Onko minulla oikeus saada opettajan virka?
Olen hoitanut samaa viransijaisuutta jo kolme vuotta. Nyt virka on laitettu auki, kun viranhaltija jäi eläkkeelle. Kuuluuko paikka minulle, kun olen sitä hommaa jo monta vuotta hoitanut? Rehtori on vihjaillut, että kannattaa hakea, mutta entä jos ohitseni kiilaa joku toinen?
Kommentit (59)
Jos ei niin kuka tahansa pätevä menee edellesi...
Onko minulla siis etuoikeus virkaan, kun olen sitä jo hoitanut?
ap
mutta jos olet ollut työssäsi hyvä niin varmasti ennemmin sinä kuin sika säkissä.
Virka on laitettava auki ja noteerattava kaikki hakijat.
jos olet pätevä niin mikset jo ole vakinaistettu?
ei sulla ole mitään etuoikeutta. Sitä paitsi valinnan virkaan tekee sivistyslautakunta, ei rehtori. Rehtorin suosittelut tosin voivat olla eduksi.
jos työhösi on oltu tyytyväisiä. Näin ainakin omassa koulussani on aina käynyt. Tietenkin on etu, että tunnet koulun ja oppilaat. Mutta kuten on jo sanottukin, ei sinulla mitään virallista etuoikeutta virkaan ole.
jos olet pätevä niin mikset jo ole vakinaistettu?
ja mennä sitten määkymään rehtorille, että kun vauvapalstallakin sanottiin että mulla on oikeus....
Ei sinulla ole mitään oikeutta tai etuoikeuttakaan saada sitä virkaa. Eikä pätevämpi mene välttämättä ohi. Virkoihin valitaan henkilöt, jotka katsotaan siihen tehtävään parhaiten sopivaksi, kunhan vaan pätevyys löytyy. Sinulta löytyy pätevys ja ko. koulun kokemus, joten olet varmaan etulyöntiasemassa, jos vaan olet tehnyt hommasi hyvin. Toisaalta, jos koulussa on esim. pitkäaikainen päätoiminen tuntiopettaja, niin hän voi hyvinkin mennä sinun ohitsesi, vaikka sinä olet tätä nimenomaista virkaa hoitanut.
Mitään sellaista, että virka sinulle kuuluisi ei ole olemassa. Jos esim. jostain toisesta koulusta vähenee tunnit tai siellä ei ole jollekin sopivat työolosuhteet, niin jonkun toisen koulun viranhaltija voidaan siirtää ko. virkaa hoitamaan.
Kai sinulla itselläsi on joku fiilis, että oletko vahvoilla? Minkälaisella äänensävyllä rehtori vihjaili virkaa hakemaan?
PÄTEVIN, ei sopivinta. Pätevyys pitää kyetä osoittamaan ja siihen voi ko. virkaa hallinoiva lautakunta tehdä joitakin poikkeuksia/vapauksia. Mutta missään tapauksessa pelkästään sopivinta ei voida valita, tai muille hakijoille syntyy valitusperuste. Valitusoikeushan on olemassa ilman muuta.
Virkaan valitaan pätevä ja sopiva. Siis sopiva. Jos rehtorisi kerran vihjasi, että kannattaa hakea, niin todennäköisesti olet vahvoilla. Olin kerran itsekin - ja olen edelleen todella pätevä ja vuosi vuodelta kokeneempikin, mutta en silloiseen haluammani pestiin sopiva. Minun ohitseni meni lyhyemmän työkokemuksen kunnassa tehnyt, mutta rehtoria ja johtoluntaa miellyttänyt henkilö. Ja kyllä sapetti. Ja sapettaa edelleen.
silloin kai otetaan se sopivin?Koska jos virkaan riittää maisteri, ei ole pakko ottaa tohtoria.
niin hän saa.