Nykyajan Suomessa köyhyys ja rikkaus periytyvät
Rikkaat saavat lahjaksi uudet autot ja asunnot ja köyhät raatavat että saavat edes ruokaa suuhunsa. Sitten nämä rikkaat vielä valittavat köyhille miksi nämä eivät kouluttaudu. Helppohan se on rikkaan opiskella kun on rahaa.
Kommentit (27)
Mitään ei olla valmiita tekemään. Yhteiskunnan pitäisi maksaa kaikki.
Vierailija:
Eli opintojen ohessa ei muka voi tehdä töitä, kun sitten tippuu sosiaalietuus (lue: opintotuki) pois.Samalla logiikalla voisi sitten kaikki muutkin lopettaa työnteon. Miksi tehdä töitä, kun kerran saa työttömyyskorvaustakin. Ja jos tekee riittävästi töitä, niin silloin ei saa työttömyyskorvaustakaan.
Suomessa on KAIKILLA mahdollisuus opiskella niin pitkälle kuin omat kyvyt riittävät. Ja opintojen jälkeen töitä löytyy aina tekeville - jos vain halua riittää. Saattaa tietenkin olla, että työnantaja ei tule kotoa hakemaan, tai että työpaikka ei ole ihan niillä omilla kotikulmilla.
t. Eräs nykyisin erittäin hyvin taloudellisesti toimeentuleva, jonka vanhemmat sisustivat ensimmäisen kotinsa 60-luvulla kaupasta saaduilla appelsiinilaatikoilla.
Mäkään en ole rikas, mutta huomattavasti varakkaampi jo nyt kuin vanhempani. Olen opiskellut itselleni vaativan ammatin, jossa on hyvä palkka.
Ja perkele että sitä rahaa ei tosiaan ole vanhemmilta tullut lanttiakaan! Itse olen töitä tehnyt sen sijaan että olisin ruikuttanut että voi kun olen köyhä.
Riittääkö köyhyydeksi se, että vanhemmat menetti laman aikana talon, kaiken omaisuuden, ja me ostettiin kaupasta ruokaa sossun kupongeilla? Mitenkäs köyhä muuten itse olet? Tai itse asiassa tuntuu, että sun ongelmasi ei ole köyhyys, vaan TYHMYYS!
*anteeksi* kävi liikaa ärsyttämään tollanen uhriutuminen...
Vierailija:
olisi kiva nähdä kun se rikas tulee sieltä mamman helmoista katsomaan sitä köyhän elämää. Kyllä se on jo melkein niin että köyhän ei kannata Suomessa opiskella.
turvatussa taloudellisessa asemassa. Velkaa ei juuri ole ja oman kodin katto pään päällä. Lasten kanssa kotona kohta kolme vuotta ja kohta palaamassa töihin.
Myös vanhempani varakkaita - ja myönnän suoraan, että kyllä se tiettyä perusturvaa ja mielenrauhaa antaa, kun tietää että tiukan paikan tullen ei joudu turvautumaan korkeakorkoisiin lainoihin / yhteiskunnan tukeen. Eli vaikka itse olenkin lanttini pääasiassa tienannut, niin henkisesti helpompaa tämä elämä on näin ollut..
Mitäs jos varakkaan perheen vanhemmat huutavat ja tiuskivat sinulle pikkulapsesta asti, että olet pelkkä paska ja idiootti nolla, josta ei tule koskaan mitään??
Siitä huolimatta, että olet luokkasi priimus.
Ja muistuttavat välillä kuinka heillä on oikeus tappaa sinut koska tahansa, koska ovat sinut tehneetkin. Siinä sinulle henkistä tukea.
Älykkyys ja lahjakkuus eivät aina korreloi hyvän työpaikan kanssa.
Mieti nyt, kumman työntekijän työnantaja valitsee.
Tapaus 1: vastavalmistunut, 24v., opiskellut eikä työkokemusta lainkaan.
Tapaus 2: vastavalmistunut, 27v., opiskelujen ohessa työkokemusta - tosin valmistuminen viivästynyt työnteon vuoksi.
Ei liene epäilystäkään, etteikö työnantaja valitsisi tapausta 2.
Vierailija:
Mitä JÄRKEÄ tehdä töitä jos et saa sitten enää opintotukea?
Eli raadat tyhjän takia koska ilman työtä saat kuitenkin sen opintotuen ja jos olet töissä et saa yhtään sen enempää.Eikö mieluummin kannata ottaa se opintotuki ja keskittyä niihin opintoihin eikä käydä töissä ja opiskella miten sattuu.
sijaan vaikka kertoa kuinka systeemia muutettaisiin hanen mielestaan parempaan suuntaan, tai missa muualla/mina ajankohtana tilanne on/on ollut parempi kuin nykyajan Suomessa. Itselleni ei tule mieleen muuta systeemia, jolla tuloeroja olisi saatu pidettya yhta alhaisina kuin ne Suomessa ovat, joka kai tarkoittaa sita etta ne ap:n mainitsemat perityvyystekijat ovat myos vahamerkityksellisemmat kuin muualla maailmassa. Joten ap, vaihtoehtoja peliin!
Eli raadat tyhjän takia koska ilman työtä saat kuitenkin sen opintotuen ja jos olet töissä et saa yhtään sen enempää.
Eikö mieluummin kannata ottaa se opintotuki ja keskittyä niihin opintoihin eikä käydä töissä ja opiskella miten sattuu.