Onko toinen koira vihonviimeinen niitti vai pelastus?
Mulla on aina ollut koiria ja olen niistä saanut koulutettua ihan hienoja tapauksia. Nyt mulla on sen luokan luupää, jolta ei lopu energia koskaan. Saattaa olla pitkän rasituksen jälkeen väsynyt, mutta jos on vähäinenkään mahdollisuus lisäliikkumiseen, niin johan tuo karistaa unet ja väsymyksen pois ja on taas valmis reissuun.
Olen vakavasti miettinyt toista koiraa, mutta tuleeko mulle sitten 2 riiviötä. Eli yleensähän vanha koira opettaa uudelle tavat, mutta onko mahdollisuus, että vanha koirakin rauhoittuu, kun on joku kenen kanssa saa koko ajan riehua ja siinä sivussa seuraa? Kyseessä ei siis ole vanha koira, vaan täyttää kohta 1 ½ vuotta.
Kommentit (5)
toiset koirat väsyttävät tuota meidänkin koiraa paljon enemmän, mutta lähipiirissä ei ole pahemmin koiria tai sitten ovat sellaisia, jotka eivät hyväksy meidän koiraa tai sitten ovat kokoluokaltaan niin pieniä ettei niitä uskalla päästää lähellekään meidän kahoa.
Itse olen näin keväisin niin innostunut luonnosta, että mieluiten lenkkeilisin, joten olet oikeasssa, että muita aktiviteetteja pitää lisätä. Tuo koira kun tykkää kaikesta etsimisestä ja erilaisista tehtävistä.
voisivat tuoda kaivattua aktiviteettia koiralla. Meillä ainakin niiden jälkeen koira on ihan puhki.
Uusi pentu saattaa vain villitä ennestään. Eri asia, jos asutte vaikka maalla ja koirat voisivat riehua pihalla keskenään...
Ehkä myös vanhempi koira voisi todella rauhoittaa, niin kuin joku edellä ehdotti.
Puolitoistavuotiashan on ihan kakara murkkuikäinen, joten jos et nyt keksi sille mielekästä tekemistä, se keksii kyllä itse.
Älynkäyttöä vaativaa treeniä siis. Perus kotitottiskin on ihan hyvä, koska et tarvitse siihen kuin nameja tai lelun palkaksi ja treenata voit vaikka kotipihassa.
ja silloin käyttäytyy välillä kuin unelma, mutta kotitreenit ovat vähentyneet. En siis ainakaan tähän hätään ota toista koiraa, vaan alan nyt treenaamaan useammin ja yritän selvittää päästäiskö johonkin opastettuun treeniinkin mahdollisimman pian
Kiitti vastauksista!
vanha koira rauhoittuisi uuden myötä. Ennemmin pitäisi saada vanhaa koiraa vanhempi koira, joka pistäisi tuon nuoren riehujan aisoihin ihan koiramaisin keinoin.
JÄin miettimään vaan sitä, että onko koirallasi muuta aktiviteettia kuin liikunta? Pelkkä lenkkeily ei ehkä väsytä sitä tarpeeksi. Kyllä meidänkin kotioloissa rauhallinen koira on aina valmiina lähtemään mukaan autoon tai lenkille, vaikka olisi hetki sitten ollut umpiunessa. Sen olen huomannut, että oman lauman ulkopuoliset ihmiset ja toiset koirat väsyttävät sitä tehokkaamin kuin pelkkä lenkkeily. Samoin vieraat paikat ja kaikki muu tavallisuudesta poikkeava. Eli monipuolista aktiviteettia, älytehtäviä, etsimistä jne. Ne väsyttää pollaa.