Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Toimeentulotuesta?

Vierailija
11.04.2011 |

Olemme perheeseeni hakemassa ensimmäistä kertaa toimeentulotukea ja muutama kysymys:

- Saako sosiaalityöntekijä pankista tarkastettua sen, onko meillä tilejä niissä? Vauvamme tilille ovat kummit keränneet rahat lapsen seuraavan koon turvaistuimeen ja on meille iso menetys, jos tuokin lasketaan tuloksi. Siellä kun on n. 200 euroa, jotta lapselle (vammainen) saadaan kunnollinen istuin, jossa pystyy automatkoja taittamaan. (Ja kyllä, meillä on köyhyydestä huolimatta auto, koska asumme paikassa, jossa julkinen liikenne ei kulje.)

- Saako sos.tt. tarkastettua tilien tapahtumat ja saldot pankista? Emme haluaisi ilmoittaa tuloiksi huuto.netin 40 euron myyntiä, koska ko. summalla on jo ehditty vähentää isovanhemmilta lapsen ruokiin otettua lainaa.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
11.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, sos. työntekijä saa pankista tiedon, onko perheellänne siellä tili/tilejä. Eri asia, tarkistaako eri pankeista, kaikki eivät sitä tee, koska toimeentulotukihakemuksessa sitoudutte jo ilmoittamaan kaikki tilinne. Tiliotteet toimitatte itse sos. toimistoon.

Vierailija
2/17 |
11.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen hakenut muutaman kerran toimeentulotukea ja silloin on pitänyt esittää vain tiliotteet tietyltä ajalta. Vein molempien tilieni tiliotteet, eivät kyselleet mitään lisäkysymyksiä mahdollisista muista tileistä. En kuitenkaan usko, että tarkistavat pankista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
11.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

toimitettava käyttötilien tiliotteet. Lapsen tiliä tuskin alkavat penkomaan, sitäpaitsi pankilla ei ole valtuuksia kertoa, kenellä mitäkin tilejä on, saatika sitten niiden saldoja.

Jos teitä epäiltäisiin rikoksesta, sitten sais kai tilejä penkoa. Ei muuten.

Huutonet myynneille kannattaa avata oma tili, niin eivät näy tulona. Jos se 40 e näkyy nyt tilille tulleena rahana, kyllä se periaatteessa tuloksi lasketaan. Virkailijasta kiinni...

Mä olin saanut aikoinaan huutonetissä 100 e tilille lapsen vanhasta polkupyörästä. Katsottiin tuloksi. Sitä -120 e kohtaa ei katsottu menoksi, kun olin ostanut isomman fillarin lapselle myös netin kautta.

Vierailija
4/17 |
11.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

toimitettava käyttötilien tiliotteet. Lapsen tiliä tuskin alkavat penkomaan, sitäpaitsi pankilla ei ole valtuuksia kertoa, kenellä mitäkin tilejä on, saatika sitten niiden saldoja.

Huutonet myynneille kannattaa avata oma tili, niin eivät näy tulona. Jos se 40 e näkyy nyt tilille tulleena rahana, kyllä se periaatteessa tuloksi lasketaan. Virkailijasta kiinni...

Mä olin saanut aikoinaan huutonetissä 100 e tilille lapsen vanhasta polkupyörästä. Katsottiin tuloksi. Sitä -120 e kohtaa ei katsottu menoksi, kun olin ostanut isomman fillarin lapselle myös netin kautta.

Korjaan sen verran, että sos. työntekijä tosiaan saa tarkistettua pankista, onko tttukiasiakkaalla siellä tili. Saldoa tai tilitapahtumia ei pysty tarkistamaan, ne pyydetään sitten asiakkaalta itseltään.

Vierailija
5/17 |
11.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ne ilmoitettujen tilien tilitapahtumat saavat selville myös muulta ajalta kuin miltä olette antaneet tiliotteet. Tuskin lapsen tili mitään vaikuttaa, tai ainakin voitte liittää mukaan kirjallisen selosteen tilistä jos lisäliitteitä tiliä koskien kaipaavat.

Vierailija
6/17 |
11.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"- Saako sosiaalityöntekijä pankista tarkastettua sen, onko meillä tilejä niissä? Vauvamme tilille ovat kummit keränneet rahat lapsen seuraavan koon turvaistuimeen ja on meille iso menetys, jos tuokin lasketaan tuloksi. Siellä kun on n. 200 euroa, jotta lapselle (vammainen) saadaan kunnollinen istuin, jossa pystyy automatkoja taittamaan. (Ja kyllä, meillä on köyhyydestä huolimatta auto, koska asumme paikassa, jossa julkinen liikenne ei kulje.)"

Sosiaalityöntekijöillä on oikeus tarkistaa pankista asiakkaan tilien olemassaolo. Ei kannata jättää tiliä kertomatta, siitä voi tulla ongelmia myöhemmin.

"- Saako sos.tt. tarkastettua tilien tapahtumat ja saldot pankista? Emme haluaisi ilmoittaa tuloiksi huuto.netin 40 euron myyntiä, koska ko. summalla on jo ehditty vähentää isovanhemmilta lapsen ruokiin otettua lainaa."

Tiliotteet pitää viedä sosiaalitoimistoon toimeentulotukea haettaessa yleensä 2 kk ajalta (siis jos haette huhtikuulle toimeentulotukea, tiliotteet pitää toimittaa kaikista tileistä helmikuun alusta tähän saakka).

Vierailija
7/17 |
11.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"mutta ne ilmoitettujen tilien tilitapahtumat saavat selville myös muulta ajalta kuin miltä olette antaneet tiliotteet."

Mistä tämä tieto on peräisin? Pankilla ja sos.toimistolla ei ole yhteisiä tietokantoja.

Vierailija
8/17 |
11.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vai miksi ihmeesä tarvitsi yli satasen pyörän? ja vanhasta satanen...

en ole koskaan toimeentulotukea hakenut mut enpä ole koskaan satasen pyöriä kelleen ostellutkaan...

onko ihme jos rahaa ei jää säästöön jos priorisointi näin kohillaan

Vierailija
9/17 |
11.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ne ilmoitettujen tilien tilitapahtumat saavat selville myös muulta ajalta kuin miltä olette antaneet tiliotteet. Tuskin lapsen tili mitään vaikuttaa, tai ainakin voitte liittää mukaan kirjallisen selosteen tilistä jos lisäliitteitä tiliä koskien kaipaavat.

Tai jos saavat, pankki rikkoo lakia jakamalla tietoa, jota ei saa jakaa.

Vierailija
10/17 |
11.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"pankilla ei ole valtuuksia kertoa, kenellä mitäkin tilejä on"

Itse asiassa pankilla on velvollisuus kertoa tt-tukiasiakkaan olemassa olevista tileistä kysyttäessä toimeentulotukea myöntävälle viranomaiselle.

Vierailija
11/17 |
11.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vai miksi ihmeesä tarvitsi yli satasen pyörän? ja vanhasta satanen...

en ole koskaan toimeentulotukea hakenut mut enpä ole koskaan satasen pyöriä kelleen ostellutkaan...

onko ihme jos rahaa ei jää säästöön jos priorisointi näin kohillaan

Huomaatko, että multa kului vain 20 euroa lapsen polkupyörään, jolla ajettiin kaksi vuotta. Jos olisi alunperin ostanut halvan paskan, ei siitä olisi saanut myytäessä pennin hyrrää. Ja sit olisi ostanut toisen halvan paskan isommaksi pyöräksi. Olis maksanut ehkä n. 50 e/kpl.

Vierailija
12/17 |
11.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ELi kun haet toimeentulotukea, on koko aiempikin pankkitilitietosi (ja elämäsi) sossujen luettavissa? Aika huimaa.. Mitä tekisivät vaikka 5 kk vanhoilla tiliotteilla ja tiedoilla jos kerran takauma on 2 kk. Ja miksi pitää toimittaa tiliotteet jos kerta saavat tiedotmuutenkin? Juoksutetaan vaan köyhiä..

Vierailija
13/17 |
11.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moicca,

en mä huomannu kyl. Teit varmaan ihan oikein.

Meilläkään ei osteta halpaa, vaan ostetaan sitä ja sieltä mistä on järkevää.

T. se ei-kilpapyöräilijän äiti

Vierailija
14/17 |
11.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos sitä ei tarvinnut työmatkoihin. No okei vamaminen lapsi voisi oikeuttaa auton pitämiseen jotta pystytte kulkemaan

Vierailija
15/17 |
11.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"ELi kun haet toimeentulotukea, on koko aiempikin pankkitilitietosi (ja elämäsi) sossujen luettavissa?"

Ei. Kelan päätökset näkyy sossuille, samoin vireillä olevat Kelan etuudet. Sossut saa pyytäessä tiedon, montako tiliä toimeentulotuen hakijalla on. Tiliotteet viedään itse, ne ei näy mistään. Tiliotteita pitää ensimmäisellä kerralla viedä 2 kk ennen toimeentulotuen hakemiskuukautta. Veroilmoitus pitää viedä.

Vierailija
16/17 |
11.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Siellä kun on n. 200 euroa, jotta lapselle (vammainen) saadaan kunnollinen istuin, jossa pystyy automatkoja taittamaan."

Sossu ei saa katsoa vammaistukea tuloksi. Vammaisen lapsen kohdalla katsotaan, että erityiset vammasta johtuvat menot pitää rahoittaa vammaistuesta (lääkkeitä ja sairaalakäyntejä lukuunottamatta, niihin saa toimeentulotukea).

Vierailija
17/17 |
11.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ja autokin piti ennen myydä jos sitä ei tarvinnut työmatkoihin."

Arvottoman auton on aina saanut pitää, mutta mitään kallista autoa ei. Jos on kallis auto, pitää olla erityisperusteet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kaksi