Narsisti työkaverina, miten ihmeessä sen kanssa pärjää?
Tai enhän minä tiedä, mutta ainakin monet merkit täyttyy. Yhtä kaikki, hankala työkaveri hän on.
Valehtelee pokkana kaikille ja luikertelee aina tilanteista pois, kun asioita yritetään selvittää. Jos häneltä kysyy selitystä jollekin valheelle, mesoaa niin, että uskon jo itse keksineeni koko jutun ja luulen olevani tulossa hulluksi. Hän on taitava manipuloimaan ja selittämään asioita ja saa aina puhuttua asiansa niin, ettei kukaan enää tiedä, mikä oli totta ja mikä ei. Välillä hän saa ihmeellisiä raivareita ihan tyhjänpäiväisistä asioista ja on silloin jopa vähän pelottava. Arvaamaton ainakin.
Koko ajan on käynnissä joku hänen tavalla tai toisella aloittamansa hässäkkä, eikä muilla oikein ole työrauhaa. Itse olen ollut jopa sairaslomalla, koska hänen käytöksensä on niin kuluttavaa. Pitääkö tässä nyt vaihtaa työpaikkaa, vai onko joku kikka kolmonen, miten tällaisten ihmisten kanssa pärjää?
Miten minä toimin?
Narsistinen persoonallisuushäiriö aiheuttaa puutteen osata kyseenalaistaa omaa toimintaa ja nähdä sen seurauksia niin itselle, kuin muille. Tämän vuoksi epäily narsistisesta persoonallisuushäiriöstä itsensä kohdalla on yleensä turhaa.
On kuitenkin hyvin yleistä, että narsistin kanssa lähi-ihmissuhteessa oleva pohtii tätä kysymystä narsistisen henkilön yleisesti käyttämän syyllistämisen sekä manipuloinninkin vuoksi.
On tyypillistä, että narsisti oikeuttaa itselleen omat tekonsa, olivatpa ne melkein mitä tahansa. Jos teko on aiheuttanut vääryyttä muille, on tavallista, että narsisti syyttää teoistaan kuitenkin näitä muita henkilöitä.
Kyky tuntea empatiaa
Tunnistatko muiden ihmisten tunteita? Pystytkö aidosti asettumaan sinulle läheisen ihmisen asemaan ja kuvittelemaan miltä hänestä tuntuu esimerkiksi silloin, jos hän on menettänyt jonkun hänelle rakkaan ihmisen tai asian? Tuletko surulliseksi itse ja/tai hänen vuokseen? Oletko tuntenut aitoa iloa jos joku sinulle tärkeä ihminen on onnistunut jossain hänelle merkittävässä asiassa?
Jos vastasit edellisiin kyllä, sinulla on kyky tuntea empatiaa ja pystyt asettumaan muiden ihmisten asemaan. Narsistisesta persoonallisuushäiriöstä kärsivällä ihmisellä tämä taito on hyvin puutteellinen.
Empatiakyvyn ollessa puutteellinen ihminen toimii itsekkäästi, omaa etuaan ensisijaisesti ajaen. Yleisesti tällaisen toimintatavan ajatellaan olevan kylmää ja röyhkeää.
Tunteiden näytelmä
Narsistinen persoonallisuushäiriö ei vaikuta ihmisen älykkyysosamäärään, vaikka sosiaaliset ja tunnetaidot ovatkin vähäisiä.
Fiksu ihminen tietää yleensä, miten missäkin tilanteessa tulisi toimia, jotta käyttäytymisen katsottaisiin olevan hyväksyttävää ja normaalia. Tiedämme miten on viisasta reagoida, jos esimerkiksi ystävämme tai puolisomme on kohdannut jonkin kriisin elämässään. Tämä reaktio on empatiakyvystämme ja tunneälystämme, sekä sosiaalisista taidoistamme johtuen omannäköisemme, mutta kulkee suunnilleen saman kaavan mukaan.
Narsisti on nähnyt muiden reaktioita ja oppinut sitä myötä tietämään miten tällaisissa eri tilanteissa tulee toimia. Aito tunnekokemus asiasta voi silti olla kadoksissa.
He väittävät minua narsistiksi
Jos useat, siis useat läheisesi toistuvasti, pitkällä aikavälillä, kertovat sinulle, että sinussa on narsistisia piirteitä on ne hyvä ottaa vakavasti.