Minkä ikäisenä lapsen pitää muistaa itse ottaa vitamiininsa, xylitolit yms?
Minkä ikäisen lapsen pitää osata itsenäisesti pitää huolta siitä, että tulee ottaneeksi d-vitamiinitabletin ja xylitoli-purkat ruokailujen jälkeen? Missä vaiheessa aikuinen voi jättää vitamiinien yms. oton lapsen itsensä vastuulle?
Kommentit (10)
Mietin vaan, kuinka paljon omatoimisuutta lapselta voi edellyttää. Ja missä vaiheessa vastuu siirtyy aikuiselta lapselle. Eihän nuo nyt elintärkeitä ole, kuten monet lääkkeet, jos vaikka jäisivät ottamattakin.
Riippuu siitä ja että ovatko tuotteet myrkyllisiä suurina määrinä. En antaisi ala-asteikäisenkään mättää mitä mättää milloin mättää. Oletko ihan varma, että lapsi tarvitsee sen kaiken?
Multi-tabsia vai spirulinaa? Synteettistä vai luonnollista vitamiinia? Ihan pelkkä maalaisjärkikin jo sanoo, että no luonnollista tiätty! Luonnonmukainen, prosessoimaton, raakaravintopainotteinen ja monipuolinen ruokavalio on kaiken a ja o. Tähän voidaan lisätä vielä luonnollisia ravintovalmisteita tai superfoodeja, niin ei pitäisi ravinteista olla enää pulaa.
Luonnollisia vitamiini(valmisteita) ovat esimerkiksi: New Chapterin tuoteperhe, Vitamin Code tuoteperhe, Madre Labs tuoteperhe, Bioteekin elinvoima ravintojauhe, chlorella, spirulina, vehnänalkioöljy, acerola-kirsikkalapselit, viher- ja marjajauheet ja niistä puristetut kapselit jne.
Synteettisiä vitamiinivalmisteita ovat esimerkiksi: Multi-tabs, Sanasol, Multivita, Mivitotal, Berocca jne.
Synteettiset vitamiinivalmisteet ovat (usein lääketehtaiden) laboratoriossa valmistamia kemiallisia yhdisteitä. Synteettiset vitamiinivalmisteet sisältävät elimistöllemme haitallisia ja vieraita lisäaineita ja usein myös makeutusaineita. Synteettiset vitamiinivalmisteet eivät siis ole luonnollisia aineita ja eivät esiinny sellaisenaan luonnossa ja siksi elimistömme voi alkaa käsittelemään niitä vierasaineina. Monet tutkijat ovat sitä mieltä, että keinotekoisista lisäravinteista ei ole hyötyä, ja jotkut tutkimukset osoittavat niistä olevan suorastaan haittaa, kuten immuunijärjestelmän heikentyminen. Esimerkiksi arvostetussa The Journal of the American Medical Association lehdessä julkaistu tutkimus osoittaa, että synteettiset vitamiinit (A-vit, beetakaroteeni, E-vit) lisäävät kuolleisuutta. Tutkijat analysoivat 68 eri vitamiinitutkimusta, joissa oli yhteensä 232 606 osallistujaa. Synteettisten vitamiinien valmistus on tuottavaa bisnestä, sillä niiden valmistaminen tulee usein monin verroin halvemmaksi kuin luonnollisten valmisteiden. Markkinoilla olevat vitamiinivalmisteet ovat yli 90 prosenttisesti synteettisiä, joten kuluttaja saa olla tarkkana.
Ruokailun jälkeen xylitolia. Monipuolisen ruokavalion lisänä. Ei minusta mitenkään tavaton setti ylimääräistä.
ap
vaikka kärsin kroonisesta anemiasta. Täytän tänä vuonna 21.
aikuisikään asti, minäkään en meinaa aina muistaa ottaa ehkäisypilleria :) t. 28v kolmen lapsen äiti
aikuisikään asti, minäkään en meinaa aina muistaa ottaa ehkäisypilleria :) t. 28v kolmen lapsen äiti
Tytär on muistuttanut minua, äitiään, nelivuotiaasta saakka joka ilta, jos unohdan tarjota vitamiinia. Muistamisen kanssa siis ei ole mitään ongelmia - toki itse pitää valvoa sitä, että vitaminitabletteja otetaan vain yksi illassa :-)
Purkkaa tai xylitol-karkkeja meillä ei syödä joka ruokailun jälkeen. Niitä kyllä kinuaa pitkin päivää.
neuvolan mukaan? En oikein ymmärrä, miksi alle kouluikäiseltä edellytetään noin paljon omatoimisuutta ja vastuuta, ei saisi muistutellakaan, kun lapasen pitäisi oppia pitämään itsestään huolta itse.
Ymmärrän kyllä omatoimisuuden merkityksen kehitykselle ja sen että sen kehittymiselle on tietty herkkyyskausi, mutta eikö sitä nyt voisi harjoitella muutenkin?
Ap
kolme kertaa unohtanut? :)
meillä vielä 14-vuotiaallekin pitää keväisin muistuttaa allergialääkkeiden ottamisesta.
Sitten kun ei asu kotona, niin sitten huolehtii itse.