 6/10 ilman lääkkeitä ja lääkkeitten kansaa about 2/10-4/10 eli parempaan suuntaan menossa. Sattuuks se ku peittewt irtoo ku koht niitten pitäs irrota. Lääkkeet väsyttää ja maha ei toimi (en oo paskonu 6pv) oon ottanu laxoberon tippoi mut ne ei auta. Tekee iha hirveesti mieli ranskalaisii ja pizZaa
Hei, en tiedä jos joku tätä vielä lukee, mutta vertaistuki ois tosi kovaa paikallaan.
Monta vuotta leikkausta toivoneena pääsin vihdoin 9.1 leikattavaksi. Ongelmana on olleet hengitysvaikeudet, kurkkukivut ja verenvuoto. Leikkaus itsessään meni ilmeisesti ihan hyvin, vaikka pelotti paljon. Sairaalassa antoivat kipulääkkeitä jotka sulaa suuhun ja ne sai oksentamaan. Hieman oli verta seassa mutta se taisi vaan olla jotakin mahalaukkuun jäänyttä. Olisinko viitisen tuntia sairaalassa maannut ja vaikka päässä heitti ja kurkkuun sattui vaadin päästä kotiin. Kirjoittivat mulle Tramalin, Keto ja 1mg panadolia.
Ensimmäiset päivät otin lääkkeitä itse tekemäni taulukon mukaan, muutaman tunnin välein joku lääke mutta niin ettei yliannostukseksi menisi. Sattui silti, mutta olisi kai sattunut vielä enemmän ilman lääkkeitä. Ongelma oli vaan siinä että oksetti. Ensimmäiset kaksi päivä oksensin. Ajattelin että ehkä se johtuu nukutuksesta. Mutta vielä neljäntenäkään päivänä pahoinvointi ei ollut lakannut ja soitin sairaalaan kun aloin arvella että ehkä se johtuukin lääkkeistä. Käskivät jättää Tramal it pois. Toinen lääkäri sanoi että Keto aiheuttaa pahoinvointia joten en kumpaakaan ole sen jälkeen uskaltanut ottaa. Neljännen päivän iltana oksensin pelkkää vihreää hirveän makuista nestettä. Oiskohan ollut peitteitä. Koko aikana en siis ollut syönyt mitään, juonut vaan vettä jatkuvasti. Jälkeenpäin ajateltuna eipä suuri ihme että oli huono olo. Neljäntenä päivänä vuosi myös ekan kerran verta mutta sain sen tyrehtymään noin 15min. Jää palaa suuhun ja kylmää niskaan ja kaulaan. Sitten viidennen päivän iltana alkoi vuotaa taas. Samaa kikkaa kokeilin mutta kun puoli tuntia oli mennyt velipoika soitti ambulanssin. Kesti varmaan iäisyys ennenkuin ne tulivat, lykkäsivät autoon ja ajoivat päivystyksen korvapolille. Pelotti jo jos joudutaan polttamaan, sitten menee toipuminen taas uusiksi, mutta puuditusaineilla ja jäällä saivat lopulta tyrehdytettyä. Pari tuntia sielä istuin ja täytyy myöntää että oli kyllä erittäin epämiellyttävää kun syvälle kurkkuun tungetaan tavaraa kun muutenkin oksettaako.
Nyt meneillään 8 päivän ilta. Välipäivinä sattunut paljon ja nukkuminen on vaikeaa kun kurkku kuivuu. Ylipäätään koko tänä toipumisaika a en ole juurikaan nukkunut kun on pelottanut niin paljon. Edelliselle yönä kahdesti vuosi verta mutta tyrehtyi myös suht nopeasti. Syömään en myöskään ole tänä aikana pystynyt, pelkkää vettä, mehua ja satunnaisesti mehukeittoa ja jäätelöä on mennyt (voi juku kuinka nopeasti vaniljajäätelöön voikaan kyllästyä) ja kiloja pudonnut 5. Viime yönä nukuin pätkissä, herätyskello parin tunnin välein kehoittaa juomaan. Sattuu vaan ihan julmetusti kun kurkku ollut välissä kuiva ja sitä yrittää taas kostuttaa. Laitan jääpalan suuhun ja juon vettä kun se on sulanut. Kipulääkkeitä otan vain ihan pahimpina hetkinä niin että murskaan ne jauhoksi ja nielen veden kanssa. Maistuu hirveältä mutta tuntuu että auttaa nopeammin vaikkei kovin pitkään.
Pelottaa ihan todella paljon odottaako edessä silti joku kova vuoto joka heittää kaiken alkuun. Olo on aika uupunut, tuntuu että toipuminen on vienyt kyllä kaiken. Yritän vain ajatella mitä kaikkea kivaa teen ja syön kun tä on ohi. Kauanko muilla on mennyt peitteiden lähdössä, kun tuntuu että mulla se prosessi on jotenkin pysähtynyt kesken. Kurkun takaosa ja pikku kieli vielä peitteessä. Osaatteko sanoa onko todennäköistä että toipuminen veisi pidempään kuin noi kaksi viikkoa? Ja vielä, onko muiden hampaat olleet kipeät, koska mulla on, a rat puremiselle ja hieman "heiluvat". Johtuisko siitä että leikkauksessa on ollut paljon tavaraa suussa ja kurkussa.
Jaksamisia kaikille toipilaille, jostain pitäisi itsekin löytää vielä voimia loppuun saakka.
Hei taas,
Noniin, nyt on sitten koko yön aika ajoin vuotanut verta. Silloin kun ei ole olen nukkunut ja heräsin kuudelta siihen että tajusin nieleväni suuren määrän kyseistä elämän eliksiiriä. Vatsassa tuntuu aika ikävältä. Juuri siltä miltä nielty veri tyhjään vatsaan vain voi tuntua. Pelottaa että oksennan. Osaako joku sanoa onko oksentamisella suuret riskit avata haavat matkalla? En mielellään lähtis heittelemään laatija jos se tarkoittaa päivystysreissua.
Itse maanantaina leikkauksessa kävin, näin toisena iltana ei vielä mitään dramaattista, panacodeja on mennyt ja tulee menemään kiitettävä määrä, ei onneksi itselle aiheuta pahoinvointia ja codeihin on totutellut ennenkin. 22v pojankloppi täälä siis.
Vierailija kirjoitti:
Olen 15.vuotias
Lääkärit ovat monta kertaa yrittäneet laittaa minua nielurisaleikkaukseen mutta olen kieltäytynyt, koska minulla on (lievä) verenvuototauti ja minulla on oksennus kammo (myös pieni muotoinen verikammo) . Tuo oksennuskammo on ollut minulla jo pienestä, koska ensimmäinen oksennustautini oli noro-virus. Minusta minulla on todella hyvälaulu ääni joten pelkään että hyvä lauluääneni katoaa ja pelkään kyllä muutenkin aina lääkäriin menoa saatikaan leikkaukseen vaikka en ole yhdessäkään ollut .. En tidä menisinkö leikkaukseen tänä kesänä vai jättäisinkö menemättä? (Minulla on myös ollut nielurisojen kanssa nukkumis vaikeuksia pienempänä , joten olen tottunut nukkumaan mahallani. ) Mitä teen ?
Suosittelen, että menet siihen leikkaukseen! Pääset tautikierteestä eroon, voit nukkua miten vain ja ääni kyllä palautuu ihan ennalleen.
Minulla maanantaina leikattiin, nyt kolmas päivä menossa. Tänään vasta on alkanut sattua niin,että ei meinaa lääkkeet auttaa. Mehukeittoa ja nutriletin varassa menty. Kielessä tuntuu tunnottomia kohtia, limaa joutuu nieleskelemään aika paljon. Hengitys haisee ihan KARMEALLE! Korviin sattuu. Mutta on tästä vissiin joku selvinnykki...;)