Nielurisaleikkauksesta toipuminen.. :)
Joo siis multa leikattiin nielurisat 5 päivää sitten eli tämä on nyt 6. päivä (leikkauspäivä mukaan lukien). Sairaalasta pääsin heti samana päivänä kotiin ja kaksi ensimmäistä päivää meni tosi hyvin, ei kipua lainkaan. No se sitten tyssäs siihen ja kolmannen päivän oksentelin koko päivän, ei edes lääkkeet pysynyt sisällä. Oksentelu on loppu, mutta kurkku on nyt ihan järkyttävän kipeä. En osaa edes kuvailla kipua. Kipu vihloo korviin, hampaisiin ja nieluun ja edes särkylääkkeet eivät tehoa. Syöminen ei juurikaan onnistu. Kiinnostaisi tietää, että kuinka kauan toipuminen on teiltä muilta kestänyt. Sen vain voin sanoa, että enään kauaan en tätä kipua kestä :(
Kommentit (103)
Särkylääkkeet ärsyttävät vatsanlimakalvoja, siitä johtunee pahoinvointi. Kannattaa syödä sosekeittoruokaa haaleana ennen särkylääkkeen ottamista. Pelkkä vesi ei vatsaa suojaa.
Itseltäni leikattiin 7 päivää sitten ja voin kertoa että se alkuviikon kipu oli vain alkusoittoa mitä on edessä! Ensimmäiset kaksi päivää meni ihan yllättävän hyvin, tramal pöllyissä. Sitten alkoi ihan kauhea pahoinvointi ja oksentaminen. Jätin tramalit pois ja jatkoin pelkällä burana 600mg ja panadol 1g. Oksentelu jatkui silti kaksi päivää eteenpäin. Eipä auttanut kun lähteä tiputukseen kun yleiskunto heikkeni niin kovasti. Viidennen päivän kohdalla kipu alkoi olla aivan sietämätön! Sitä on jatkunut nyt kaksi päivää. Tuntuu että lääkkeitä on pakko ottaa enemmän kun on sallittu, koska kipu on korvissa ja kurkussa jotain aivan järkyttävää. Pahoinvointi pysyy onneksi kurissa lääkkeillä mitä otan kolmesti päivässä. Ilman niitä oksentaisin vieläkin. Olisi kiva tietää milloin kipu alkaa hellittää. Tänään söin ensimmäistä kertaa kaksi kananmunaa, muuten mikään ruoka ei ole mennyt alas. Peitteet haisee ja maistuu kurkussa niin hirveälle, että se vie pelkästään ruokahalun pois. Toivottavasti tässä alkaa näkyä valoa tunnelin päässä pian.
Hei! Minulta leikattiin risat viime ma eli nyt on menossa viides leikkauksen jälkeinen päivä. Aamut ja yöt ovat pahimpia - kun heräät kamalaan kipuun etkä voi niellä edes vettä. Jääpala suuhun ja kylmäpussi kaulalle ja väkisin mahasuojalääke ensin alas ja vasta puoli tuntia sen perään särkylääke. Jos tätä ketjua joku tämän hetken kohtalotoveri seuraa niin vois vaihtaa kokemuksia enemmänkin :)
Hei! Mulla on tänään 5. päivä leikkauksesta. Öisin oon herännyt ottamaan lääkkeitä ja imeskellyt jääpaloja. Jääpalojen imeskely auttaa kipuun todella paljon. Nyt olen huomannut että peitteet ovat alkaneet irtoilemaam, kurkussa on kokoajan kauhean pistävä kipu, nielaiseminen sattuu ihan todella paljon. Osaako kukaan sanoa miten pitkään kestää pahimmat kivut kun peitteet irtoilevat?
Hei! Multa leikattiin 15.2 eli tasan kolme viikkoa sitten. Pahin kipu kesti päivät 5-12 jonka jälkeen pystyi alkaa syömään pikku hiljaa normaalia ruokaa. Kurkku on edelleen kipeä mutta ei todellakaan pahasti. Viimeiset peitteet on nyt irtoamassa. Nyt vaan odotellaan että vikatkin kivut loppuu. Toipuminen on kieltämättä ollut tosi kivulias. Tsemppiä sulle paranemiseen 😊👍🏼
Millä perusteilla olette saaneet nielurisaleikkauksen?
Tänään kävin yksityisellä lääkärillä proppuongelman takia, aiheuttavat kurkkukipua ja aivan hemmetin pahanhajuista hengitystä joka häiritsee sosiaalista elämääni. Proppuja saa kaivella lähes viikoittain, mikä on tosin hyvin vaikeaa, koska nielurisojen onkalot ovat niin syvät että saa kyllä järeät konstit olla käytössä :D
Lääkäri totesi, että kylläpä on ”kraateriset” nielurisat, muttei mitenkään tajuttoman isot. Angiinaa olen pari vuotta takaperin sairastellut varmaan lähemmäs 10 kertaa, mutta viime vuosina ongelmana ovat olleet enneminkin proput ja jatkuva flunssa/kurkkukipu.
Lääkäri laittoi lähetteen julkiselle puolelle korvanenäsuu -lääkärille, joka ilmeisesti sitten toteaa leikataanko vai ei, ja nyt mietinkin, että riittävätköhän vaivani leikkaukseen... tarve olisi kyllä suuri :(
Mulla oli proppuvaivaa, lisäksi nielutulehduksia, yksi angiina. Kunnon flunssa monta kertaa vuodessa. Kuorsaamista, tajutonta väsymystä.
Syksyn ja talven aikana olen ravannut monta kertaa lääkärillä, hengitysvaivojen sekä tutkimusten takia. Korvalääkärillä kun kävin näyttämässä nokkaani, niin hän otti viimein puheeksi nielurisaleikkauksen.
Nyt on kahdeksas päivä leikkauksesta. Muiden kokemusten perusteella olen toistaiseksi päässyt helpolla. Pahoinvointia ei ole ollut, eikä vielä verenvuotoakaan, päivisin olen jaksanut olla liikkeellä. Edellispäivänä kivut oli todella kovat, nyt on taas helpompaa. Kipulääkkeitä menee se maksimi mitä päivässä saa ottaa.
Hei Haisunäätä
Kyllä nielurisoja leikataan proppuongelmankin vuoksi ainakin yksityisellä. Käy toisella yksityisellä korva-nenä-nielulääkärillä.
Ihan vaan ohiksena muistutan, että niillä nielurisoilla on ihan oikeesti oma hommansa ihmisolennossa.
Voinet odottaa 5-15 vuoden säteellä alkavat pään alueen kivut/migreeni, tinnitus/huimaus, hiusten oheneminen, myöhemmin mahdollinen aivohalvaus jne. Miten ikinä ne nielurisasi oireilivat, ei ollut nielurisojen syy vaan nielurisat vaan koittivat tehdä työtään poistamalla toksiineja pään alueelta pois (joita sinä ruokavaliollasi/elämäntavoillasi työnnät sinne)...
Nimim. Vein lapseni nielurisaleikattavaksi ennen kuin ymmärsin mistään mitään..
No nii... samanlaisia kokemuksia täälläkin kuten aiemmat kommentit. Tulin tänne lukemaan myös, milloin tämä kipu oikein hellittää. Saman kaavan mukaan mennyt minullakin. Itse leikkaus meni hyvin. Se ei edes jännittänyt sillä lailla kuten ajattelin. Alussa nukutus ja kovat kipulääkkeet saivat olon todella huonoksi. Ensimmäistä vettä nielastuani ajattelin, että ei oo todellista miten paljon sattuu. Ihan kuin olisi veitsi työnnetty kurkkuun. Sitä kipua en sitten kestänytkään. Syke laski äkkiä alle 50:nen ja jouduin heti tippaan ja varmaan muutakin lääkettä laitettiin. Kotiin en päässyt vaan yöni vietin sairaalassa. Oksensin yöllä ja sain pahoinvointiin lääkettä suoraan suoneen. Tiesin, että panacod aiheuttaa pahoinvointia joten jo alkumetreillä jätin sen lääkkeen pois. Olen pärjännyt burana 600 ja panadol 1g särkylääkkeillä. Huomenna tulee viikko leikkauksesta ja kyllä odotan milloin nämä kivut loppuvat. Ihan jäätävää kipua joka säteilee korviin ja hampaisiin. Nieleminen on todella kivuliasta. Särkylääkkeen otettua odotan hetken ja sitten saan juodakseni enemmän vettä. Ruokana vain jotain jugurttia ja jäätelöä. Tökkii tosi pahasti jo! Laihtunut 3kiloo näiden päivien aikana. Tällä hetkellä tuntuu, että jos vain olisin tiennyt kuinka kipee tää voikaan olla niin en lähtisi leikkaukseen. Toivottavasti tälle aktiiviliikkujalle ja urheilijalle on vastaava hyöty tästä kärsimyksestä tulevaisuudessa.
2 kk sitten leikattiin nielurisat, oon 40v. Kovaa hommaa oli toipuminen, kivut infernaaliset. Kipulääkettä kannattaa ottaa säännöllisesti maksimiannokset - yölläkin on hyvä laittaa kello herättämään lääkkeenotolle. Jääpalaa kannattaa imeskellä tiheästi ja hörpätä kylmää vettä tai mehua säännöllisesti. Hyvä kikka on jäädyttää vesipulloja pakkasessa, vesi säilyy pitkään kylmänä. Kipua kesti 11 päivää. Onko muille jäänyt " löysyyttä" kurkkuun ja pikkukieli turvonneeksi leikkauksen jälkeen? Siis myöhemmin, kuukausien päästä? Mulla vesikin menee nykyään helposti henkeen
Aikuisena leikattiin, kivut uskomattoman kovat. Itkin kun yritin juoda ihan hiukan vettä tai pore-Panacodia. Pyysin miestä hakemaan Oxycontinit, joita minulle oli tarjottu, mutta olin luullut etten tarvitse.
Ei ollut verenvuotoja leikkauksen jälkeen. En myöskään huomannut mitään kun peitteet irtosivat.
Hengitys haisi aivan hirveältä.
Kuorsaaminen loppui. N
Hakekaa apteekista ainakin jotain "tukiruokaa"... Itse soittaisin sinne sairaalalle, yleensä sieltä tulee aika hyvin potilas ohjeita mukaan, jossa pitäisi kyllä lukea missä ajassa pitää ottaa yhteyttä, jos oireet eivät helpota.
Omakohtaista kokemusta ei ole, mutta lapsella kesti toipuminen kauan.
Eka viikko meni kohtuullisen hyvin, mutta kuudentena päivänä alkoi verenvuoto.
Ensin oli yöllä nenäverenvuotoa ja aamulla alkoi sylkemään verta.
Näin kävi, vaikka levossa oltiin lapsi pidetty.
Siitähän lähdettiin sairaalaan ja lapsi kiireisesti leikkaupöydälle. Onnekas ajankohta sillä edellisen kerran oli syönyt illalla, eikä aamulla pystynyt syömään sen verenvuodon takia.
Toipumisessa palattiin alkuun mutta selvittiin onneksi ilman uusia komplikaatioita.
Kivut olivat selvästi pahimmat viikko leikkauksen jälkeen ja särkylääkettä tarvittiin pitkään aikuisten annoksilla.
Ja sanovat että lapset toipuvat helpommalla.
Tämä on vanha ketju, mutta kokoajan tulee uusia nielurisaleikkauksen kokeneita, joten jaan oman kokemukseni tähän mennessä.
Nyt on maanantai 3.12 ja leikkaus suoritettiin torstaina 29.11.
Tähän mennessä kovimmat kivut alkaneet nyt. Panacod tosiaan auttaa sen puoli tuntia ja sitten taas ahdistaa. Nieleminen ja puhuminen todella haastavaa, yritän välttää molempia. Tosin huono homma kun pitäisi syödä ja juoda.
Ei ole ollut vielä verenvuotoa (kai) mutta öisin olen herännyt kolmen tunnin välein syljeskelemään lavuaariin. Vähän maistunut veri suussa, mutta ei kuitenkaan verta nähtävissä. Samalla kulauttanut sen epämiellyttävän Panacodin kitusiin. Myös painanut kylmää jääpurkkia kaulaa vasten kun makoillut sängyssä. Yleensä kipu on helpottanut päivää kohden, kun yöllä tuo kurkku tuppaa kuivumaan. Saa nähdä miten nyt käy, kun kipu on tosiaan liki sietämätöntä.
Sinänsä, mielummin kestän tämän paskan kuin enää yhtäkään angiinaa :D Kipu on kova, mutta uskon, että pidemmällä tähtäimellä asiat paranee.
Terkuin peiton alla mätänevä.
Täällä kans yks ihan viikon sisällä leikkauksessa ollut. Kivut aaltoilee, mutta pysyneet toistaiseksi onneks suht hyvin lääkkeillä kurissa. Enemmän vaivaa tuo (toivottavasti) peitteistä johtuva kamala maku ja haju suussa, joka vienyt ruokahalunkin täysin kun tunkeutuu kaiken muun maun läpi. Lohduttaudun sillä, että ei pitäisi paria viikkoa enempää kestää tämä tuska
Mulla leikattiin myös aikuisena ja kyllä siinä paranemisessa hyvän aikaa kesti. Kipulääke -cocktail oli muistaakseni Burana, Paracetamoli, Tramal, kannattaa ottaa lääkettä määrätysti tasaisin väliajoin koko ajan nuo ekat pari viikkoa, sillä tavalla kipu on paremmin hallinnassa. Mulla oli ihan aikataulutettu ohjelma lääkkeenottoon. Silti öisin hän sitä heräsi siihen että kuola valui tyynylle koska kurkku oli niin kipeä että unissaankaan ei halunnut niellä. Mutta lopussa kiitos seisoo, angiinat loppuivat siihen leikkaukseen ja hyvin vähän muutenkaan ollut ylähengitystie infektioita.
Täällä on taas yksi leikkauksen kokenut. Leikattiin 4.2. ja ajattelin parina päivänä, että kivut ovat siedettäviä ja tästä on matka vain ylös päin. Toisin kävi. Pahimnat kivut alkoi vasta neljäntenä päivänä. Korvia särki niin, että ei mitään vastaavaa kipua ole koskaan ollut. Kurkku on myös todella kipeä. Vaikka syön Burana 600mg ja Panadol 1g tuntuu, että ne ei auta yhtään. Alussa söin myös tramadolia, mutta siitä tuli todella huono olo. Lääkkeet vaihdettiin Panacodiin. Siitäkin tuli huono olo ja sen takia oksensin. Oksentaessani joku suoni aukesi kurkussa ja verta vuosi noin 10 minuuttia. Se kuitenkin tyrehtyi kun pidin kylmää kaulalla ja imeskelin jääpalaa. Nyt on menossa 6. leikkauksen jälkeinen päivä ja toivon kipujen hellittävän pian.
Täälä kirjoitteli 15v tyttö.
Se kipu on aivan jotain kamalaa, ei voinut syödä tai puhua tai nukkua mutta parissa viikossa alkoi itselläni helpottamaan kipu. Kyllä se siitä, se vaan vie aikansa että parnee.