Stockkalla tänään! Tekisitkö ls-ilmoituksen??!
Kun tulimme lapseni kanssa takaisin parkkihalliin huomasin, että viereiseen autoon oli jätetty n. 1.5-vuotias lapsi nukkumaan yksin!!! Vanhempia ei mailla halmeilla, autossa ei edes ikkunaa auki! Sen ymmärrän jos vaikka juoksee kioskille minuutissa jotain hakemaan kun lapsi nukkuu. Mutta että menee hulluille päiville shoppailemaan jossa pitkät kassajonotkin ja lapsi yksin autossa parkkihallissa. Otin rekkarin ylös ja sain auton omistajan nimen sen perusteella. Tekis mieli ilmoittaa johonkin!!!
Kommentit (24)
Jos kyseessä olis kuumakesäpäivä ja lapsi jätetty autoon nukkuun aurinkoon sillon otat selville auton omistajan nimen ja yrität tavoittaa ensin hänet ja sit vasta yhteyttä muihin. Myös jos on tosi kylmä ulkona yli - 15 niin sillonkin ensin yhteyttä auton omistajaan sit vasta ulkopuolisille. Ei kaikesta kannata tehdä härkästä. Olen minäkin jättänyt lapsen autoon nukkuun kun juoksen kaupas käymään. max 5min pois. Joskus aikoinaan ihmiset pysty jättää vaunuja kaupan oville mut ei enää kun niistäkin heti ilmoitetaan! HALOO kyttääjät!
Jos lapsella oikeesti joku hätä niin sit ja sillonkin ensin lapsen vanhempiin!
Kun tulimme lapseni kanssa takaisin parkkihalliin huomasin, että viereiseen autoon oli jätetty n. 1.5-vuotias lapsi nukkumaan yksin!!! Vanhempia ei mailla halmeilla, autossa ei edes ikkunaa auki! Sen ymmärrän jos vaikka juoksee kioskille minuutissa jotain hakemaan kun lapsi nukkuu. Mutta että menee hulluille päiville shoppailemaan jossa pitkät kassajonotkin ja lapsi yksin autossa parkkihallissa. Otin rekkarin ylös ja sain auton omistajan nimen sen perusteella. Tekis mieli ilmoittaa johonkin!!!
Come on, nyt! Ikkuna auki parkkiHALLISSA!!! Se se nyt olis vielä puuttunutkin. Se lapsihan olis saanut aimo annoksen pakokaasua jos se okkuna olisi ollut auki.
Joudun muutamana päivänä viikossa viemään ja hakemaan lapsia ja joskus kuopus iltapäivän "ajossa" nukahtaa autoon. Yhden kerran kuopuksen nukahdettua autoon, jätin auton kotimme (rivari) kohdalle aidan viereen eli oman aitamme toiselle puolelle (auto oli siis ihan aidan vieressä, siinä ei ole jalkakäytävää tms., ei auto/läpiliikennettä eli tod. hiljainen ja rauhallinen paikka). Autossa (joka oli täysin varjossa) oli ikkunat raollaan ja ITKUHÄLYTIN lapsen vieressä penkillä.
Yhtä äkkiä alkoi kuulua kovaa papatusta jonkun naisen äänellä. Menin takapihalle katsomaan kuka siellä pälättää ja joku minulle täysin tuntematon nainen oli soittamassa poliisille ja ties kenelle, että joku on hylännyt lapsen autoon jne. Hän väitti lapsen tukehtuvan AURINGOSSA olevaan autoon ja kertoi ettei ketään näy missään ja hän on odottanut auton luona huolestuneena jo PUOLI TUNTIA... Kun ehdin naisen luokse, hän juuri lopetti puhelun. Kerroin olevani autossa nukkuvan lapsen äiti ja pyysin häntä jäämään paikalle selittämään itse miksi näki tarpeelliseksi vaivata virkavaltaa asialla, josta hän ei ollut varma. Koko puhelun aikana hän ei edes katsellut ympärilleen eli mistä hän edes tiesi, että lapsi oli "hylätty"? Olin nimittäin juuri jättänyt auton siihen, kiertänyt etuoven kautta sisälle ja itkuhälyttimestä kuuluneen äänen takia tulin suoraan ulos takapihalle eli auto oli ko. paikassa n. 3min. Kun poliisit tulivat paikalle, he kuuntelivat ensin soittajan "tarinan" ja sitten minun versioni. Nainen väitti edelleen odotelleensa huolestuneena auton luona puoli tuntia - minä puolestani kerroin juuri hakeneeni lapseni, joka pääsi koulusta alle puoli tuntia sitten (partio tuli paikalle n. 10 minuutissa). Näytin avoimeksi jätetyt ikkunat, kerroin itkuhälyttimestä ja kerroin myös kuinka kauan olin "poissa"; poliisi ei nähnyt tilanteessa mitään huomauttamista. Naiselle he sanoivat, että ensi kerralla kannattaa odottaa hieman kauemmin ja kuulostella/katsoa, onko vanhempia näkyvissä. Eli ilmoitus täytyy tietysti tehdä, jos on ehdottoman varma tilanteesta mutta valehdella ei missään nimessä saa vain siksi, että saa virkavallan nopeasti paikalle.
Nainen piti koko ajan kiinni siitä, että hän on puoli tuntia auton vieressä ollut ja minä vain valehtelen niin kuin kaikki huonot äidit. Lopulta hän innostui jopa satuilemaan, että hän on jo kauan seurannut miten joka päivä jätän lapsen autoon ja pienen itku kuulemma kuuluu tosi kauas jne. joten nyt hän päätti hälyttää apua, ettei moinen saisi jatkua. Tarkkoja yksityiskohtia ei kuitenkaan "tarinan" tueksi tuntunut löytyvän, joten poliisit pitivät minun "kertomustani" uskottavampana ja lopulta nainen häipyi vähin äänin.
Koko juttu tuntui tosi loukkaavalta, koska en ikinä jättäisi lastani autoon auringon paahteeseen tai häipyisi puoleksi tunniksi vaan nytkin olisin joka tapauksessa heti sisään päästyäni avannut takaoven ja korkeintaan puuhaillut (=laittanut välipalaa isommille) keittiössä, josta on suora näköyhteys autolle (joka on siis n. 5m päässä takaovesta). Monesti lapsi nukkuu saman puun varjossa vaunuissaan mutta aidan toisella eli pihan puolella. En siis koe, että hän olisi ollut "suuremmassa" vaarassa aidan toisella puolella autossa nukkuessaan.
Munkaan mielestä lasten jättäminen parkkihalliin autoon ei ole tosiaan ok. Mutta lastensuojeluilmoitus jälkikäteen on huono toimenpide. Tuossa tilanteessa tosiaan nopein apu lapselle olisi yhteys vartijaan ja vanhempien kuulutus tavaratalossa. Ja jos vanhemmat eivät olisi vastanneet kuulutukseen, niin rekisterinumeron perusteella olisi voinut yrittää saada puhelimitse yhteyttä vanhempiin.