Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mnkälaisia laskuja teidän 3-4 v lapsi osaa laskea?

Vierailija
13.04.2011 |

Meidän juuri 3 v täyttänyt osaa yhteen- ja vähennyslaskut ainakin yhdellä kädellä ja nopeasti päässäkin. Osaa luetella numerot ainakin 20:een.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
13.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

4v tuntee ainoastaan nelosen.

Vierailija
2/18 |
13.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ei osaa kyllä yhtään laskea. Hyvä kun saa laskettua edes viiteen. Tunnistaa kyllä jossain määrin numeroita. Hänellä ei vain ole ollut koskaan mitään kiinnostusta numeroita ja kirjaimia kohtaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
13.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaa luetella numerot 10 asti, joskus 12:sta. Osaa laskea n. 10 esinettä, mutta suurimmilla luvuilla saattaa joskus tulla virheitä. Tunnistaa 1,2 ja 3 (tv:n kaukkarista oppinut).

Vierailija
4/18 |
13.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaa laskea yhteen/vähennyslaskuja, joiden vastaus on max 20. Eli sormet toimii apuna, äidin sormilla lasketaan myös kun mennään yli 10. Ihan on enimmäkseen itse opetellut. Numerot osaa luetella ainakin sataan suomeksi ja englanniksi.

Meillä on matemaattisesti lahjakkaat isommat lapset ja tämä kuopus seuraa kyllä perässä. Isoveljensä laski helppoja jako/kertolaskuja ennen kuin täytti 5. Nyt nelosella harjoitellaan prosenttien laskemista, kun ei riitä tekemistä koulussa tarpeeksi.

Vierailija
5/18 |
13.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

päässä laskien.

Vierailija
6/18 |
13.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

osaa laskea ääneen noin 18:aan, välillä vähän sekoilee. Tunnistaa kirjoitetut numerot 1-9.

Ei osaa tietääkseni mitään laskutoimituksia, ei olla edes kokeiltu vielä. Tosin kertoi, että oli päiväkodissa jossain matikkakerhossa, mutta en tarkemmin tiedä mitä siellä tuon ikäisille on. Varmaan just noita peruslukuja 1-20.

Vierailija
7/18 |
13.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

päässä laskien.

Harmi vain ettei puhu vielä, kun mä en aina sit ymmärrä miten on vastukseen päätyny

Vierailija
8/18 |
13.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

läpi tällä hetkellä 4 vuotiaan kanssa 2-luokan matikkaa. Ja hyvin osaa.

Kesällä ajattelin pitää kuukauden tauon ja aloittaa 3 luokan kirjalla ja jos hiukan kiristetään tahtia. Saattaa olla että ensi keväänä opetellaan jo 4 luokankin asiat läpi.

Neuvolassakin olen saanut kiitosta kun on niin fiksu lapsi kysessä. Äidin sydäntä lammittää.

Vierailija
9/18 |
13.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kolminumeroiset kertolaskut menee päässä laskien ihan tuosta vaan... tosi näppärää, kun ei tarvii enää laskukonetta kun on tuo 3v perheessä. Vielä kun saadaan toi derivointi ja integrointi opetettua, niin sit on kaikki OK.. no ehkä kesän jälkeen.

Vierailija
10/18 |
13.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän melkein 4-vuotias tyttö ei ymmärrä lainkaan plus- tai miinuslaskujen perään.

Osaa luetella numerot 19 asti.

Ymmärtää numerot ehkä 7-8 asti (siis jos kysyy, kuinka monta esinettä kuvassa on tms.)

Tunnistaa kirjoitetut numerot 7 asti.

Vierailija
11/18 |
13.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä ole itse tarvinnut kyseistä taitoa lainkaan elämässäni, vaikka olenkin insinööri.

Mutta harmi kun joillakin fiksuilla lapsilla ei vanhempien älykkyys riitä ymmärtämään lapsen oikeata osaamisen tasoa. Jospa vanhemmat nyt ensin opettelisi sitten itse ne 3-numeroiset kertolaskut päässälaskuna.

Meille on sattunut matemaattisesti lahjakkaat lapset, mutta vaikka ei vielä 4-vuotiaana matikkaa osaakaan, ei se silti välttämättä tarkoita että elämästä ei selviävisi kunnialla.

kolminumeroiset kertolaskut menee päässä laskien ihan tuosta vaan... tosi näppärää, kun ei tarvii enää laskukonetta kun on tuo 3v perheessä. Vielä kun saadaan toi derivointi ja integrointi opetettua, niin sit on kaikki OK.. no ehkä kesän jälkeen.

Vierailija
12/18 |
13.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

11 miettii, kun tuo meidän tyttö ei ainakaan vielä osoita lahjoja sillä saralla...

Me molemmat vanhemmat ollaan kuitenkin keskimääräistä lahjakkaampia sillä alueella (tällä tarkoitan, että lukion laaja matikka oli vielä helppoa, mutta ei kuitenkaan tarpeeksi lahjoja puhtaasti matemaattiselle uralle)

Enpä ole itse tarvinnut kyseistä taitoa lainkaan elämässäni, vaikka olenkin insinööri. Mutta harmi kun joillakin fiksuilla lapsilla ei vanhempien älykkyys riitä ymmärtämään lapsen oikeata osaamisen tasoa. Jospa vanhemmat nyt ensin opettelisi sitten itse ne 3-numeroiset kertolaskut päässälaskuna. Meille on sattunut matemaattisesti lahjakkaat lapset, mutta vaikka ei vielä 4-vuotiaana matikkaa osaakaan, ei se silti välttämättä tarkoita että elämästä ei selviävisi kunnialla.

Vierailija
13/18 |
13.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

yksi ei tajunnut matikasta mitään vielä ekaluokallakaan

ja yksi taas osasi jo 4 vuotiaana laskea vaikka mitä!

Niin ne lapset on erilaisia, tiesitkös sitä??

Vierailija
14/18 |
13.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään, ei kait kiirettä opetellakkaan vielä? Kerkiää sitten vaikka koko loppuelämänsä oppia, kunhan kouluun menee.

Vierailija
15/18 |
13.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

oppi ilmeisesti isosiskon peesissa myos paassalaskemaan alle 10 yhteen- ja vahennyslaskut. Toki osaa myos numerot ainakin pariinkymmeneen (vaikea olisi muuten osata laskea ;-)). Jopa pikkusisko 2 vee osaa luetella numerot kymmeneen (ei olla opetettu, vaan on siis kuullut muilta), mutta selvasti ei tajua viela merkitysta (eika ole tarviskaan).

Vierailija
16/18 |
13.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa yhdessä lapsen kanssa tottua käyttämään laskemista arkipäivässä. Esim. lasketaan muistipelin jälkeen yhdessä, kuinka monta paria kukin sai, tai lasketaan vaikka kuinka monta keltaista palikkaa tornissa on, ja kuinka monta sen jälkeen, kun lisätään siihen vielä yksi palikka.

Siitä on ihan oikeasti hyötyä lapsen tulevaisuutta ajatellen. Kaikki tarvitsevat matikan taitoja elämässään. Ja se, kuinka kiinnostunut lapsena on laskemisesta, ja kuinka hyvin lukukäsitys on hallussa, vaikuttaa paljon siihen, kuinka paljon matikka kiinnostaa koulussa ja miten se lähtee sujumaan.

Vierailija
17/18 |
13.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

4,5-vuotiaana ei juurikaan asiassa edistystä. Tunnisti osan numeroista, mutta ei läheskään kaikkia. Sitten iski joku numerovimma. Nyt täyttää kohta 5v ja osaa laskea ainakin sataan ja tunnistaa myös kaikki numerot. Sataa suuremmat on vielä helposti kymmenlukuja eli sanoo vaikka numeron 345 nähdessään, että se on kolmekymmentäneljäviisi. Ja osaa laskea alle mex. 10 tuloksen antavia laskuja jonkinverran.

Nää kaikki on siis opittu parissa kuukaudessa. 4,5-vuotiaana käytiin muista syistä neuvolassa ja hikiseen suostui laskemaan silloin kolmeen...

Aikaisemmin ei kiinnostanut pätkääkään = ei oppinut mitään.

Vierailija
18/18 |
13.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

menemistä? Ettekö ymmärrä, että todennäköisemmin turhautuu siellä jos osaa jo kaikki jutut?

Eri asia jos lapsi itse haluaa oppia, mutta minä en lähtisi itse opettamaan. Antakaa lastenne olla lapsia, lapsuus kun on nykyään niin lyhyt!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kaksi