Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Koko kylä kasvattaa" vai inhottava ämmä

Vierailija
11.04.2011 |

Oletetaan, että saatte tietää lapsenne hyvän 11v luokkakaverin juovan säännöllisen epäsäännöllisesti energia juomia. Kertoisitteko asiasta pojan äidille vai ette? Päteekö asia koko kylä kasvattaa ja asioihin tulee aikuisen puuttua vai olisiko se vain toisten asioihin puuttuvan ämmän toimintaa?

Kaikkihan tietävät miten paljon harmia energiajuomista on lapsille. Irti Huumeista ry:n asiantuntijat ovat useasti sanoneet sen olevan tällä hetkellä isompi murhe kuin alkoholijuomien kokeilu :/

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
11.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En puuttuisi enkä puutu tuttujen tai tuntemattomien lasten energiajuoman juomiseen. Tiedänkin monen 12-vuotiaan lapseni luokkatoverin niitä juovan, mutta minusta asia ei kuulu minulle. Tupakanpoltto tai alkoholinkäyttö ovat sitten toinen juttu.

Vierailija
2/14 |
11.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

siitä, että vanhemmat eivät tiedä lapsen juovan energiajuomia? Musta silloin ei ole mitään inhottavaa siinä, että sanot. Tietenkin jos vanhemmat antavat lapsen juoda niitä luvan kanssa, voi tulla semmoinen tunne, että haluat ojentaa heitä (vaikka oletkin oikeassa).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
11.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei kuulu mulle

Vierailija
4/14 |
11.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä olen "hysteerinen" äiti, mutta olen saanut aiemmin kuulla saman pojan jääneen kiinni tupakan poltosta, joten huoli pojan intressien suuntautumisesta turhan kokeileviin juttuihin painaa taustalla.

En haluaisi kuitenkaan olla juorukello, itse vain haluaisin vastaavassa tilanteessa kuulla asiasta, jotta voisin käydä lapseni kanssa vakavan keskustelun asiasta ja seurata tilannetta.

Vierailija
5/14 |
11.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä monet nyky-yhteiskunnan ongelmat kilpistyy juuri tuohon "ei ole mun asia" -ajatteluun. Haloo! Kyse on LAPSISTA.

Teet oikein, jos kerrot.

Vierailija
6/14 |
11.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli silläkin uhalla, että saan haukut kerron muille vanhemmille heidän lastensa toilailuistaan.

Vierailija
7/14 |
11.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä haittaa energiajuomasta on?

Ai et ole koskaan kuullut?

No, energiajuomissa on piristäviä aineita (kofeiini, tauriini,guarana-uute), jotka jo sinällään ovat epäsopivia lapsille. Pahinta energiajuomissa on kuitenkin se, että vaikka niiden vaikuttavia aineita on tutkittu erikseen (ja tutkimuksissa todettu vaarattomiksi), vaikuttavien aineiden yhteisvaikutusta ei ole tutkittu.

Katsoin FST:ltä pari vuotta sitten ajankohtaisohjelman, joka kertoi 16-vuotiaasta urheilevasta lukiolaisesta. Poika oli yhtäkkiä saanut sydänkohtauksen. Lääkäri ei keksinyt mitään muuta mahdollista sydänkohtauksen aiheuttajaa kuin energiajuomat, joita poika joi säännöllisesti.

Vierailija
8/14 |
11.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"lääkäri ei keksinyt mitään muuta mahdollista". Höpsispöpsis teidän kanssa.

Vierailija
9/14 |
11.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

no onhan tuo vähän nuori, mutta eiköhän ne vanhemmat sen tiedäkin että juo niitä...

on meidänkin lapset juoneet sillion tällöin, en muista minkäikäisestä.

Pitäisin tuollaista rasittavana tätinä, missä sitten rajan veto - voisit mennä kanssa valistamaan jos jonkun 2v. syö karkkia.

Vierailija
10/14 |
11.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"lääkäri ei keksinyt mitään muuta mahdollista". Höpsispöpsis teidän kanssa.

sitten pätevämpi kuin lääkäri? Selvä.

Juota vain omille mukuloillesi energiajuomia niin paljon kuin lystäät. Elintarvikevirasto ei kuitenkaan suosita niitä lapsille tai raskaana oleville.

Ei ole mun vika, jos olet noin tietämätön.

Vierailija
11/14 |
11.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

myydäänkö noita juomia lapsille?

mutta kauppakohtaisesti on olemassa kieltoja. Jotkut kaupat eivät myy alle 15-vuotiaille.

Vierailija
12/14 |
11.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että niitä alaikäinen juo, niin silloin tuollaisesta asiasta vinkuminen vanhemmille on just vaan jotain rasittavaa terveyspoliisimeininkiä, ihan sama kun valittaisit että juo Coca Colaa.

Eli pidä huoli omista asioista... kiitos.

Vierailija
13/14 |
11.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikainen googletus:

"Eilen 45 minuuttia -ohjelma kertoi energiajuomien haitoista. Pohjoismaisessa kofeiinitutkimuksessa todettiin, että yksikin energiajuomatölkki päivässä voi aiheuttaa riippuvuutta, jos käyttäjä on alle 15-vuotias.

Myös valmistajat itse ovat sitä mieltä, että juomat eivät ole soveliaita lapsille ja nuorille. Ne voivat aiheuttaa levottomuutta, sydämentykytystä, unettomuutta ja masennusta. Kofeiinin ja sokerin lisäksi juomissa on erilaisia sekoituksia muita aineita. Kaikkien aineiden vaikutuksia ihmiseen ei vielä edes tiedetä.

Useissa kouluissa energiajuomat on kielletty kokonaan, koska ne tekevät oppilaat levottomiksi."

http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/2009/01/780066/energiajuomien-…

"Tauriini on aminohappo, joka ei ole ihmiselle välttämätön. Eläinkokeiden perusteella sen on epäilty vaikuttavan keskushermoston ja sydämen toimintaan. Ihmisessä sen vaikutukset tunnetaan puutteellisesti. Kofeiinin ja tauriinin yhteisvaikutuksia ei ole tutkittu, minkä takia energiajuomien käyttöön on suhtauduttu varovaisen kielteisesti monissa maissa. Suomessa ne olivat kiellettyjä muutaman vuoden ajan mutta siten markkinointi sallittiin EU:n painostuksesta. Norjassa ja Tanskassa energiajuomien myynti on edelleenkin kiellettyä."

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=skr00…

Vierailija
14/14 |
11.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästäkin tulisi varmaan ilmoittaa jollekin taholle? Elämme jatkuvassa "yhteisvaikutusten" sekasotkussa, hysterialla ja vähän päästä muuttuvia suosituksia vahtaamalla teemme elämästämme vain aika stressaavan ja ikävän.

Sekin saattaa lyhentää elinikäämme.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi yhdeksän